Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Högskolan Kristianstad ansöker om examensrätt att få utfärda Tandhygienistexamen om 180 högskolepoäng. Bedömargruppen anser att examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har en rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen. Av ansökan framgår att nuvarande utbildningsplan reviderades 2014 för att förbereda inför en 3-årig yrkesexamen. Nuvarande utbildning innebär att studenten blir antagen till ett 3-årigt program, med möjlighet att avsluta med yrkesexamen efter studier om 2 år och där studier om 3 år leder till en generell examen- kandidatexamen. Den för ansökan aktuella utbildningen är baserad på nuvarande program med omarbetningar och anpassning för att svara mot de nya examensmålen. Av aktuell ansökan och vid intervjuer framgår vilka strukturella förändringar som har gjorts vid utarbetande av den nya 3-åriga utbildningen. Utbildningen är planerad att leda till såväl yrkes- som generell examen, kandidatexamen.

Ämnes- och professionsperspektivet inom den nya utbildningen är tydligt beskrivet, såväl vad gäller upplägg och organisation som progression mot de nya examensmålen. Kurserna inom programmet är organiserade i kurser inom huvudområdet oral hälsa, samt kurser i biomedicin- och odontologi. Kurser inom oral hälsa utgör 148 högskolepoäng och pågår från termin 1-6. Kurser inom medicinska- och odontologiska ämnesområden omfattar sammantaget 32 högskolepoäng och ger studenterna nödvändiga biomedicinska grundkunskaper för de teoretiska och kliniska studierna i oral hälsa. I den nya utbildningen beskrivs en progression inom huvudområdet oral hälsa från grundläggande kunskaper som fördjupas under utbildningen till att mynna ut i ett mer självständigt arbete/tankesätt. För att studenterna ska utveckla ett vetenskapligt förhållningsätt implementeras under utbildningen en "vetenskaplig slinga", vilket ger en god och tydlig struktur och visar på en ökad komplexitet med ökade krav på vetenskapligt förhållningssätt i utbildningen. I detta sammanhang ställer sig bedömargruppen något tveksam till placeringen av kursen "Examensarbete i oral hälsa" redan under termin 5, då kursen ska visa på ett självständigt arbete relaterat studentens samlade- och fördjupade kunskaper inom huvudområdet för utbildningen. Av ansökan framgår inte att programmet omfattar någon särskild inriktning- profilering. På termin 6 finns en omfattande kurs om 18 högskolepoäng som innefattar tobakspreventivt arbete och behandling av patienter med särskilda behov. Kursen har tidigare getts inom ramen för påbyggnadsutbildningen och är fortsatt planerad att erbjudas som fristående kurs. Bedömargruppen har inga synpunkter på innehållet i kursen relaterat den nya 3-åriga utbildningen. Men, med tanke på kursens storlek och breda innehåll så är bedömargruppen något frågande till varför lärosätet planerar att ge kursen som en sammanhållen helhet inom programmet? Vidare, i ansökan framgår att lärosätet i klinisk kurs planerar att tillföra utbildningsmoment så att studenterna lär sig utföra blodtrycks- och blodsockermätning på patienter i tandvården. Detta ingår inte i tandhygienistens kompetensområde och enligt bedömargruppens uppfattning så är det ur etisk synpunkt mycket tveksamt om tandhygienister rutinmässigt ska utföra sådana undersökningar på sina patienter. Vid intervjuer framkom inte något tydligt motiv till varför dessa utbildningsmoment skulle ingå i utbildningen, men att lärosätet såg det som en "screening-undersökning" och att studenterna kunde hänvisa patienter vidare i vårdkedjan om så bedömdes utifrån resultat av dessa provtagningar. Bedömargruppen anser att lärosätet bör beakta om sådana undersökningar är motiverade att ingå i utbildningen för tandhygienistexamen och särskilt beakta etiska aspekter avseende att sådana undersökningar utförs rutinmässigt i tandvården.

