Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Läkarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Tillfredsställande
Publicerad: 2020-11-03
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Läkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Bedömargruppen har utgjorts av:

Kerstin Nilsson, Örebro universitet, huvudansvarig sakkunnig

Nils Danielsen, Lunds universitet, medansvarig sakkunnig

Ulrika Uddenfeldt Wort, Skånes universitetssjukhus, arbetslivsrepresentant

Oskar Krakau, Örebro universitet, studentrepresentant

Underlag för bedömningen har utgjorts av Göteborgs universitets (GU) ansökan om examensrätt för den nya legitimationsgrundande sexåriga läkarutbildningen, information inhämtad i samband med den intervju som genomförts med företrädare för GU samt genom kompletterande insänt material.

Ansökan avser examenstillstånd för läkarexamen enligt den av regeringen beslutade examensordningen för en sexårig läkarexamen (360 högskolepoäng). Angiven examen är således reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

GU har i sin ansökan presenterat ett stort omläggningsarbete av läkarutbildningen i syfte att skapa ett sammanhållet program med en genomgripande struktur. Programmet består av 12 terminer fördelat på 3 stadier, och är tydligt beskrivet avseende stadier och terminer. Programmet går från basvetenskaplig förståelse av människokroppens uppbyggnad och funktion under det första stadiet till klinisk tillämpning med fokus på diagnostik och behandling av vanliga, allvarliga och akuta sjukdomstillstånd inom vedertagna kliniska specialiteter under det andra stadiet. Under det tredje och sista stadiet ingår längre placeringar inom en medicinsk specialitet, en kirurgisk specialitet samt en längre allmänmedicinsk placering tillsammans med två valbara placeringar. Parallellt med de basvetenskapliga och kliniska studierna löper undervisning inom professionell utveckling. Detta område är indelat i sex områden (kommunikativ förmåga och självreflexion, ledarförmåga och samarbete, etiskt förhållningssätt, mänskliga rättigheter och genus, vetenskapligt förhållningssätt, hållbar utveckling) som löper genom hela programmet med särskilt utsedda processledare för varje område. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) utgör totalt 128,5 högskolepoäng, varav 22,5 inom primärvård.

Den sjukhusförlagda verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs förutom vid Sahlgrenska universitetssjukhuset (SU), vid sjukhus inom Västra götalandsregionen (VGR) och norra Halland. Ett självständigt arbete motsvarande 30 hp genomförs huvudsakligen på termin 10.

GU har lång erfarenhet av att bedriva läkarutbildning inom den nuvarande examensordningen. Den omläggning som gjorts för att åstadkomma en sexårig läkarutbildning som är legitimationsgrundande är väl presenterad och bedöms till sitt innehåll ha en rimlig omfattning och ge förutsättningar för att studenterna ska kunna nå examensmålen.

Programmet beskriver en integration mellan basvetenskaper och kliniska ämnen och kompetenser inom professionell utveckling. Detta förutsätter en hög grad av samordning inom programmet, det är bedömargruppens uppfattning att man har en hög medvetenhet om detta och att den planerade organisationen med huvudsakligen terminskurser och en överordnad programkommitté ger en adekvat grund för att kunna genomföra en sammanhållen utbildning.

I ansökan beskrivs att programmet ska bygga på en studentaktiverande undervisning, med en variation av undervisningsmetoder. I ansökan och vid intervju framgår att programmet inte kommer använda någon enskild pedagogisk modell utan att det kan växla mellan kurserna. I bedömargruppen ser vi att det kan vara utmanande för studenterna att möta nya pedagogiska modeller men uppfattar vid intervjun att det finns en medvetenhet om detta och att programmet har knutit pedagogisk kompetens till sig för att utveckla lärandeformer.

