Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-06-01
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Hälso- och sjuvårdskuratorsexamen Omg. 4
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är inte användbar och förbereder inte studenter för ett föränderligt arbetsliv. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I ansökan framgår att det kommer finnas inslag av fältarbeten under utbildningen. Bedömargruppen anser det vara positivt ur ett arbetslivs- och samverkans perspektiv. Under intervjun framgick att dessa fältstudier ska genomföras på arbetsplatser som lärosätet har ett redan upparbetat samarbete med. Det framgår under intervjun att studenterna som bor långt ifrån lärosätet själva kan kontakta en arbetsplats att genomföra fältstudier på.

Av ansökan framgår att studenterna ska genomföra arbete på en klinisk utbildningsmottagning (KUM) i syfte att utveckla kunskaper kring interprofessionellt lärande under handledning av yrkesverksamma hälso- och sjukvårdskuratorer. Under intervjun framgår att studenterna under arbetet på KUM kommer att ingå i team tillsammans med studenter från andra utbildningar och tillsammans med teamet träffa patienter. Ur ett arbetslivsperspektiv ser bedömargruppen positivt på detta.

Yrkesverksamma hälso- och sjukvårdskuratorer kommer enligt ansökan att delta i undervisningen vilket bedömargruppen anser är positivt ur ett arbets- och samverkansperspektiv. Vid intervjutillfället var det dock oklart hur samarbetet var utformat samt hur det ska säkras över tid. Bedömargruppen anser att det tydligare behöver framgå inom vilka kurser och i vilka ämnen som hälso- och sjukvårdskuratorer från fältet kommer att delta i undervisningen samt hur den specifika kompetensen från fältet kommer att säkras över tid.

Det självständiga arbetet ska vara knutet till en arbetsplats och vara fokuserat på förbättringsarbete. Under intervjun framgår att arbetsplatser får lämna in önskemål om ämnen till studenternas självständiga arbeten. Detta upplägg är positivt ur ett arbetslivs- och samverkans perspektiv.

Utbildningen har relevanta lärandemål och innehållet i kurserna är till viss del förberedande för arbetslivet. Bedömargruppen ställer sig dock frågande till varför psykoterapeutiska metoder samt klassificering av funktionsbegränsningar ges så stort utrymme i utbildningsplanen då dessa delar inte i tillräcklig grad förbereder studenter för arbetet som hälso- och sjukvårdskurator. Bedömargruppen saknar inslag av exempelvis forskning med högre relevans för professionen.

Sammantaget menar bedömningsgruppen att det finns flera inslag i utbildningen som förbereder studenterna på ett föränderligt arbetsliv och som innehåller relevant samverkan med arbetslivet. Enligt bedömargruppen finns dock några påtagliga brister som behöver ses över för att utbildningen i tillräcklig grad ska förbereda studenter för arbete som kuratorer inom hälso- och sjukvård. Bedömningsgruppen finner därför att utbildningen inom detta bedömningsområde inte är tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)