Omfattningen av den kliniska utbildningen är något svår utläsa av ansökan och enskilda kursplaner, men uppskattas att utgöra cirka en fjärdedel av programmet och med prekliniska- kliniska utbildningsmoment förlagda från termin 1-6. Huvudparten av den klinisk utbildningen kommer att ske inom utbildningskliniken vid Högskolan Kristianstad. Vid utbildningskliniken behandlas vuxna patienter och tillgång till barnpatienter kan i nuläget inte tillgodoses vid klinik inom lärosätet. För att tillgodose att studenterna även behandlar barnpatienter finns en extern klinisk kurs; "kliniskt tillämpad oral hälsa - barnpatienter". Kursen omfattar 7,5 hp på termin 4 och kommer att vara förlagd till Folktandvården. Utöver detta finns vissa mindre omfattande externa kliniska utbildningsinslag i form av auskultation i allmän- och specialisttandvården. Av ansökan och vid intervjuer framgår att det finns ramavtalmed Folktandvården Skåne och Landstinget Blekinge kring den externa kliniska utbildningen. Det framgår också att det finns en önskan om att kunna utöka den externa kliniska utbildningen under senare terminer i den nya 3-åriga utbildningen, men huruvida detta blir möjligt är oklart.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Bedömargruppen anser att det allmänna intresset för att examen får utfärdas är stort. Lärosätet har lång erfarenhet av att utbilda tandhygienister och utgör ett av de sex svenska lärosäten som ansökt om examenstillstånd för aktuell 3-årig utbildning.Starten är planerad till hösten 2019 med årlig antagning av studenter till 34 utbildningsplatser, vilket är i paritet med nuvarande studentantal vid lärosätet. I ett rikstäckande perspektiv så är efterfrågan på tandhygienister större än tillgången och enligt prognostiska bedömningar förväntas detta förhållande kvarstå inom överblickbar tidsram, med nuvarande nationella utbildningsvolym.

Bedömningsgrund: Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

Bedömargruppen anser att utbildningen sammantaget har adekvat tillgång till lärarresurser och med adekvat ämnesmässig och professionell förankring. Av ansökan framgår att tio personer tillhör den befintliga lärarstaben som är knuten till Tandhygienistprogrammet. Av dessa är åtta legitimerade tandhygienister och två är legitimerade tandläkare tillika specialister i parodontologi. Fyra lärare är disputerade (en professor/tandläkare, en biträdande professor/tandhygienist och två universitetslektorer/tandhygiensiter). Bland de tre disputerade lärarna med tandhygienistexamen är en av lektorerna programansvarig. Biträdande professor har för närvarande uppdrag som dekan vid fakulteten för Hälsovetenskap inom Högskolan Kristianstad (HKR) , vilket innebär begränsad tid för utbildningens förfogande (ca 5%). Specifik kompetens som saknas inom programmet inhämtas externt. Specialistkompetens inom odontologi inhämtas företrädesvis från Folktandvården Region Skåne men också från Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Vid intervjun framkom också att HKR är en liten högskola där lärarresurser med fördel delas mellan olika program vilket ger god tillgång till lärare med för utbildningen relevant övrig specifik kompetens och goda förutsättningar för interprofessionellt lärande.

Av ansökan framgår att HKR har en "policy för kompetensutveckling" och samtliga lärare anställda vid HKR har 200 timmar kompetensutvecklingstid per år i sin anställning. En strategisk satsning görs för att medarbetare ska kunna meritera sig för forskarutbildning och för att öka högskolans attraktivitet som arbetsplats för medarbetare med professionskompetens. Schablontilldelad forskningstid för tre år i taget kan sökas av alla som är disputerade och därutöver finns möjlighet att även ansöka om prestationsbaserad forskningstid. Det finns också möjlighet att ansluta sig till den så kallade "Karriärstegen" för pedagogisk meritering och där ansöka om att bli Meriterad eller Excellent lärare. För programmets del innebär detta exempelvis att en av lärarna med magisterexamen i oral hälsa beviljats tid för fortsatta studier mot master i integrerad hälsovetenskap och en lärare (tandläkare) har beviljats tid för forskarutbildning med beräknad disputation under närmsta året.

Av ansökan och vid intervjuer framstår tillgången till de samlade lärarresurserna som tillräckliga för den aktuella 3-åriga utbildningens behov. Av intervjun framgick dock även att det finns förestående pensionsavgångar inom den befintliga lärarstaben fast knuten till programmet och att dessa pensionsavgångar berör disputerade lärar. En rekryteringsprocess har inletts men det finns, enligt intervjun, inga närliggande planer på att utöka lärarnumerären utöver den befintliga. Lärosätet genomför dock en årlig översyn av kompetensförsörjningsbehovet samtidigt som utbildningen av ledningen uppges vara prioriterad på lärosätet. Då den ämnesmässiga förankringen i utbildningen framstår som något sårbar genom förestående pensionsavgångar är åtgärder i syfte att säkra denna kompetens över tid angelägna.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö.

