Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-10-19
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Mittuniversitetet - ämneslärarexamen gymnasieskolan naturkunskap
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen. Utbildningens innehåll inklusive inriktningar har rimlig omfattning och avgränsningar i förhållande till yrkesexamen. I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen. Bedömargruppen konstaterar att ansökan följer den fastställda examensbeskrivningen vad gäller omfattning och innehåll. Under intervjun framkom det att det finns en osäkerhet kring hur stort underlaget är för att anta studenter till en ny inriktning mot naturkunskap. Mot bakgrund av att möjliggöra en tillräckligt stor studentgrupp finns det planer på att anta studenter till inriktningen naturkunskap vartannat år. Under ämnesstudierna i naturkunskap kommer studenterna att samläsa med andra studentgrupper. Såväl undervisningsämnet naturkunskap, utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) finns beskrivet i ansökan. I underlagen framkommer det att Mittuniversitetet tänker sig att studenter som läser inriktning naturkunskap för ämneslärarprogrammet till en början är tänkt att kombinera sin valda inriktning med undervisningsämnet matematik.

Vid intervjun framkom att det finns ett behov av att stärka upp naturvetenskap i allmänhet och att införa naturkunskap som ett nytt ämne anses från lärosätets perspektiv som en bra start tillsammans med matematik. Emellertid, Mittuniversitetet redogör inte för att de har genomfört någon systematisk inventering kring behovet av att utbilda lärare med ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i undervisningsämnet naturkunskap. Trots detta anser bedömargruppen att det finns ett allmänt intresse för att examen får utfärdas vid det aktuella lärosätet.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Den vetenskapliga kompetensen hos personalstyrkan som finns tillgänglig för att ge ämneslärarutbildning i naturkunskap vid Mittuniversitetet framstår som god. Fem professorer, en docent, åtta lektorer och fem adjunkter är tillräckligt i relation till den begränsade volymen av studenter då lärosätet inledningsvis planerar att anta 10 studenter per år. I lärartabellen framgår det att majoriteten av lärarna har tillsvidareanställning och det ger bra förutsättningar för en kontinuitet i utbildningen. Baserat på tidigare erfarenheter ser Mittuniversitetet att det finns goda möjligheter för att nyrekrytera medarbetare med adekvat ämneskompetens för att undervisa i ämnen med relevans för naturkunskap. För att säkerställa lärarkompetensen på lång sikt har lärosätet genomfört flera riktade satsningar och för alla anställda gäller att de har åtminstone tio procent avsatt i sin arbetstid för kompetensutveckling och gruppen av professorer har betydligt mer. Vad det gäller den didaktiska kompetensen är det en tredjedel av didaktikerna som är disputerade inom matematikdidaktik och en person som är doktor i biologi. Med anledning av detta framstår den ämnesdidaktiska kompetensen med avseende specifikt på naturkunskapsdidaktik som något mer begränsad men ändå tillräcklig. Den vetenskapliga kompetensen för naturkunskapens ingående ämnen biologi, kemi, fysik och miljövetenskap är som helhet tillfredställande men svagare i biologi och miljövetenskap men som till viss del kompenseras av biologer med miljöinriktad forskning. Det finns möjligheter till forskning för de anställda lärarna. När det kommer till undervisning inom såväl UVK som specifika ämneskurser framkom det under intervjuerna att det finns ett upparbetat samarbete mellan personer på de olika fakulteterna vid Mittuniversitetet vilket möjliggör för att det kan skapas en röd tråd genom utbildningen.

Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Vid lärosätet finns flera forskningsmiljöer. För lärarutbildningen finns såväl ämnesteoretiska som ämnesdidaktiska förutsättningar för relevant forskning. Detta skapar förutsättningar för studenternas utbildning och en miljö där det är möjligt att utveckla ett kritiskt och kreativt förhållningsätt. Det finns riktade forskningssatsningar mot lärarutbildning och utbildningen har förutsättningar att ske i en forskande och stimulerande miljö. Vid Mittuniversitetet har man inrättat en ämnesdidaktisk grupp med fokus på matematik- och naturvetenskapernas didaktik. Inom denna ämnesdidaktiska forskningsgrupp finns erfarenhet av att arbeta med ämnesdidaktiska frågor som spänner mellan olika ämnesingångar. Detta ger förutsättningar för att utveckla studenternas kritiska tänkande och kreativa förhållningssätt genom att lärarna som jobbar med inriktningen naturkunskap ges möjlighet att föra med sig ämnesdidaktiska frågor och utmaningar från forskarkollegiet till grundutbildningen.

Det finns en beprövad VFU-organisation som kan säkra att den verksamhetsförlagda utbildningen inom relevant verksamhet och ämne. Mittuniversitetet har sedan tidigare upparbetade rutiner för att ge en inledande VFU-utbildning. Vidare finns det en längre handledarutbildning för VFU-handledare som riktar in sig specifikt utifrån undervisningsämne. Målsättningen är att skapa en liknande längre handledarutbildning för handledare med naturkunskap som undervisningsämne, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Det finns en uppbyggd stödverksamhet för studenter genom exempelvis bibliotek, som erbjuder stöd kring informationssökning, referenshantering och skrivhandledning, på Mittuniversitetet i en omfattning som är tillräcklig. För utbildning i undervisningsämnet naturkunskap finns lokaler för laborativ verksamhet och övningar som bör vara tillräckligt.

Vid intervjun berördes frågan om tvåcampus och för bedömargruppen är det fortfarande oklart hur Mittuniversitetet löser utmaningen med praktiska detaljer kring tvåcampuslösningen för studenter som väljer att läsa naturkunskap som ämne. Vid lärosätet bedrivs idag flera utbildningar på två campus och således har lärosätet väl utarbetade rutiner för att arbeta med studenter på olika studieorter och mot bakgrund av detta anser bedömargruppen att lösningen är tillfredsställande.

Förutsättningar

Bedömargruppens samlade intryck gällande förutsättningar för den ämnesteoretiska, ämnesdidaktiska vetenskapliga kompetensen och utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar i förhållande till yrkesexamen är tillräcklig. Vidare ser bedömargruppen att det finns goda förutsättningar för att skapa en bra utbildningsmiljö i relation till den ämnesdidaktiska grupp som finns vid Mittuniversitetet. Stödstrukturer i form av exempelvis biblioteket med skrivarhandledning och handledning i informationssökning finns väl beskrivet och bedömargruppen ser att det finns möjligheter att ge naturkunskap som ämne vid Mittuniversitetet givet de förutsättningar som framkommit i ansökan och vid intervjun.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)