Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Yrkesexamen

Aspektområde: Miljö, resurser och område

Aspekt: Yrkesexamen

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Göteborgs Universitet ansöker om examensrätt att få utfärda Tandhygienistexamen 180 hp. Bedömargruppen anser att examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll har en rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

I ansökan beskrivs att utbildningens upplägg och innehåll organiseras utifrån oral hälsa samt biomedicin och odontologi. Avgränsningen definieras och tydliggörs genom utbildningens innehåll och lärandemål. Kursplanerna visar att teoretiska studier och klinisk utbildning integreras samt att kursernas innehåll bygger på varandra med ökad komplexitet. Utbildningen leder både till Tandhygienistexamen och kandidatexamen i oral hälsa. Vid intervjuerna framgick att utbildningen organiseras så att det kommer att finnas synergieffekter som innebär att studenterna ska nå målen för de båda examina.

I ansökan finns en viss otydlighet vad gäller upplägg och genomförande av den kliniska utbildningen som kommer att genomföras på studentkliniken som bedrivs i Folktandvårdens regi i angränsande lokaler till institutionen och på externa Folktandvårdkliniker. Vid intervjuerna framgick att denna kommer att organiseras på ett bra sätt som stödjer studenternas lärande och att det idag finns ett bra samarbete mellan handledarna och lärarna på programmet, vilket sannolikt kommer att fortsätta på samma sätt. Avtal om externa kliniska utbildningsplatser finns och innebär att relativt få Folktandvårdskliniker kommer att ansvara för 2-3 studenter, vilket borgar för en god kontinuitet och kvalitet.

I utbildningsplanen framställs att pedagogiken kommer att vara forskningsbaserad och problematiserande. Intervjuerna visade att studenterna tränas i kritisk granskning och vetenskapligt förhållningssätt såväl i teoretiska studier som vid klinisk utbildning.

Sammantaget ger detta goda förutsättningar för att examensmålen ska uppnås i den nya treåriga utbildningen.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Ur ett regionalt och nationellt perspektiv finns ett allmänt intresse för att lärosätet får utfärda aktuell examen. Det finns en brist på tandhygienister och det kommer även framöver att finnas ett stort behov av yrkesgruppen.

Bedömningsgrund: Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Aspektområde: Miljö, resurser och område

Aspekt: Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

I ansökan framgår att det finns sju lärare som arbetar vid Tandhygienistprogrammet och utgör kärnkompetensen. Samtliga är tandhygienister och mer än hälften är disputerade (två docenter och två lektorer) och dessa har sin akademiska examen i olika ämnesområden: oral hälsovetenskap, odontologi, medicin och pedagogik. Tre av de disputerade har klinisk patientverksamhet. Bedömargruppen anser att lärarna har en tydlig professionell och ämnesmässig förankring och att de disputerade lärarna akademiskt kompletterar varandra väl.

Det uppges att det finns en plan för den kommande akademiska kompetensförsörjningen i ansökan. En av lärarna inom programmet är doktorand och det finns ytterligare en doktorand som är tandhygienist och som har påbörjat forskarutbildningsstudier. Denna plan tycker bedömargruppen är positiv för den framtida utvecklingen av programmet.

Av ansökan framgår också att inom institutionen för odontologi finns ett antal andra lärare i odontologiska ämnen som är involverade i undervisningen på programmet. I ansökan och vid intervjuerna framgår att Tandhygienistprogrammet avser att utöka kompetensen inom specifika områden som inom kariologi, pedodonti, diagnostik, oral medicin och bettfysiologi. Under intervjuerna bekräftas att resurser för denna utökning finns inom institutionen. Det tydliggjordes att institutionens ledning ser de tre utbildningsprogrammen vid lärosätet som en helhet.

De kliniska handledarna på Folktandvården har en handledarkurs på 7,5 hp och det framgår i ansökan och intervjuerna att det finns ett välorganiserat samarbete med programmets lärare. Bedömargruppen anser att detta ger goda förutsättningar för att integrera teoretisk och forskningsbaserad kunskap med den kliniska utbildningen.

Intervjun som helhet förstärkte bedömargruppens bild av att det finns en tillräcklig antal lärare och kliniska handledare och att deras sammantagna kompetens är väl tillgodosedd och adekvat i relation till den treåriga utbildningens omfattning, innehåll, och genomförande.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljön

Aspektområde: Miljö, resurser och område

Aspekt: Utbildningsmiljön

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö.

Av ansökan framgår att det finns flera disputerade och forskningsaktiva bland de lärare som utgör kärnkompetensen och som är tandhygienister. Det finns också ett stort antal disputerade och forskningsaktiva bland övriga lärare som undervisar i Tandhygienistprogrammet. Bedömargruppens uppfattning är att de olika forskningsperspektiv som dessa kommer att tillföra kommer att säkra den vetenskapliga förankringen i utbildningen. Det framgår vidare från ansökan att det regelmässigt ska finnas vetenskapligt innehåll i undervisningen och att vetenskapliga artiklar fortlöpande kommer att ingå som kurslitteratur. Denna bild förstärktes vid intervjuerna. Bedömargruppen anser därför att sannolikheten är stor att undervisningen kommer att baseras på forskning och ett vetenskapligt förhållningssätt och att studenterna därmed kommer att befinna sig i en vetenskaplig miljö.

Flera av tandhygienisterna som undervisar i programmet är tandhygienister och arbetar kliniskt med patientbehandling, vilket uppges i ansökan och bekräftades vid intervjuerna. Ansökan visade vidare att studenterna ska bedriva sin kliniska utbildning vid en studentklinik i Folktandvårdens regi under termin 3, 4 och 5 samt externt i Folktandvården under termin 6. Teamsamverkan tränas under denna utbildning, framförallt med tandläkarstudenter på studentkliniken, men också med hela tandvårdsteamet vid den externa utbildningen. Utbildningsaktiviteter på äldreboende är ytterligare exempel på hur studenterna kommer att befinna sig i och delta i arbetet i en professionsinriktad miljö.