Bedömargruppen anser att det för utbildningen finns en relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö där lärarna är väl etablerade. Inom forskningsmiljön vid lärosätet bedrivs flertal projekt och kunskap delas via seminarier för lärarkollektivet, där även studenter är välkomna. Såväl aktiva forskande lärare som övriga i lärargruppen är på så sätt väl insatta i den forskning som bedrivs inom miljön och kan överföra detta till undervisningen/studenterna. I lärarkollektivet finns tre disputerade lärare med tandhygienistexamen vilket är av betydelse för att säkra den ämnesmässiga vetenskapliga förankringen i utbildningen. Bedömargruppen ser en viss risk för att den ämnesmässiga kompetensen kan försvagas i och med att en av de disputerade lärarna med tandhygienistexamen kommer att gå i pension under närmsta året, men samtidigt förefaller det som om lärosätet arbetar aktivt för att säkra denna kompetens över tid genom riktade kompetensutvecklingsinsatser vilket är lovvärt. Studenternas examensarbeten kan utgöras av tillgång till data inom ramen för pågående projekt eller av litteraturstudier med koppling till de i miljön pågående projekten. Vid intervjuer med lärare och studenter stärktes även bilden av att den vetenskapliga förankringen tydligt fanns med i utbildningens alla delar, exempelvis genom att lärarlaget var väl insatta i aktuell forskning och genom att studenterna kontinuerligt uppmuntrades att reflektera i termer av evidensbaserad- bästa tillgängliga kunskap. Däremot föreföll det inte som de studenter bedömargruppen mötte själva hade deltagit i några forskningsseminarier vid högskolan, eller var särskilt insatta i vilka forskningsprojekt som deras lärare var involverade i. Studenterna hänvisade dock till att man via Högskolans intranät fick information om lärarnas pågående studier och resultat. Den pedagogiska utgångspunkten beskrivs i ansökan och att man här utgår från att studenterna är aktiva i sitt lärande och att söka kunskap. Att detta synsätt får genomslag i den nuvarande utbildningen bekräftades vid intervjuer med lärargruppen och studenterna och det finns inte anledning tro att dessa förhållanden skulle förändra sig vid införandet av den nya 3-åriga utbildningen.

Det finns många tandhygienister, flera specialisttandläkare och externa forskare som är knutna till programmet och den professionella anknytningen och miljön inom utbildningen är tydlig. Merparten av den kliniska utbildningen, som genomförs vid utbildningsklinik inom lärosätet, sker i en professionell miljö där såväl akademiska lärare, kliniskt erfarna handledare samt tandsköterskor är verksamma. En mindre del av utbildningen är förlagd externt inom allmäntandvården vilket även detta bidrar till utbildningens professionella anknytning och miljö. Inför inrättande av den nya 3-åriga utbildningen finns önskemål om att utöka den externa kliniska utbildningen, vilket sannolikt ytterligare skulle stärka den professionella anknytningen och miljön samt ge ökad tillgång till barn- och ungdomspatienter i utbildningen. Om en sådan utökning av externa utbildningsmoment blir möjlig är dock ännu oklart.

Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömargruppen anser vidare att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Exempel på detta är samverkan inom ramen för den externa kliniska utbildningen förlagd till allmäntandvården/Folktandvårdskliniker i Skåne och närliggande regioner. Inför och under dessa utbildningsmoment sker samverkan genom handledarträffar och dialog mellan utbildningsansvarig och respektive handledare- klinik. Ett så kallat programråd finns etablerat för samverkansfrågor och dialog mellan lärosätet och företrädare för Folktandvården samt privattandvården. Intervjuer med olika parter styrkte att samverkan fungerar väl. Ett annat exempel på samverkan är årliga så kallade inspirationsdagar där studenter har möjlighet möta presumtiva arbetsgivare. I ansökan och vid intervjuer framgår även att tandhygieniststudenter samverkar kring vissa interprofessionella och praktiska utbildningsmoment med studenter från sjuksköterske- och folkhälsoprogrammet, vilket fortsatt planeras inom ramen för den nya 3-åriga utbildningen. Baserat på ansökan och intervjuer så framstod internationalisering- globala samverkansperspektiv som svagt utvecklat inom utbildningen och därmed ett område för framtida utveckling.

