Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Organisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet har ett välutvecklat system för studentrepresentation och studentinflytande. Forskarutbildningen i organisk kemi är inget undantag. Den stora mängden doktorander involverade i beslutsprocesser visar att studenter har möjlighet att påverka sin utbildning och bidra till dess utveckling.

Självvärderingen beskriver att det lokala doktorandrådet utser representanter till lokala arbetsgrupper och beslutande organ. Doktoranderna deltar i regelbundna möten med den egna forskargruppen samt årliga, strukturerade uppföljningsmöten av den individuella studieplanen där doktorander får möjlighet att påverka utbildningen. Detta anser bedömargruppen är goda exempel på ett välfungerande system för doktorandinflytande.

Gemensamma doktorandenkäter genomförs vid lärosätet vart sjunde år, senast 2019. En enskild doktorand kan därför missa detta tillfälle under sin utbildningstid. Självvärderingen beskriver och reflekterar över resultatet. Doktoranderna medverkar också i utvecklingen av nya doktorandkurser och har inflytande över en transparent bemanningsplan för institutionstjänstgöring. Det finns tydliga och bra processer för att följa upp problem med handledning med mera genom möten med institutionsrepresentanten. Rutiner för handledarbyten finns, och vid behov förlängs doktorandtiden. Institutionsrepresentanten ansvarar för att arbeta preventivt och agera på indikationer om handledningsproblem. Intervjuerna bekräftar den bilden och bedömargruppen anser sammantaget att doktoranden får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Det finns regelbundna enkäter om arbetsmiljö, och självvärderingen ger goda exempel på åtgärder som införts efter enkätresultat och skyddsronder. Ett bra exempel är kafédialoger som genomförts lokalt på enhetsnivå för att samla in information om olika förbättringsåtgärder.

Doktoranderna deltar i regelbundna informationsmöten som ibland kombineras med föredrag om fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Intervjuerna bekräftar att utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna.

Doktorandperspektiv

Lärosätet har ett välutvecklat system för studentrepresentation och doktorandinflytande. Man genomför systematiskt doktorandenkäter, det finns tydliga rutiner och processer för handledarbyten och man arbetar proaktivt genom institutionsrepresentanten för att kunna agera på eventuella problem. Det finns regelbundna arbetsmiljöenkäter som följs upp och det finns bra exempel på åtgärder som de resulterat i.

Sammantaget visar underlagen att doktorander vid lärosätet får möjlighet att utveckla utbildningens innehåll och att utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)