Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen bedömer att lärosätet säkerställer att utbildningarna, genom rutiner och processer, utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Lärosätet bedriver ett systematiskt arbete med att förbereda studenterna för ett arbetsliv i förändring. Studenterna har handledd egen undervisning och verksamhetsförlagd praktik under hela utbildningen. Både studenternas och lärarnas erfarenheter tas tillvara. Samverkan med arbetslivet inom det pedagogiska området uppges fungerar bra. Samverkan med Kulturskolerådet och kulturskolorna i Södertörnsregionen förstärker den bilden.

Styrkor

  • Studenterna har handledd egen undervisning samt verksamhetsförlagd utbildning
  • Närhet till arbetslivet genom samverkan med bland annat Kulturskolerådet och kulturskolorna i Södertörnsområdet samt genom Kulturskoleklivet.
  • Kontakter med arbetslivet genom fast anställda lärare, timanställda och gästlärare.

Utvecklingsområden

  • Alumnverksamheten, som lärosätet själva identifierat, kan utvecklas.
  • Lärosätet behöver införa ett mer strukturerat arbete med att förbereda studenterna för en arbetsmarknad i förändring även i de delar som handlar om entreprenörskap, kombinerade tjänster, anställning kombinerat med eget företagande med mera.
6.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Uppfylld

Lärosätet ska enligt sina stadgar bedriva pedagogisk högskoleutbildning särskilt för dem utan formell behörighet. I utbildningsplanen för musikpedagogprogrammet står bland annat att studentens tidigare erfarenhet av pedagogiskt arbete är en viktig resurs i utvecklandet av ny kunskap. För att bli antagen till utbildningen krävs utöver grundläggande behörighet även minst två års eftergymnasiala studier, exempelvis folkhögskola, eller yrkeslivserfarenhet inom ett område som är relevant för den sökta utbildningen.

I lärosätets vision för 2017–2027 står att studenterna förbereds för att möta målgruppens skiftande behov med fokus på ett livslångt lärande. Ett centralt moment i utbildningen är, enligt självvärderingen, handledd egen undervisning och verksamhetsförlagd utbildning, där studenterna auskulterar på olika arbetsplatser för att observera varierande typer av undervisning, undervisningsmiljöer och andra relevanta verksamheter. Lärosätet samlar även in reflektioner från alumner. Underlaget används i förslag till åtgärder om reviderad utbildning. Enligt självvärderingen ser lärosätet alumnverksamheten som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen delar den uppfattningen.

Enligt arbetsordningen utses en styrelseledamot av Kulturskolerådet. Ytterligare tre ledamöter ska representera aktuella musikpedagogiska strömningar. Ett viktigt tema för styrelsens interna utvärdering är styrelsens sätt att förhålla sig till omvärldsbevakning.

Självvärderingen tar upp närheten till arbetslivet som en styrka, dels genom samverkan med Kulturskolerådet och samverkan med kulturskolorna i Södertörnsregionen, dels genom Kulturskoleklivet. Diskussioner förs tillsammans med kulturskolecheferna i Södertörnregionen om kompetensbehov och utvecklingsprioriteringar. Kulturskolorna säkerställer tillgång på platser för verksamhetsförlagd utbildning och lärosätet erbjuder fortbildning i samråd med kulturskolorna. Gästföreläsare bjuds in till särskilda fördjupningsveckor där specifika ämnen behandlas med relevans för studenternas kommande yrkesutövning. Lärare som är anställda vid lärosätet arbetar ofta även vid andra utbildningsorganisationer, som kulturskolor, grund- och gymnasieskolor, folkhögskolor och andra lärosäten samt inom olika konstnärliga verksamheter. Det ger indirekt en relation till de verksamhetsområden som studenterna förbereds för. Bedömargruppen betonar vikten av system som fångar lärarnas erfarenheter och kunskaper samt kontakter med arbetslivet.

Bedömargruppen menar att förmågan att möta förändringar i arbetslivet innebär att kunna hantera frågor som uppstår i undervisningssituationen men även att möta en arbetsmarknad där förutsättningarna ständigt förändras. Kombinerade tjänster, anställning kombinerad med eget företagande, deltidsanställningar, tidsbegränsade anställningar, flera olika arbetsgivare med mera är en del av den verklighet många studenter kommer att mötas av. Bedömargruppen ser här ett utvecklingsområde för lärosätet där lärares kunskaper och erfarenheter tas tillvara på ett strukturerat sätt och där delaktigheten inom lärosätet kan öka.

Bedömningsgrunden anses uppfylld. Bedömargruppen gör bedömningen att lärosätet, genom rutiner och processer, säkerställer att utbildningarna utvecklar studenternas beredskap att möta ett arbetsliv i förändring. Lärosätet bedriver ett systematiskt arbete med utvecklingen av utbildningarna, i samverkan med relevanta aktörer och med en väl fungerande dialog med det omgivande samhället. Studenternas erfarenheter tas om hand och används i utvecklingen av utbildningarna, både tidigare erfarenheter och de som de skaffar sig under utbildningen. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet utvecklar alumnverksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)