Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det framgår av självvärderingen att studenterna får möjligheter att utöva inflytande över utbildningen via utbildningens och lärosätets formella organ. Lärosätet beskriver bland annat rutiner för var frågor från studenterna tas om hand, med en tydlig ansvarsfördelning i organisationen. Utbildningen har nyligen implementerat en ny strategi som innebär att man utser en studeranderepresentant som muntligt för fram kursdeltagarnas synpunkter på kursen vid kursstarterna. Detta gör man vid sidan av formella webbutvärderingar. Lärarna framhöll vid intervjuerna att förhoppningen är att en kombination av muntliga och skriftliga synpunkter från studenterna kan öka deras motivation att delta. Strategin med muntliga synpunkter implementerades höstterminen 2018, och den nya kursvärderingsprocessen ska också spridas via programhandboken och i kursernas studiehandledningar.

Lärosätet har svårt att rekrytera studentrepresentanter till de formella berednings- och beslutsorgan som finns. Därmed har lärosätet identifierat ett behov av att arbeta fram en tydligare formell informationskanal för studenterna i programmen, exempelvis en plattform eller webbsida. En administratör har anställts och har påbörjat detta arbete.

Det informella inflytande som studenterna får är enligt självvärderingen i första hand i samband med kursstarter, när kursinnehåll och utformning presenteras i dialog med studenterna för att ge dem möjlighet att uttrycka synpunkter. Lärosätet beskriver också att det finns stora möjligheter för studenterna att utöva inflytande över pågående kursers innehåll, framför allt via e-post och forum i lärplattformen Blackboard som alla kurser använder. Bedömargruppen bedömer att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och påverka utbildningens innehåll och upplägg.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Det finns formella kanaler för studentinflytande i utbildningen, men trots detta finns det flera identifierade utvecklingsområden. Bedömargruppen bedömer att utbildningen har tillfredsställande intentioner och planer för att exempelvis öka studentrepresentationen i formella råd och beslutsorgan samt strategier för att öka deltagandet i kursvärderingsprocesser där svarsfrekvensen i dag är låg. När det gäller det informella inflytandet bedömer bedömargruppen att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och påverka utbildningens innehåll och upplägg.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)