Den sammantagna bedömningen är att studenterna kommer att få goda erfarenheter av att befinna sig i olika professionsinriktade miljöer.

Relevant samverkan med omgivande samhälle.

Det framgår i ansökan att det finns ett nära samarbete med Folktandvården Västra Götaland genom organisationen för samverkan (Odont-Sam) och som regleras genom avtal. Nära samverkan finns också med studentklinikens personal som arbetar i Folktandvårdens regi genom att också institutionens lärare befinner sig i samma miljö som dessa. Det framgår däremot inte i ansökan på vilket sätt denna samverkan sker, men intervjuerna förtydligade att samverkan är tät mellan de kliniska handledarna och lärarna på programmet, och framförallt med kursansvarig. Frågor gällande utbildningen och studenter diskuteras kontinuerligt och handledarna ges möjlighet att komma med förslag på förändringar i utbildningen. Samverkan med andra tandvårdsaktörer än Folktandvården uppgavs vid intervjuerna vara obefintligt. Bedömargruppen finner trots detta att samverkan med tandvård är tillfredsställande, även om det kan utvecklas med andra aktörer. .

Vidare så framgår det från ansökan att samverkan med äldrevården samt hälso- och sjukvården finns eller planeras. Under termin 5 är studenterna redan idag på ett äldreboende och behandlar omsorgsberoende äldre, där samverkan med vårdpersonalen sker. Studenterna medverkar även i ett populationsinriktat preventionsprogram för barn och ungdom där de ger munhälsoinformation till skolbarn. I den nya utbildningen planeras interprofessionellt lärande med sjuksköterskestudenter. Av ansökan framgår att det finns avtal med ett flertal utländska lärosäten om studentutbyte som har fungerat väl . Sammantaget finner bedömargruppen att möjligheterna är goda för att samverkan med omgivande samhälle kommer att ske på ett betryggande sätt i den nya utbildningen.

Bedömningsgrund: Resurser

Aspektområde: Miljö, resurser och område

Aspekt: Resurser

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

Studenterna har god tillgång till undervisningslokaler, bibliotek, datasal och en simulatoravdelning för preklinisk träning samt andra resurser som studenterna har behov av i sin utbildning, vilket uppges i ansökan. Vid intervjuerna framkom att Folktandvårdens kliniska utbildningslokaler är väl anpassade och utrustade, såväl på studentkliniken vid Odontologiska institutionen som på de externa tandvårdsklinikerna. Det finns det antal behandlingsstolar som krävs för att genomföra den kliniska utbildningen. Vidare så uppgavs vid intervjuerna att studentkliniken rymmer både tandhygienist- och tandläkarstudenter utan problem. Studentkliniken (vuxenkliniken) tillgodoser studenternas behov av patienter med olika behandlingsbehov. Det finns även en barnklinik där studenterna undersöker och behandlar barn.

Det framgick också från intervjuerna att stödet till studenterna är väl utvecklat och organiserat med avseende på studiestöd och studiesociala frågor. Studenterna får undervisning i informationssökning och vetenskapligt skrivande. Den infrastruktur som finns för att studenterna ska kunna genomföra den nya utbildningen på ett adekvat och tryggt sätt finner bedömargruppen vara tillräckligt och väl uppbyggt.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten

I ansökan framgår inte hur de tillgängliga resurserna utnyttjas, mer än att lokalerna används effektivt. Under intervjuerna framkom att även övriga resurser utnyttjas effektivt, vilket bedömargruppen anser ger förutsättningar för att hög kvalitet ska kunna uppnås i verksamheten.

Miljö, resurser och område

Programmet framstår som väl organiserat, har en god struktur och ett lämpligt innehåll för den nya Tandhygienistexamen. Lärarkapaciteten är god såväl avseende det antal som kommer att undervisa i programmet som den kompetens dessa besitter. Det finns ett relevant antal tandhygienister som administrerar och undervisar i programmet och dessa har varierande kompetens som sammantaget kan förmedla de professionskunskaper som krävs för arbetet som tandhygienist. Vid lärosätet och Tandhygienistutbildningen finns fyra disputerade tandhygienistlärare (varav två docenter). Bedömargruppens uppfattning är att detta borgar för den ämnesmässiga akademiska förankringen i utbildningen i närtid, men den framtida utvecklingen av ämnesområdet och för att kunna säkra denna kompetens över tid måste beaktas. Vid institutionen finns doktorander som är tandhygienister och som framöver kan involveras i utbildningen vilket kan säkra kommande kompetensbehov, men det är samtidigt viktigt att säkringen av den vetenskapliga kompetensen inom professionen inte avstannar.

Utbildningsmiljön bedöms genom utbildningens innehåll och kompetens, samt genom den kliniska utbildningen, vara god ur såväl ett vetenskapligt- som ett professionsperspektiv. Samverkan med omgivande samhälle finns och bedöms vara stark gentemot Folktandvården , men kan utvecklas när det gäller privat tandvård och egenföretagande tandhygienister. Bedömargruppens uppfattning är de resurser som idag finns och som kommer att vara tillgängliga för studenterna i det nya utbildningsprogrammet bedöms vara tillräckliga för att kunna bedriva utbildningen effektivt och med hög kvalitet. Utbildningen är utformad på ett sådant sätt att den främjar studenternas lärande och tar rimlig hänsyn till de olika förutsättningar som kan finnas hos studenterna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)