Bedömningsgrund: Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för en hög kvalitet i verksamheten.

Bedömargruppen anser att det för utbildningen finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. Det är också bedömargruppens uppfattning att de tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att kunna hålla en hög kvalitet i verksamheten. I ansökan beskrivs infrastrukturen som väl utvecklad och även på vilket sätt de resurser som finns kommer studenterna till del och nyttjas på ett ändamålsenligt sätt. Studenterna har god tillgång till litteratur/bibliotek, informations tekniska resurser, lärplattform för kommunikation samt infrastruktur i övrigt för att de ska kunna tillgodogöra sig utbildningen på ett relevant sätt. Den kliniska undervisningen/patientundervisningen sker huvudsakligen inom lärosätet och i en modern för utbildningen ändamålsenlig miljö (15 behandlingsstolar från 2015). De 34 studenterna inom programmet är här schemalagda så att studenten mestadels har tillgång till en egen behandlingsplats vid patientbehandling. Vidare finns vid lärosätet tillgång till relevanta stödresurser (LärandeResursCentrum) som exempelvis studievägledning/karriärplanering, språkstöd, studenthälsa, träning i skriftliga färdigheter, stöd till studenter med funktionsvariation. Dessa fakta bekräftas av intervjuer med lärare och studenter. Närheten mellan tandhygienistutbildningen och andra program inom vård- och hälsa ger möjligheter till samverkan mellan lärare och studenter, över discipliner- och program, vilket bidrar positivt till infrastrukturen och att resurserna kan nyttjas på ett effektivt sätt. Att sådan aktiv samverkan sker bekräftades vid intervjuer med lärare och studenter.

Miljö, resurser och område

Den sammanvägda bedömningen är att aspektområdet "miljö, resurser och område" är tillfredställande.

Det är bedömargruppens uppfattning att utbildningens innehåll är adekvat och har en rimlig omfattning och avgränsningar i förhållande till aktuell yrkesexamen. Det är också vår uppfattning att utbildningen har tillgång till adekvat ämnesmässig och professionell kompetens. Vår bedömning är också att det vid lärosätet sammantaget finns adekvat tillgång till lärare och kompetens i förhållande till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

Den vetenskapliga anknytningen i utbildningen bedöms som adekvat och är väl beskriven, liksom att det finns en adekvat forskningsmiljö av relevans för utbildningen. Även den ämnesmässiga och professionella anknytningen i utbildningen är väl tillgodosedd genom gruppen av lärare med tandhygienist- och tandläkarexamen fast knutna till programmet, samt tillgång till övrig för utbildningen relevant kompetens. Tillgången på disputerade- forskande tandhygienistlärare är generellt mycket begränsad i Sverige. Vid lärosätet och knutet till den aktuella utbildningen finns i nuläget tre disputerade tandhygienistlärare, varav en biträdande professor. Detta borgar för den ämnesmässigt akademiska förankringen i utbildningen i närtid, men är även av betydelse för den framtida utvecklingen av ämnesområdet för utbildningen och för att kunna säkra denna kompetens över tid. Den ämnesmässiga förankringen i utbildningen framstår som något sårbar genom förestående pensionsavgångar bland disputerade lärare och åtgärder i syfte att säkra denna kompetens över tid är angelägna. Rekryteringprocess av lektor har påbörjats för att ersätta pensionsavgång 2019. Av ansökan och vid intervjuer framgår att Högskolan arbetar medvetet med strategiska satsningar för lärares kompetensutveckling, vilket kommer den aktuella utbildningen till del på olika sätt. Av ansökan och vid intervjuer med ledningen framgår även att en årlig bemanningsplan tas fram och att man ser tandhygienistutbildningen som prioriterad.

I ansökan och vid intervjuer beskrivs på ett tillfredställande sätt att relevant samverkan med omgivande samhälle sker och även hur detta konkret kommer studenterna till del. Internationaliseringsperspektiv i utbildningen framstod dock som svagt och ett område för utveckling.

Bedömargruppen anser vidare att ansökan och intervjuer styrker att det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur, samt att resurserna förefaller att utnyttjas på ett ändamålsenligt och effektivt sätt för att kunna hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)