Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Aspektområde: Utformning, genomförande och resultat

Aspekt: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela programmet

Utbildningsplanerna och kursplanerna är utformade enligt Högskoleförordningens anvisningar. Det framgår i ansökan att det finns en fastställd struktur för hur dessa dokument tas fram och beslutas.

I ansökan och vid intervjuerna uppgavs att kurserna utvärderas skriftligt och sammanställs i en rapport, vilken studenterna får ta del av. I rapporten finns en handlingsplan för förändringar utifrån de synpunkter som framkommer.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Aspektområde: Utformning, genomförande och resultat

Aspekt: Säkring av examensmålen

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Genom utbildningens utformande, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnår målen i examensordningen när examen utfärdas

I ansökan framgår att kursansvarig och examinator ansvarar för att lärandemålen i respektive kurs är relevanta till kursens syfte och innehåll och att det finns en progression i lärandemålen mellan olika kurser. Vid intervjuerna framgick att det är programledningen som har ansvar för helhetsperspektivet över progressionen samt att samtliga examensmål uppnås. Förändringar i utbildningen som resultat av exempelvis kursutvärderingar diskuteras med involverade ämnesföreträdare för att undvika att något förloras eller finns dubbelt .

Exempel på lärandemål, undervisningsmoment och examinationer för samtliga examensmål ges i ansökan. Kursernas innehåll och lärandemål visar på progression och tydliggjordes ytterligare vid intervjuerna. I några kliniska kurser uttrycks lärandemål för färdighet på samma sätt i olika kursplaner. Vid intervjuerna framgick att svårighetsgraden ska öka i kurser som bygger på varandra och ses över i de fall det inte är så. Hur examensmålet "självständigt kunna utföra orala undersökningar samt utreda och analysera behov av insatser" ska säkerställas beskrivs något otydligt i ansökan. Utbildningsaktiviteter och examinationer klargjordes vid intervjuerna för uppfyllelse av examensmålet . Bland annat kommer större tyngd att läggas på undersökningar. Det kommer att finnas stort fokus på kariologi och parodontologi, men det också kommer att ingå andra, bredare och djupare kunskaper exempelvis vad gäller diagnostik och oral patologi, för att studenterna ska kunna uppnå examensmålet. Säkringen av övriga examensmål framgick tydligt i ansökan. Bedömargruppen finner att examensmålen i den nya treåriga utbildningen kommer att säkras.

Det framgick vidare utifrån intervjuerna att det finns upparbetade kriterier för examinationer som är väl förankrade hos alla involverade i den nuvarande utbildningen för Tandhygienistexamen. Rutiner finns för konstruktiv och tät dialog mellan utbildningsledning och kliniska handledare om bedömningskriterier så att mål som berör den kliniska utbildningen kan uppnås. Sammantaget ger detta goda förutsättningar för det nya programmet. Det framgick också att system finns för att säkerställa att studenterna kommer att undersöka och behandla olika patientkategorier samt utföra behandlingar av olika svårighetsgrad. Bedömargruppen anser att lärosätet har väl formaliserade system för kontroll av de krav som ställs på studenterna i den nya utbildningen och för att säkerställa att studenterna uppnår examensmålen.

Utformning, genomförande och resultat

Sammanvägd bedömning av aspektområdet utformning, genomförande och resultat

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Utbildningsplan och kursplaner är framtagna för hela den treåriga utbildningen och det finns processer för hur dessa arbetas fram och beslutas. De undervisningsmoment, lärandemål och examinationer som beskrivs i ansökan och kursplanerna visar att samtliga examensmål kommer att kunna uppnås. Progressionen är i stort väl beskriven, men de kurser som omfattar den kliniska utbildningen behöver en översyn innan kursplanerna fastställs. Det kommer att finnas bedömningskriterier för att säkerställa korrekta bedömningar av lärarna och de kliniska handledarna samt för att studenterna ska veta vilka krav som ställs på dem under utbildningen för att de ska bli godkända på examinationerna . Bedömargruppens uppfattning är att det finns goda förutsättningar för att studenterna ska kunna uppnå samtliga examensmåle.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)