Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-10-19
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Mittuniversitetet - ämneslärarexamen gymnasieskolan naturkunskap
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns inte utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Utbildningsplanen anger syfte, mål och omfattningen av utbildningens innehåll. Det saknas en redogörelse för vilken behörighet som krävs för att bli antagen till programmet. De i ansökan bifogade kursplanerna innehåller varierande grad av information om lärandemål och innehåll samt examination. Vidare saknas det ibland information under någon av dessa rubriker. I kursplanerna saknas också vägledning i fråga om behörighet. Behörigheten för respektive kurs indikerar en utbildnings progression och speglar nivå på kursen med avseende på lärandemål, innehåll och examination. Behörigheten och nivå på kurserna är otydlig. Exempelvis är behörigheten för kursen Allmän kemi (9 högskolepoäng) från gymnasiet Fysik B (2), Matematik E (4) och Kemi A (1). Bokstäverna A, B och E motsvarar tidigare nivå på ämneskurser och siffrorna 1, 2 och 4 motsvarar dagens nivåbeskrivning. I kursen Skolfysik krävs grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik A, Kemi B och Matematik C. Fler exempel finns i ansökan och bedömargruppen anser att det är oklart hur progression mellan olika kurser ser ut och det är oklart vilken behörighet som krävs för att bli antagen till programmet.

I både ansökan och vid intervjun kom det fram att initiativet till att starta en ny utbildning, och därmed skapa en ny utbildningsplan, är en idé som kommer från lärarkollegiet. Bedömargruppens uppfattning är att det med hänsyn till ovanstående saknas en röd tråd genom den tilltänkta inriktningen i naturkunskap utifrån såväl ett kursperspektiv som ett organisatoriskt övergripande perspektiv inom Mittuniversitetet.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenterna nått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Bedömargruppens uppfattning är att de formella handlingarna gällande utbildningsplan och kursplaner inte är fullständiga och således är det svårt att bedöma dessa handlingar ur ett kvalitetsperspektiv. Det framgår inte hur studenterna når examensmålen utan att Mittuniversitetet genomför revideringar av de tilltänkta kursplanerna.

I ansökan och vid intervjun framkom det att kemi, biologi, fysik och miljövetenskap finns representerade i den tilltänkta inriktningen. Vid intervjun framkom att upplägget och fördelningen mellan de olika ämnena bygger på befintliga strukturer vid Mittuniversitetet. Det är oklart för bedömargruppen hur detta upplägg möjliggör för en blivande student att uppnå examensmålen genom en tillräcklig progression inom respektive ämne. Exempelvis, är det oklart hur lärandemålen i Naturvetenskapernas didaktik och naturvetenskapliga arbetsmetoder - fördjupningskurs, 3 högskolepoäng, vilken ingår när studenten läser naturkunskap som förstaämne, bidrar till en fördjupad ämnesdidaktisk kunskap inom naturkunskap som undervisningsämne. Fördjupningskursen ingår inte om studenten läser naturkunskap som andraämne. I kursens syftesformulering framgår det att studenten ska inhämta fördjupade kunskaper inom systematiska undersökningar och fördjupade kunskaper i naturvetenskapliga undersökningar. Emellertid, i kursens lärandemål är det svårt att utläsa att studenten ges möjlighet att inhämta fördjupade kunskaper.

Vidare ser bedömargruppen överlapp mellan kursinnehåll och lärandemål i några av kursplanerna. Bedömargruppen ser också det som problematiskt att omfånget på den tilltänkta kursen i anatomi och fysiologi på 7,5 högskolepoäng är alltför omfattande.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

På en övergripande nivå framstår det som att det finns en jämn fördelning mellan män och kvinnor som planeras ingå i lärarkollegiet kring naturkunskap. Däremot framgår inte hur studenterna lär sig att undervisa med ett jämställdhetsperspektiv i kurserna inom naturkunskap. Vidare, på en övergripande nivå, finns det enligt ansökan en tydlig pedagogisk idé där jämställdhetsperspektivet finns framskrivet i kursplanerna, för UVK och VFU. Även om det i ansökan skrivs fram att studenterna kommer att få ta del av jämställdhetsperspektivet genom begreppen värdegrund, demokrati och lika villkor finns det en avsaknad av hur jämställdhetsperspektivet problematiseras i specifika ämnes- och ämnesdidaktiska kurser inom undervisningsämnet naturkunskap. Trots de påtalade bristerna anser bedömargruppen att området ändå är tillfredsställande, men bedömargruppen rekommenderar att jämställdhetsperspektivet integreras i specifika ämnes- och ämnesdidaktiska kurser inom undervisningsämnet naturkunskap.

Utformning, genomförande och resultat

Bedömargruppens uppfattning är att de inskickade handlingarna, inklusive den genomförda intervjun, gällande utformning, genomförande och resultat med hänvisning till styrdokument och examensmål inte är tillräckligt bearbetade i relation till behörighet, nivå, innehåll och progression. Det är exempelvis svårt att läsa sig till vad som krävs för att bli behörig till programmet och de inskickade handlingarna innehåller olika delar och ger ingen vägledning i frågan kring behörighet (se Utbildningsplan och Kursplaner). Vidare anser bedömargruppen att det inte framkommer tillräckligt tydligt hur det befintliga upplägget på Mittuniversitetet i relation till befintligt kursupplägg möjliggör för en blivande student att uppnå examensmålen genom en tillräcklig progression inom respektive ämne.

Således blir den samlade bedömningen att bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat inte är tillfredsställande. Bedömningsområdet jämställdhet bedöms dock som tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)