Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Arbetsmiljöteknik - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömargruppen anser att tillgången till handledare både numerärt och kompetensmässigt svarar väl mot doktorandgruppens storlek och sammansättning. Forskarutbildningsmiljön är god med en tillfredsställande storlek på miljön och tillgång till handledning från kvalificerade forskare. Forskarutbildningen är väl strukturerad och doktoranderna har tillgång till en löpande seminarieverksamhet, olika nätverk och forskarskolor. Bedömargruppen anser däremot att lärosätet bör utveckla strategier för att ytterligare involvera industridoktorander i forskarutbildningsmiljöns aktiviteter.

Bedömargruppen anser att utbildningens välstrukturerade kursutbud skapar förutsättningar för bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet inklusive dess vetenskapliga metodik. De individuella studieplanerna bekräftar att de forskarstuderande valt sina kurser på ett sätt som stärker denna bild, även om kurserna ibland kan ha andra namn.

Måluppfyllelsen inom kunskapsformen färdighet och förmåga säkerställs bland annat genom att forskarutbildningen huvudsakligen bedrivs i anslutning till externfinansierade forskningsprojekt där doktoranden får ansvar för att planera och bedriva delar av forskningen. Träning sker också i forskarutbildningskurser, till exempel inom ramen för kursen Communicating Science. Det första steget i doktorandens utveckling kan vara att skriva ett konferensabstract och sedan tillsammans med sin handledare successivt utveckla färdigheten till en egen peer review-artikel. Bedömargruppen ser att det finns en utvecklingspotential när det gäller att ge doktoranderna större möjlighet att delta i undervisningen inom grundutbildningen, något som särskilt gäller industridoktoranderna.

Bedömargruppen anser att utbildningen säkerställer måluppfyllelsen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Vetenskaplig redlighet tas upp i en obligatorisk Introduktionskurs för nyantagna doktorander vid LTH (2 hp), där The European Code of Conduct for Research Integrity behandlas. Flera doktorander har bidragit till att skriva forskningsetiska ansökningar när detta har krävts i deras projekt. Bedömargruppen anser dock att forskningsetik och vetenskapsteori bör tydliggöras genom att markeras som obligatoriska inslag.

Jämställdhet bedöms som tillfredsställande. Det finns en aktiv diskussion vid avdelningen om jämställdhet, exempelvis i frågor om föräldraledighet, mötestider, externa föreläsare, olika forskningsprojekt (typiska manliga/kvinnliga branscher). I självvärderingen nämns att det i forskningsansökningar för det mesta ingår en reflektion över genusaspekter på både sammansättningen av projektgruppen och den miljö som ska studeras. Bedömargruppen menar dock att det finns ett utvecklingsområde när det gäller hur ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas på ett tillfredsställande sätt. Lärandemålen finns både i den allmänna studieplanen och i den individuella studieplanen. Bedömargruppen anser att de rutiner som beskrivs ger en bra möjlighet att följa doktorandens progression i forskarutbildningen. Forskarutbildningskurserna utvärderas regelbundet och systematiskt.

Doktoranden får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande samt att säkerställa att utbildningen ger en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden. Det är positivt att det görs särskilda medarbetarenkäter riktade enbart till doktoranderna.

Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin. Ett exempel är att de doktorander som visar intresse för en akademisk karriär kan delta i skrivandet av projektansökningar. Ett annat exempel är samverkansplattformen eHealth@LU där forskare från olika fakulteteter möter externa partner för långsiktig samverkan via forsknings- och utvecklingsprojekt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)