Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-03-12
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Litteraturvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet såväl inom som utanför akademin.

Doktoranderna får enligt bedömargruppens uppfattning generellt en hög vetenskaplig kompetens, som kan komma till nytta på en rad olika områden även utanför akademin. I självvärderingen betonas att de olika inslagen i forskarutbildningen innebär en socialisering in i forskarsamhället. Framlägg, konferensdeltagande och publicering tränar förmågan att planera och bedriva forskning och förhålla sig till tidsramar, vilket har betydelse för det fortsatta arbetslivet.

Därutöver erbjuder den humanistiska forskarskolan en kurs i karriärplanering, vilket är ett stöd för doktoranderna vad gäller att uppnå målet att utbildningen ska förbereda dem för arbetsmarknaden. Noterbart är här att högskolepedagogiska kurser i viss omfattning kan tillgodoräknas som kurspoäng inom forskarutbildningen, vilket ytterligare förbereder doktoranden för arbetslivet. En fråga är hur det säkerställs att deltagarna i de båda övriga forskarskolorna får de kunskaper och färdigheter som förmedlas i de mer allmänt humanistiska kurser som den humanistiska forskarskolan erbjuder. Genom den tvärvetenskapliga miljö som forskarskolorna erbjuder, möter doktoranderna på ett gynnsamt sätt skilda perspektiv och får en breddad förståelse för hur den vetenskapliga sektorn kan fungera på olika sätt. Kurser med praktiska moment ges för att förbättra doktorandernas allmänna kunskaper: till exempel Karriärplanering och meritdokumentation (2,5 högskolepoäng). Att exempelvis sätta ihop en akademiskt CV ingår som moment i kursen Forskningsprocessens delar.

Doktoranderna uppmuntras att engagera sig i den offentliga diskussionen, liksom i den pedagogiska debatten och skolans värld för de som är knutna till utbildningsvetenskapliga forskarskolan. Inom ämnet säger man sig arbeta aktivt med sina alumner, och man har utbyggda kontakter exempelvis med den lokala förlagsvärlden. Dessutom förekommer mer eller mindre organiserat samarbete med det lokala kulturlivet i form av litteraturfestivalen Littfest, förlag, Bokcaféet Pilgatan och omgivande skolor (genom verksamhetsförlagd utbildning) och bibliotek. Flera medarbetare medverkar i lokalpress, radio och tidskrifter som skribenter och kritiker. Vad gäller externa samarbeten finns en instans vid lärosätet, Enheten för externa relationer, som exempelvis kan ge respons på projektansökningar och dylikt, och med vilken man har samarbetat.

Doktoranderna undervisar i flertalet kurser i ämnets grundutbildning, i olika fristående kurser och inom lärarutbildningen. Läraruppdrag resulterar i förlängning av anställningen, och i självvärderingen lyfter man fram flera fördelar med att låta doktorander delta i undervisningen: studenterna får träffa aktiva forskare, undervisningen blir forskningsanknuten och doktoranderna meriterar sig. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram det samarbete med bibliotekarieutbildningen som ämnet är engagerat i och i vilket också doktoranderna inkluderas. Det är ett gott exempel på hur utbildningens arbetslivsanknytning kan stärkas.

Sammantaget ger underlaget bilden av en aktiv samverkan. Målet om utbildningens användbarhet i ett föränderligt arbetsliv inom och utanför akademin behandlas på ett tillfredsställande sätt i utbildningen. Även om dessa sammanhang ger rika möjligheter till arbetslivsanknytning påtalar man i självvärderingen att koncentrationen på avhandlingsarbetet kan riskera att bli lidande, något framför allt handledarna behöver vara vaksamma på.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Institutionen uppmuntrar till samverkan och kontakt med arbetslivet utanför lärosätet, och man har också utvecklat praktiska och teoretiska redskap för att uppnå detta mål. De starka och livaktiga kontakterna med det lokala kulturlivet verkar vara särskilt betydelsefulla, liksom samarbetet med det lokala utbildningsväsendet och bibliotekarieutbildningen. Det kursutbud som ställer allmänna redskapskurser till doktorandernas förfogande vittnar också om goda ambitioner på det här området, även om det finns ett behov av att vidareutveckla och förfina det.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)