Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Utifrån självvärderingen framgår det att doktorander finns representerade i doktorandrådet, ämnets och institutionens beredande och beslutande organ och via doktorandrådet i motsvarande organ inom sektionen, fakulteten och lärosätet. Det innebär att doktoranderna och deras representanter erbjuds fullvärdiga möjligheter att påverka utbildningens innehåll och genomförande.

Vid intervjuer framkom att handledarna har en mycket hög grad av tillgänglighet och att handledningen ges på ett planerat och strukturerat sätt vid regelbundna möten. Doktoranderna får en mycket stor frihet att välja kurser inom utbildningens fria del och på så sätt utforma utbildningens innehåll. Doktoranderna får ett mycket stort inflytande även över forskningsprojektet som är centralt för utbildningen, vilket särskilt bekräftades under intervjuerna.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

I självvärderingen ger lärosätet en relativt tydlig bild av hur forskarutbildningsämnet ser på doktorandens perspektiv. Det framkommer att doktoranderna har medarbetarsamtal med andra än sin handledare, att alla doktoranderna har rätt till ett introduktionsprogram och att lärosätet eftersträvar goda arbetsförhållanden generellt för doktoranderna. Vid intervjuerna bekräftades att doktoranderna inte träffar någon med personalansvar vid medarbetarsamtal eller utvecklingssamtal, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde, främst ur perspektivet att lärosätet är doktorandernas arbetsgivare.

Utifrån självvärderingen och intervjuerna framkommer att både nationellt och internationellt rekryterade forskarstuderande får adekvat stöd i sin utbildning och att alla större möten hålls på engelska för att även inkludera de som inte behärskar svenska språket. Det framkom även att den sociala arbetsmiljön ger goda möjligheter till kontakter för den som så önskar med exempelvis gemensam fika och en allmänt öppen atmosfär med doktorander och forskare från flera ämnesområden i närmiljön.

Bedömargruppen anser att forskarutbildningen har god kvalitet utifrån ett doktorandperspektiv. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram handledarnas tillgänglighet och det stora måttet av frihet som doktoranderna har som goda exempel. Att även överväga möjligheten för doktoranderna att få föra sina medarbetarsamtal eller utvecklingssamtal med någon med personalansvar anser bedömargruppen är ett ytterligare utvecklingsområde.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att forskarutbildningen har god kvalitet ur ett doktorandperspektiv. Doktorander finns representerade i beredande och beslutande organ, och bedömargruppen vill särskilt lyfta fram handledarnas tillgänglighet och det stora måttet av frihet som doktoranderna har som goda exempel på hur doktoranderna kan påverka sin utbildning. Den fysiska och psykosociala miljön framstår som god och ger även möjligheter till kontakter för den som så önskar med exempelvis gemensam fika och en allmänt öppen atmosfär med doktorander och forskare från flera ämnesområden i närmiljön. Att överväga möjligheten för doktorander att få föra sina medarbetarsamtal eller utvecklingssamtal med någon med personalansvar anser bedömargruppen är ett ytterligare utvecklingsområde i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)