Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Bedömargruppen anser denna aspekt som tillfredställande baserat på att styrdokument finns för hela utbildningen, men att detaljer i kursplaner för den aktuella 3-åriga utbildningen behöver vidareutvecklas.

Utbildningsplan och kursplaner har tagits fram för hela utbildningen och dessa är utformade i enlighet med högskoleförordning/regelverk. Utbildningsplan och kursplaner är ännu inte fastställda. Bedömargruppens uppfattning är att dessa styrdokument omfattar det som är adekvat , men att kursplaner inte ser helt färdigarbetade ut. Det förefaller inte helt konsekvent hur målformuleringar beskrivs under respektive rubriker i kursplaner. Exempelvis; är begrepp som "identifiera" och/eller "genomföra" relaterat till kunskapsmål eller är det något som beskriver färdigheter? På samma sätt; är att kunna "bemöta patienter och kunna kommunicera" ett mål som ska relateras till värderingsförmåga eller snarare en färdighet? Lärosätet behöver fundera över sådana formalia aspekter och för en bättre kongruens i hur mål beskrivs- formuleras i utbildningens kursplaner. Vidare behöver lärosätet se över att omformulerade och/eller nya mål som "att självständigt utföra orala undersökningar" och "mäns våld mot kvinnor samt våld i nära relationer" tydligt framgår i kursplaner för den nya 3-åriga utbildningen. Vid intervjuer med lärosätet framkom att arbetet fortfarande pågår med att i detalj utarbeta kursplaner och att man därmed fortsatt ser över formuleringar och tydliggöranden av mål för utbildningen innan fastställande. Det finns en tydligt beskriven struktur och tydlig ansvarsfördelning avseende hur styrdokument fastslås, förnyas och kvalitetssäkras.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Bedömargruppen anser denna aspekt inom området som tillfredställande, men ställer sig samtidigt något frågande till varför det självständiga arbetet/examensarbetet om 15 hp är planerat att examineras på termin 5 i utbildningen.

Av ansökan och genom granskning av enskilda kursplaner framgår hur utbildningen är upplagd, mål och progression. I bilaga till ansökan ges även kompletterande information avseende hur vetenskapligt förhållningssätt ("vetenskaplig slinga") implementeras på olika nivåer i utbildningen. Av kursplaner framgår tydligt spärrar och generella krav relaterat de olika kurserna. Litteraturen på olika nivåer inom utbildningen framgår av kursplaner. I vissa kurser återkommer litteratur vilket förefaller adekvat och att litteraturen behandlas mer fördjupat relaterat kursnivå/progression, men läs-anvisningar kunde i vissa fall möjligen förtydligas i kursplaner för att spegla kursnivå- krav.

Det självständiga arbetet/examensarbetet är planerat att genomföras och examineras på termin 5. Vid intervjuer med utbildningsansvariga framkom att anledningen till detta är att studenter som behöver komplettera sitt arbete för att kunna bli godkända ska hinna göra så i god tid innan beräknad examen och vidare möjlighet att ansöka om legitimation för yrket. Relaterat progression i den aktuella utbildningen för en 3-årig yrkesexamen är bedömargruppen något frågande inför detta upplägg och tycker inte heller att argumentationen till varför man valt detta upplägg är övertygande. Om examensarbetet syftar till att belysa och pröva studenternas samlade erfarenheter- kunskaper inom ämnesområdet för utbildningen så bör det kanske genomföras och examineras i slutet av utbildningen? Bedömargruppen veterligt finns inte någon absolut regel för att det självständiga arbetet/examensarbetet ska utföras och examineras under utbildningens sista termin, men av skäl ovan finns anledning för lärosätet att fundera över det upplägg man valt.

Lärosätet behöver också tydliggöra i kursplaner hur det nya kunskapsmålet om "mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer" ska undervisas och prövas. Vid intervjuer med utbildningsansvariga framkom att man ännu inte tänkt färdigt kring implementering av detta mål. Även det omformulerade målet "visa förmåga att självständigt utföra orala undersökningar samt att utreda och analysera behov av insatser" skulle behöva tydliggöras i kursplaner och då specifikt gällande målformulering i senare del av kurser för att belysa nivå och den progression mot självständighet som förväntas och prövas.

