Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Det framgår av självvärderingen att det pågår en rad aktiviteter för att stärka integrationen mellan den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda utbildningen. Det pågår också flera samverkansprojekt med Göteborgs stad, och Barn- och barndomssociologiska kollegiet bjuder in studenterna till olika föreläsningar där externa föreläsare ingår. Samverkan med arbetslivet sker även i kursmomentet Min resväska och Utomhuspedagogik inom ramen för kursen Språk och kreativitet för lärare i fritidshem. Fältstudier är ett annat sätt för utbildningen att knyta samman verksamheten med akademin. Inom utbildningen pågår samverkansprojekt för att till exempel stärka studenternas kunskap om flerspråkighet. Bedömargruppen anser att utbildningen är användbar och att utbildningens utformning och genomförande ger studenterna den färdighet och de förmågor som krävs för att möta förändringar i arbetslivet. Det framgår också av självvärderingen att lärosätet har påbörjat samarbete med alumner, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Handledarna i kurserna vid den verksamhetsförlagda utbildningen bjuds in till kursstarter och praxisseminarium, och lärosätet gör ansträngningar i förhållande till bristen på handledarutbildade lärare. Dessutom pågår diskussioner med skolhuvudmännen om att fatta nya principiella överenskommelser om handledarsituationen i kurserna vid den verksamhetsförlagda utbildningen. Bland annat ska samtliga handledare få möjlighet att delta i handledarutbildningar, och särskilda partnerskolor ska utses. Problemet är också lyft till programrådet som har uppgiften att ordna konstruktiva mötesplatser mellan koordinatorer för den verksamhetsförlagda utbildningen, studierektorer och kursledare för att stärka kvaliteten. Sedan 2017 ingår en extern person i programrådet. Bedömargruppen ser positivt på det projekt som ska stärka kopplingen mellan lärosäte och skolhuvudmän, men vill samtidigt lyfta fram vikten av att projektet kommer i mål snarast.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Det framgår av underlagen att en rad aktiviteter pågår för att stärka integrationen mellan den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda utbildningen, till exempel samverkansprojekt, nätverk, alumnkontakt, föreläsningar med externa föreläsare, fältstudier och andra kurser som genomförs i samarbete med arbetslivet. Studenterna utvecklar en beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det finns en överhängande utmaning som rör handledare vid den verksamhetsförlagda utbildningen, som är under utveckling.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)