Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Socionomexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2020-11-04
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Högskolan Väst - Socionomexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen anser att den tilltänkta utbildningen verkar för att studenterna ska få en aktiv roll i utbildningens framtida utformning och utveckling. Det kommer på utbildningen finnas beslutande organ, såsom programråd, där studenterna får delta och ta plats. Högskolan lyfter även fram i sin ansökan att de vill ha en aktiv och öppen dialog med studenterna både i formella och informella kanaler om utbildningens utveckling. I intervjun med studenterna bekräftades bilden av att studenterna redan idag känner att de får ta en aktiv roll i att påverka utbildningen både i formella och informella sammanhang.

Högskolan beskriver att lärare inom fem veckor efter att en kurs avslutats ska sammanställa kursutvärderingarna samt återkoppla resultatet till studenterna. Vidare beskriver högskolan hur en programrapport årligen ska sammanställas där såväl studenternas som personalens erfarenheter sammanfattas. Med hjälp av programrapporten ska utbildningen på flera olika nivåer på högskolan genomlysas för att undersöka kvalitetsbrister samt säkerställa att dessa eventuella brister åtgärdas.

Högskolan beskriver således en väldigt ambitiös plan för att säkerställa att utbildningen utvärderas och att brister åtgärdas. Det är bra att denna plan finns, men högskolan behöver säkerställa att hela planen kan genomföras i alla steg varje år, även när annat inträffar som tar resurser från utvärderingen. Bedömargruppen ser det således som en framtida utmaning för högskolan att säkerställa att kvalitetssäkringssystemet fungerar på det genomtänkta sätt som beskrivs i ansökan. Det gäller att alla led i kvalitetssäkringssystemet har tydliga roller och att ansvarsfördelningen är tydlig. Bedömargruppen låter högskolan själv fundera på vad som i framtiden är det mest effektiva samt säkra sättet att säkerställa att kvalitetssäkringen av utbildningen fungerar tillfredställande varje år.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)