Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Självvärderingen ger en god inblick i forskarutbildningsämnets aktiviteter inom bedömningsområdet. Bedömargruppen anser att de exempel som lärosätet ger visar hur resultat och färdigheter kan placeras i ett relevant sammanhang och att samhällsnyttan som påvisas är relevant, även när det gäller teoretiska färdigheter. Särskilt intressant är den samlokalisering av Stockholm Material Hub (SMH) som skett vid institutionen och som säkerligen kommer att visa sig mycket värdefull, menar bedömargruppen.

Vid intervjuerna framkom att det finns ett mentorsprogram på övergripande nivå som doktoranderna kan använda sig av och att det anordnas ett seminarium eller en workshop varje år för att ta upp karriärmöjligheter. Vid intervjuerna framkom också att det saknas en tydlig struktur för hur karriärfrågor tas upp i utbildningen och att det finns önskemål om en formell kurs som berör de frågorna. Bedömargruppen anser att ett utvecklingsområde i utbildningen är att förbättra strukturen för karriärplanering för att på bästa sätt förbereda doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv. Det framhölls också att de som har slutfört sin forskarutbildning har fått arbete, antingen inom akademin eller industrin.

Det saknas ett organiserat alumnarbete, men alumner bjuds in som gästföreläsare till kurser och som föredragshållare vid speciella seminarier, vilket är uppskattat bland doktoranderna. Att utveckla alumnarbetet ytterligare skulle vara värdefullt, för att få en ännu tydligare bild av utbildningens användbarhet både inom och utanför akademin, menar bedömargruppen.

Bedömargruppen anser att forskarutbildningen har tillfredsställande kvalitet när det gäller arbetsliv och samverkan. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram att samhällsnyttan påvisas i alla forskningsprojekt och värdet av Stockholm Material Hub som goda exempel. Bedömargruppen pekar på behovet av att ytterligare strukturera stödet för doktorandernas karriärutveckling.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och förbereder för ett föränderligt arbetsliv både inom och utanför akademin. De resultat och färdigheter som doktoranderna uppnår i utbildningen placeras i ett relevant sammanhang och samhällsnyttan som påvisas, även när det gäller teoretiska färdigheter, anser bedömargruppen är relevant. Särskilt intressant är den samlokalisering av Stockholm Material Hub (SMH) som skett vid institutionen och som säkerligen kommer att visa sig mycket värdefull, menar bedömargruppen. Ett utvecklingsområde är att förbättra strukturen för karriärplanering för att på bästa sätt förbereda doktoranderna för ett framtida arbetsliv, och att utveckla alumnarbetet för att få en ännu tydligare bild av utbildningens användbarhet både inom och utanför akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)