Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-06-18
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Södertörns högskola - Ämneslärarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

I ansökan framstår jämställdhetsperspektivet som underordnat ett mer övergripande interkulturalitetsperspektiv. Även om kursinslag om genus tas upp så handlar det mest om interkulturalitet. Risken är att jämställdhetsperspektivet försvinner i annat (t.ex. etnicitet) särskilt i SVA-sammanhang. Under intervjuerna framkom dock att lärarna tar ett intersektionellt, snarare än interkulturellt, perspektiv, det vill säga ett kritiskt angreppssätt på olika kategorier. Detta innebär att genus inte betraktas som något eget utan som en del av interkulturalitetsbegreppet. Med andra ord går jämställdhet in i intersektionalitet och är kopplad till frågor som rör olika grupper. Dessutom påpekade lärarna i intervjun att lärosätet anordnat seminarier om maktordning, inbyggda hierarkier och normkritik i kölvattnet av #metoorörelsen.

Lärarlistan uppvisar en ojämn vikt mellan kvinnor och män. Detta gäller även fördelningen män/kvinnor bland studenterna. Under intervjuerna framkom dock att rekryteringsinsatser görs för att rekrytera män till lärarutbildningen. Dessutom poängterades det att jämställdhet är en viktig aspekt som tas i beaktande när t ex fakultetsnämnden fattar beslut.

Det framkommer på så sätt att ett övergripande jämställdhetsperspektiv tillämpas på Södertörns högskola och bedömargruppen anser därför efter intervjuerna att jämställdhetsperspektivet är tillfredsställande. Gruppen förordar emellertid ett tydligare framskrivet jämställdhetsperspektiv i kursplanerna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)