Arbetsmiljöteknik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Arbetsliv och samverkan
Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet såväl inom som utanför akademin.
Doktoranderna tränas för en fortsatt karriär inom universitetet genom att de har möjlighet att delta i undervisning och att följa kurser i pedagogik. Ett annat exempel är att de doktorander som visar intresse för en akademisk karriär kan delta i skrivandet av projektansökningar.
Doktoranderna tränas för arbetslivet utanför universitetet genom att de flesta arbetar i forskningsprojekt formulerade utifrån frågor kopplade till relevanta samhällsproblem som genomförs i nära samarbete med det omgivande samhället. En referensgrupp bestående av arbetsmarknadens parter, Arbetsmiljöverket och andra intressenter kopplas ofta till projektet. Några doktorander är också delaktiga i uppdragsutbildningar för externa aktörer. Konsultuppdrag förekommer också mot industrin.
De industridoktorander som finns vid ämnet kan bidra till att vidga perspektiven och skapa samverkan med samhället utanför akademin. Alumner är en annan möjlighet som forskarutbildningen däremot inte verkar utnyttja fullt ut.
Samverkansplattformen eHealth@LU är ett bra exempel på samverkan där forskare från olika fakulteteter möter externa partner för långsiktig samverkan via forsknings- och utvecklingsprojekt.
Arbetsliv och samverkan
Tillfredsställande
Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin. Ett exempel är att de doktorander som visar intresse för en akademisk karriär kan delta i skrivandet av projektansökningar. Ett annat exempel är samverkansplattformen eHealth@LU där forskare från olika fakulteteter möter externa partner för långsiktig samverkan via forsknings- och utvecklingsprojekt.