Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker/sker inte med det omgivande samhället.

Det framgår av självvärderingen att kontakten med skolfältet är stark och förankrad via avtal med olika skolhuvudmän om den verksamhetsförlagda utbildningen. En av de bärande idéerna i avtalen är att studenterna om möjligt genomför verksamhetsförlagd utbildning vid samma skola under hela sin utbildningstid. För studenterna innebär det kontinuitet, kvalitet och gynnsamma förutsättningar för progression. Studenter som vill se någon annan närliggande verksamhet under sin verksamhetsförlagda utbildning rekommenderas att göra en så kallad utflykt. Det innebär att studenterna kan delta i annan verksamhet under en begränsad tid, men behåller sin lärarledda undervisning under tiden. Lärosätet medverkar i den försöksverksamhet kring praktiknära forskning (så kallad ULF-samverkan) som samordnas av Uppsala universitet, Umeå universitet, Karlstads universitet och Göteborgs universitet. Detta innebär ett nära samarbete med skolhuvudmännen. I nuläget är arbetet inne i en organiserande och kulturbyggande fas, där samverkansytor inom och utanför lärosätet håller på att ta form. Arbetet har ytterligare stärkt ambitionen och samtalen om vikten av att professionsinrikta såväl forskning som grundutbildning. Via det regionala samverkansorganet RucX finns en plattform för samverkan, utveckling och forskning. Flertalet av de forskningsprojekt som bedrivs vid lärosätet sker i nära samverkan med aktörer vid regionens skolor och förskolor.

Ett annat exempel som lärarna poängterade vid intervjuerna är att de undervisande adjungerade adjunkterna, som har sin bas i skolfältet, ger studenterna adekvat inblick i exempelvis praxis för bedömning och betygssättning i relation till den senast införda betygsskalan. De ger också studenterna inblick i nytt centralt innehåll och nya kunskapskrav. Lärarna menar att de adjungerade adjunkternas undervisning ger en relevant förberedelse för det kommande arbetslivets förändrade villkor. Bedömargruppen bedömer att ovanstående sammanfattningsvis visar på en relevant och god samverkan med skolfältet som gör utbildningen användbar och ger studenterna beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen bedömer att samverkan med arbetslivet är god och utbildningen ger studenterna beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Ett exempel är den samverkansstrategi utbildningen har för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), där studenterna knyts till samma skolenhet under alla sina VFU-perioder. Det borgar för kontinuitet, kvalitet och framför allt för progression i studenternas lärande. Försöksverksamheten kring praktiknära forskning är ett annat exempel på hur lärosätet samverkar nära med skolhuvudmännen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)