Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det framgår av självvärderingen att utbildningen utvecklas och följs upp bland annat via studentdialoger. I dialogerna kan studenterna ta upp egna frågor de uppfattar som angelägna. Lärosätet har också regelbundna kursutvärderingar som återkopplas till studenter och utbildare. Programledaren tar upp olika teman utifrån studenternas svar på kurs- och programutvärderingarna. Teman under 2017 var specialpedagogik, jämställdhet, digitalisering och kvaliteten i kurserna inom den verksamhetsförlagda utbildningen.

Studenterna är representerade i såväl beslutande som beredande organ. Problemet är att engagera studenterna på ett sådant sätt att de vill delta i de organ de erbjuds att delta i. Studenter ingår också i programrådet, som har det övergripande ansvaret för utbildningens kvalitetsutveckling. Tyvärr är det bitvis svårt att rekrytera studenter till programrådet.

Den samlade bedömningen är att studenterna får möjlighet att delta i såväl beredande som beslutande organ. Det finns dock ingen angiven strategi eller handlingsplan för hur man kan arbeta för att intressera studenterna för ökat deltagande, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde. Det lärosätet behöver fundera över är hur programrådet utformas så att studenterna tycker att det är meningsfullt att delta. Lärosätet har vidtagit åtgärder för att öka svarsfrekvensen i utbildningsutvärderingarna, vilket har varit framgångsrikt.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Studenterna har både ett formellt inflytande i olika organ och ett informellt inflytande genom studentdialog, digitala plattformar och olika uppföljningar. Lärosätet har vidtagit åtgärder för att öka svarsfrekvensen i utbildningsutvärderingarna, vilket har varit framgångsrikt. Det finns ingen angiven strategi eller handlingsplan för hur utbildningen kan arbeta för att intressera studenterna för ökat deltagande, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)