En stor del av utbildningen kommer bedrivas som VFU och den största delen av det som tillkommer i den sexåriga legitimationsgrundande läkarutbildningen, jämfört med den nuvarande, utgörs av kliniska färdigheter och en fördjupad professionell utveckling. I ansökan anges att de kliniska placeringarna ska vara välstrukturerade för att ge studenterna rimlig omfattning av klinisk praktik. Detta förutsätter en tät samverkan med de enheter inom hälso- och sjukvården där studenterna har sin VFU. Vid intervjuerna framkommer en hög grad av samsyn mellan företrädare för GU och den omgivande regionen om utbildningsuppdraget. En betydande förändring jämfört med den nuvarande utbildningen utgörs också av den utökade tiden för klinisk placering i primärvården, från 2 till 15 veckor, vilket uppfattas som positivt men kräver en utveckling av verksamheten. Bedömargruppen uppfattar att det också här finns en stor samsyn mellan lärosätet och regionens företrädare om utbildningens organisation och motiven för denna, med den utveckling av primärvård och nära vård som hälso- och sjukvården förväntas stå inför. Praktiskt ser lärosätet inte något problem att hantera placeringarna då det finns resurser inom primärvården som inte utnyttjats i dagens utbildning. Man anger att man har tillgång till ca 250 vårdcentraler i regionen.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

GU har som övriga lärosäten med medicinsk fakultet ett regeringsuppdrag att ge läkarutbildning. Läkarutbildningen vid GU är som övriga läkarutbildningar nationell och utbildar för att möta samhällets behov av läkare, men utgör även en rekryteringsbas för VGR. Bedömargruppen anser att lärosätets önskan att fortsätta ge läkarutbildning är helt i linje med samhällets förväntade behov av läkarutbildning. Utbildningen planeras att starta höstterminen 2021 och planerat antagningstal är 136 studenter per termin.

Bedömargruppen anser att GU:s ansökan uppfyller kraven avseende förutsättningar avseende Yrkesexamen

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt

I ansökan beskrivs den samlade lärarkompetensen i text och i tabellform. Samtliga lärare med tillsvidareanställning som undervisar vid läkarprogrammet är forskningsaktiva och har tid för forskning inom sina respektive ämnen. Krav på pedagogisk utbildning gäller för alla lärare med tillsvidareanställning, vilket innebär att detta gäller majoriteten av undervisande lärare på läkarprogrammet. Det finns även möjlighet för lärare att ansöka om utmärkelsen excellent lärare, med särskilt pedagogiskt uppdrag. För närvarande finns 13 lärare med denna utmärkelse inom fakulteten. Det finns inom universitetet möjlighet för pedagogisk utveckling genom det flertal kurser som ges inom universitetet.

GU har identifierat ett behov av nyrekrytering p g a det utökade programmet, kommande pensionsavgångar, vakanser samt för att öka den akademiska närvaron i regionen utanför SU.

Ett råd, Rådet för rekrytering, som är ett beredande organ till fakultetsstyrelsen bereder samtliga föreslagna läraranställningar för att säkerställa att tillräcklig lärarkompetens rekryteras.

Under VFU deltar ett stort antal läkare i utbildningen av läkarstudenter som kliniska handledare. Man bedömer att antalet är tillräckligt och säkerställt via det regionala ALF-avtalet. Behov av handledarutbildning för kliniska handledare är identifierat och ett samarbete mellan Sahlgrenska akademin (SA) och VGR har inletts avseende handledarutbildning, i första hand riktad till ST-läkare.

Den utökade placeringen inom primärvården kräver utökade lärarresurser där. Fyra universitetssjukvårdsenheter har inrättats med satsning på kombinationstjänster och studierektorsfunktion finns för att säkerställa kvaliteten på enskilda vårdcentraler.

Bedömargruppens uppfattning är att GU har tillfredställande resurser avseende lärarkompetens och lärarkapacitet, med de planerade rekryteringarna. Den sexåriga utbildningen kommer ställa ökade krav på handledarutbildning för bedömning av särskilt kliniska färdigheter, vilket vi bedömer att GU har identifierat och planerar för.

Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

GU anger att samtliga universitetsanställda och adjungerade lärare är aktiva forskare vilket ger förutsättningar för att undervisningen är förankrad i aktuell forskning. För studenternas vetenskapliga utveckling hänvisas till strimman vetenskapligt förhållningssätt inom området professionell utveckling, vilket bedömargruppen anser ger rimliga förutsättningar för att ge studenterna träning i att värdera och använda forskningsrön. Särskilt poängteras i ansökan att studenterna ska inhämta kunskap om läkemedelsutveckling och kliniska läkemedelsstudier, vilket är angeläget för kommande verksamhet som legitimerad läkare.

