Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Maskinkonstruktion - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms sammantaget som ej tillfredsställande. Bedömargruppen menar att tillgången till handledare numerärt just nu svarar mot doktorandgruppens storlek och sammansättning, samt att den vetenskapliga kompetensen hos handledargruppen ligger i linje med ämnet. Bedömargruppen anser däremot att forskarutbildningsmiljön inte är tillfredsställande. Kvaliteten på den forskning som bedrivs i miljön bedöms som tillfredsställande, men bedömningen är att det saknas en hållbar struktur och långsiktig strategi för forskarutbildningen, vilket kommer till uttryck i en ostrukturerad handledning som inte ger de utbildningsmässiga förutsättningarna som krävs för att alla doktoranders behov ska tillgodoses. Bedömargruppen anser också att omfattningen av forskarutbildningen kan ifrågasättas, eftersom bara en halvtidsdoktorand finns i miljön. Bedömargruppen menar också att de utbildningsmässiga förutsättningarna inte är uppfyllda, eftersom forskarutbildningen under en längre tid har haft få doktorander med lång genomströmningstid. Det ger inte de förutsättningar som krävs för att vidmakthålla och utveckla forskarutbildningen och handledningskompetensen. Samverkan med det omgivande samhället fungerar dock väl, både nationellt och internationellt.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget som ej tillfredsställande. Bedömargruppen anser att forskarutbildningen i maskinkonstruktion genom sin utformning, genomförande och examination säkerställer att doktorander visar bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet inklusive dess vetenskapliga metodik. Även måluppfyllelsen inom kunskapsformen färdighet och förmåga bedöms som tillfredsställande. Lärosätet rekommenderas ändå att tydliggöra hur utbildningen säkrar att alla doktorander uppnår förmågan att bedriva forskning och genomföra uppgifter inom givna tidsramar, vilket är identifierat som ett utvecklingsområde.

Sammantaget bedöms måluppfyllelsen för kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt som ej tillfredsställande. Bedömargruppen menar att förutsättningar finns för att doktorander vid doktorsexamen kan nå målet att visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet. Men bedömargruppen ser svagheter när det kommer till systematiken i hur doktorander förbereds för att självständigt kunna planera framtida forskningsprojekt. Bedömargruppen menar också att det saknas tydliga moment i utbildningen som säkerställer förmågan att göra etiska överväganden och fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Jämställdhet bedöms som ej tillfredsställande. Bedömargruppen menar att jämställdhetsperspektivet beaktas och kommuniceras i viss utsträckning, men att det inte är förankrat i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömargruppen menar att forskarutbildningen i maskinkonstruktion har ett system där utbildningen innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp och omhändertas på ett tillfredsställande sätt. Bedömargruppen ser att vissa initiativ har tagits från lärosätet för att verka för att doktorander genomför sin utbildning inom avsatt tid.

Bedömningen är att doktorander har möjlighet att påverka utbildningen genom representation i olika organ. Vidare finns stora möjligheter att individuellt påverka sin utbildning så som den är utformad. Men eftersom doktorandgruppen är liten finns det en risk att anonymiteten i återkopplingen från doktorander uteblir. Bedömargruppen menar vidare att lärosätet har fungerande rutiner för att säkerställa en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktorander.

Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin. Ett identifierat utvecklingsområde är ett systematiskt arbete med alumnverksamhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)