Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Bedömargruppen anser området som tillfredställande, baserat på att det inom lärosätet finns en god struktur för och ett pågående arbete med att integrera jämställdhetsperspektiv i utbildningarna. Samtidigt framstår jämställdhetsperspektivet som något otydligt definierat inom den aktuella utbildningen och därmed ett område för utveckling.

Av ansökan framgår att jämställdhetsarbetet regleras av "Planen för jämställdhetsintegring vid HKR för 2017-2019" som omfattar både undervisning och forskning. Planen ger en god beskrivning av hur jämställdhetsarbetet planeras och genomförs vid lärosätet och här uttrycks problemområden, mål för arbetet , planerade aktiviteter samt ansvariga för utförandet. Jämställdhetsarbetet på programnivå är dock förhållandevis otydligt uttryckt i ansökan. Vid intervjuer fick bedömargruppen uppfattningen att arbetet, i enlighet med högskolans plan för jämställdhetsintegrering, ännu inte hade hunnit att konkretiserats i tandhygienistutbildningen. I den aktuella 3-åriga utbildningen finns inslag av genusperspektiv i kursplaner med lärandemål, t.ex. i kliniska kurser och kurser kring folkhälsa. För bedömargruppen framstår det dock som oklart hur arbetet ska implementeras i det dagliga arbetet, både vad avser teoretiska lärandemoment och i det praktiska arbetet. Vid intervjun uttryckte också flera lärare behov av fortbildning avseende jämställdhet och våld i nära relationer. Detta relaterar även till tydliggörande- och implementering av det nya målet "mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer" i den nya 3-åriga utbildningen.

Av ansökan framkommer att det stora flertalet (88%) studenter som är registrerade på programmet är kvinnor men under åren som utbildningen har bedrivits har antalet män ökat. Av anställda lärare på programmet är majoriteten kvinnor (80%) och sammantaget avspeglar könsfördelningen den som råder inom professionen. Som ett led i arbetet mot en mer jämn könsfördelning inom utbildningen marknadsförs gärna manliga studenter vid rekrytering av nya studenter.

Bedömargruppen anser att lärosätet har en god struktur för jämställdhetsarbete. Inom tandhygienistutbildningen finns också en ambition att åtgärda könsmässiga skillnader men samtidigt framstår jämställdhetsarbetet som ett angeläget utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)