Undervisningen bedrivs under stadium 1 huvudsakligen vid Campus Sahlgrenska i nära anslutning till basvetenskapliga forskningsmiljöer. Under de kliniska terminerna är forskande kombinationsanställda lärare ämnesansvariga för att säkerställa forskningsanknytningen. GU anger en målsättning att det, utöver vid SU, ska finnas kombinationsanställda lärare och till universitetet adjungerade lärare vid de tre större sjukhusen inom VGR inom några år. Motsvarande anges för region Halland och för primärvården. Vid intervjuerna framkommer att studenterna under sin utbildning kommer ha placeringar vid olika sjukhus, vilket bedöms ge möjlighet att möta fler och varierade forskningsmiljöer. Möjligheten till till träning i evidensbaserat arbetssätt uppfattas av programmet som likvärdig vid alla ingående sjukhus.

I och med detta bedöms studenterna under sina kliniska placeringar utanför SU komma att ha samma möjlighet till forskningsanknuten klinisk undervisning som vid tjänstgöring inom SU.

Undervisningen anges således bedrivas i en starkt vetenskapligt förankrad miljö med akademiskt meriterade lärare. Studenterna ges möjlighet till att utveckla kunskap om forskning och utveckling inom strimma PU som förberedelse för det självständiga 30 hp arbetet. Genom examensarbetet ges kunskap och förståelse för forskningsprocessen.

Sammantaget är det bedömargruppens uppfattning att undervisningen kommer ha gomöjligheter att bedrivas in en forskningsanknuten miljö.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

GU beskriver en god tillgång på infrastruktur med biomedicinska biblioteket beläget på campus för litteratursökning och stöd i akademisk skrivande, tidskrifter och kurslitteratur, lärplattform för tillgängliggörande av undervisningsmaterial och en databas med inspelade föreläsningar från internationella universitet. Det finns en god tillgång till undervisningslokaler och laborationssalar, och det nya Life Science huset som byggs på Medicinarberget kommer vara utrustat för modern undervisning. Ett välutrustat KTC finns som en fakultetsgemensam resurs och studenterna kan också träna akuta situationer vid Simulatorcentrum vid Östra sjukhuset. Kirurgiskt anatomiskt träningscentrum (KAT), i samarbete med sjukvården, SA och Chalmers tekniska högskola, kan också utnyttjas för anatomisk träning. Studentcentra med undervisningslokaler och anpassade studentmiljöer finns även vid de tre större övriga sjukhusen. Utvecklingen av digitaliserad undervisning har ökat under den pågående pandemin. Vid intervjuerna framkommer att studenterna uppfattar att kvaliteten ökat, vilket man menar kommer innebära en snabbare utveckling av den digitala undervisningen än vad som tidigare förmodats.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Rådet för lokaler inom SA ansvarar för att lokaler för undervisning är ändamålsenligt utrustade och det finns ett framtaget lokalprogram för att successivt modifiera och modernisera nuvarande lokaler.

Avseende resursutnyttjande anges att alla sjukvårdsenheter är upplåtna enheter enligt det regionala ALF avtalet samt att samverkansavtal finns med Region Halland. Fördelning av ALF-medel styrs i samverkansorganet Medi-SAM utbildning, som är gemensamt för lärosätet och regionen. Fördelning av utbildningsanslaget styrs av budgetgruppen under Läkarprogramkommittén (LPK) som även styr över särskilda strategiska satsningar inom programmet.

Vår bedömning är det finns tillgång till ändamålsenlig infrastruktur, och strukturer för att säkerställa att givna resurser utnyttjas effektivt.

Förutsättningar

Bedömargruppens uppfattning är att GU ansökan avseende bedömningsområde förutsättningar är tillfredsställande. Ansökan rör en reglerad examen, GU har visat att utbildningens innehåll har en rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen samt att det finns ett allmänt intresse att examen får utfärdas. Bedömargruppen vill särskilt understryka vikten av universitetets starka ställningstagande för programmet genom rektors löfte att finansiera den 12:e terminen i händelse av att statens tilldelning inte skulle omfatta denna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)