Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-06-18
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Södertörns högskola - Ämneslärarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Utbildningsplan och kursplaner finns för hela utbildningen och dessa är utformade i enlighet med högskoleförordningen med avseende på behörighetskrav och liknande. Särskilda programråd med inriktningsansvariga samt representanter för kommun, studenter och lärare, ansvarar för kursplaner och litteraturlistor. I ansökan beskrivs också hur det är tänkt att alla kurser ska bilda en enhet i genomförandet av utbildningen. Detta anser bedömargruppen är mycket lovvärt.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Det är gruppens bedömning att lärosätet har fungerande system för att tydliggöra vilka krav som ställs på studenterna. I ansökan beskrivs en tydlig progression i de utbildningsgemensamma kurserna verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK). Progressionen i de ämnesspecifika kurserna är också tydligt framskriven. Bland annat har man löst progressionen mellan uppsatsämnena i såväl första- som andraämne på ett bra sätt. Både handledare och examinatorer till examensarbetena är dessutom disputerade inom relevant ämne. I både ansökan och i intervjuerna framkommer att undervisningsformen är varierad och består av föreläsningar och seminarier. Särskild vikt läggs på seminarier och deras möjlighet att utveckla respekt för andras perspektiv samt förmåga till (själv)reflektion.

Variationen i litteraturen är också berömvärd och täcker bredden av fältet svenska som andraspråk. Bedömargruppen noterar dock en avsaknad av texter om flerspråkighet, genus och sexualitet som skulle styrka genusaspekten i det interkulturella perspektivet som präglar lärarutbildningen på Södertörns högskola. Bedömargruppen uppmärksammar också att litteratur om semantik saknas trots att denna är ett av examensmålen.

Bedömargruppen anser efter att ovanstående har tagits i beaktande, att utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställer att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Utformning, genomförande och resultat

Med stöd i ansökan och kursplaner anser bedömargruppen att utbildningens utformning och genomförande och resultat är tillfredsställande. Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela 7-9-utbildningen och lärosätet beskriver ett fungerande system för att tydliggöra vilka krav som ställs på studenterna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)