Vid utbildningsklinik inom lärosätet behandlas inte barnpatienter. För att tillgodo se detta finns en kurs "kliniskt tillämpad oral hälsa - barnpatienter". Kursen som ges på termin 4 omfattar 7,5 hp och genomförs som extern klinisk utbildning inom Folktandvården. Som bedömargruppen uppfattat det kommer det därutöver inte att ingå någon klinisk utbildning i senare kurser av programmet som omfattar behandling av barnpatienter. Med tanke på att tandhygienisten i sin framtida yrkesutövning sannolikt kommer att ha ett stort och självständigt ansvar vid behandling av barn- unga bör lärosätet se som ett viktigt utvecklingsområde att kunna införa sådana utbildningsmoment även senare under utbildningen. Vid intervjuer framkom en samstämd bild av att en ökad andel av extern klinisk utbildning var önskad och då specifikt under den nya 3-åriga utbildningens senare del, vilket skulle innebära ökade möjligheter att möta och behandla fler barn- och ungdomar än med nuvarande upplägg. Även om det vid intervjuer framgick en tydlig önskan från alla parter att detta skulle bli verklighet så framstod det inte som helt övertygande att detta skulle kunna ske inom närmsta framtiden. En tänkbar möjlighet, med nuvarande omfattning av extern klinisk utbildning- kurs inriktning barntandvård, skulle kunna vara att överväga möjligheten att förlägga delar av dessa utbildningsmoment senare i programmet så att studenten med en progression av kunskaper och mer självständigt behandlar barnpatienter innan yrkesexamen utfärdas.

Bedömargruppen anser vidare att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den främjar studenternas lärande och utveckling och ger en god grund för ett kritiskt förhållningssätt i den framtida yrkesrollen och för ett "livslångt lärande". Det är också vår bedömning att utbildningen tar rimlig hänsyn till studenternas förutsättningar genom exempelvis varierande undervisnings- examinationsformer och de olika stödfunktioner som lärosätet kan erbjuda och på så sätt främja studenternas förutsättningar att klara sin utbildning. Den kliniska utbildningen sker huvudsakligen vid utbildningsklinik inom lärosätet men även i mindre omfattning externt (kurs med fokus barn- ungdomstandvård) vid Folktandvårdskliniker i Skåne/närliggande regioner. Ramavtal som reglerar ersättning till landstinget/Folktandvården för den externa verksamhetsförlagda utbildningen finns. Vid utbildningskliniken inom lärosätet finns ett begränsat antal behandlingsplatser om 15 st. Antalet studenter om 34 schemaläggs så att de under merparten av sin kliniska utbildning har tillgång till egen behandlingsplats och därmed ges möjlighet till enskild klinisk/praktiskt träning på vuxna patienter. De studenter som bedömargruppen intervjuade bekräftade att de i stort är nöjda med den nuvarande utbildningen och hur den är upplagd. De upplever sig ha en mycket nära kontakt med sina lärare vilket gör att det är lätt att kommunicera i vardagen och att få det stöd de behöver för sin utbildning. Det finns inte någon anledning att tro att dessa förhållanden skulle förändras vid införandet av den nya 3-åriga utbildningen.

Utformning, genomförande och resultat

Den sammanvägda bedömningen är att aspektområdet "utformning, genomförande och resultat" är tillfredställande.

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela den aktuella 3-åriga utbildningen, även om dessa styrdokument ännu inte är fastställda och kan behöva ses över- utvecklas i vissa detaljer. I ansökan beskrivs väl hur målen på olika nivåer inom utbildningen examineras och det finns en tydlig struktur avseende vilka krav som ställs på studenterna. Även progressionen inom utbildningen framgår av ansökan och i enskilda kursplaner. Det är också bedömargruppens uppfattning att utbildningen är utformad så att det kan säkerställas att studenterna kommer att ha uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas. Samtidigt ställer sig bedömargruppen något frågande till att det självständiga arbetet/examensarbetet är planerat att genomföras och examineras på termin 5 och inte i slutet av utbildningen för att så pröva studenternas samlade erfarenheter- kunskaper inom ämnesområdet för utbildningen. Vidare, behöver de omformulerade och/eller nya målen relaterat "att självständigt utföra orala undersökningar..." och "mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer" tydliggöras i utbildningens kursplaner. Ytterligare en aspekt att överväga inför fortsatt planering av detaljer inför start av den nya utbildningen, är om det finns möjlighet att införa kliniska utbildningsmoment där studenterna möter barnpatienter även under senare del i utbildningen och därmed med ökade kunskaper och mer självständigt får träning i att behandla denna patientkategori innan yrkesexamen.

Bedömargruppens uppfattning är att utbildningen är utformad på ett sådan sätt att den främjar studenternas lärande och kritiska förhållningssätt genom en mångfald av "studentcentrerade" och varierande lärandeaktiviteter, och att utbildningen tar rimlig hänsyn till studenternas olika förutsättningar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)