Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv
Arbetslivets perspektiv
Utbildningen är användbar och förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv.
Bedömargruppen anser att arbetslivsperspektivet är väl inkluderat i utbildningen, bland annat genom VFU inom försök med övningsskolor och s.k. CPU, vilket man ämnar fortsätta med. Att man har inrättat en samordnare tyder också på att det finns insikt i komplexiteten i att arrangera VFU och matcha studenter med handledare med rätt förutsättningar samt behovet av att samordna och organisera VFU som är välfungerande för alla studenter, i alla delar. Systemet med adjungerade lärare har givit användbara erfarenheter och borgar för nära anknytning mellan utbildningen och arbetslivet, och detta avses användas även inom svenska som andraspråk. I intervjuerna framkom att man reflekterat över om behovet av 7-9-lärare ökar. Bland annat görs en av VFU-perioderna på högstadiet för att rusta studenterna för eventuellt arbete på högstadiet. Bedömargruppen ser detta som en bra lösning då en egen 7-9-utbildning inte beräknas få tillräckligt många sökanden, och även mot bakgrund av att gymnasielärarexamen även ger full behörighet att tillsvidareanställas och undervisa i åk 7-9. Behovet av arbetskraft är just nu störst inom 7-9, men kan komma att variera över tid, och de blivande lärarna kan komma att växla mellan de olika skolformerna i sina framtida arbetsliv.
Bedömargruppen vill också poängtera att då det i arbetslivet råder stor brist på lärare i svenska som andraspråk är det gynnsamt för utbildningens genomförande om policyn är tydlig för studenterna om vad som gäller då de ombeds vikariera under VFU:n och därmed går miste om utbildningstid.