Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-06-01
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Hälso- och sjuvårdskuratorsexamen Omg. 4
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Bedömargruppen finner att den planerade hälso- och sjukvårdskuratorutbildningen om 60 högskolepoäng vid Stiftelsen Högskolan i Jönköping är reglerad och ryms inom examensordningen. Utbildningen är placerad på avancerad nivå och innehåller ett självständigt arbete. Socionomexamen eller annan motsvarande examen är förkunskapskrav.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

Utbildningen till hälso- och sjukvårdskurator har en tydlig förankring i huvudområdet socialt arbete samtidigt som den mer specifikt behandlar de villkor och förutsättningar som socialt arbete inom hälso- och sjukvården har. Utbildningen är utformad som en yrkesexamen på avancerad nivå, omfattar 60 högskolepoäng och är planerad att ges på helfart med sex obligatoriska kurser i ett sammanhållet program. Programmets innehåll, omfattning och avgränsningar i relation till sjukvårdskuratorernas yrkesverksamhet uppfattar bedömargruppen som rimliga. Delar av utbildningen ska ges på distans för att möjliggöra för studenter från andra orter än där högskolan är belägen att fullfölja programmet. Grundstrukturen för utbildningen bedöms vara tillfredställande.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Det finns goda skäl att anta att utbildningen som ansökan gäller kommer att ha ett högt söktryck. En anledning är det geografiska läget för lärosätet, då närmaste ort som i dagsläget har rätt att ge hälso- och sjukvårdskuratorsutbildningen är i Göteborg. Samtidigt finns ett stort antal socionomer i närområdet, samt studenter från socionomutbildningen vid lärosätet som kommer att vilja söka till yrkesutbildningen. Vid intervjun styrkte representanter för Region Jönköping att utbildningen är angelägen och att det finns ett stort intresse av att den startas. Ett skäl till att det finns ett rikstäckande intresse är också att undervisningen till stora delar avses att ges på distans vilket möjliggör för socionomer från hela landet att söka till den. Lärosätet har för avsikt att anta 20 studenter per år. Bedömargruppen anser utifrån de rådande förutsättningarna att det finns ett allmänt intresse av att genomföra utbildningen i ett rikstäckande perspektiv.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

I ansökan framkommer att cirka 30 personer är anställda vid Avdelningen för socialt arbete (ASA) där utbildningen ska ges. 18 namngivna personer kommer att ingå i lärarlaget som ska ge utbildningen, med en total arbetsinsats i den sökta utbildningen motsvarande 2,2 heltidstjänster. Av lärarna är fyra disputerade i socialt arbete och ytterligare två är professorer i ämnet. Dessa sex personer kommer att undervisa motsvarande 0,75 heltidstjänster i utbildningen. Bland den namngivna personalen finns dessutom två som har professionsspecifik erfarenhet av hälso- och sjukvårdskuratorsarbete. Två av de personer som anges bli kursansvariga på utbildningen är adjunkter och således inte disputerade. Den sammanlagda volymen av lärarresurser som avses till utbildningen (2,2 heltidstjänster) menar bedömargruppen är tillräcklig. Lärargruppens pedagogiska kompetens bedöms som tillfredställande.

Även om lärarresursen sett till volym är tillfredsställande anser bedömargruppen att det i två avseenden är viktigt att säkerställa att den sammanlagda kompetensen på den sökta yrkesutbildningen är tillräcklig; det gäller den vetenskapliga kompetensen i huvudområdet socialt arbete och det gäller den professionsspecifika kompetensen i området som den specifika yrkesutbildningen avser, nämligen hälso- och sjukvårdskuratorns.

Vad gäller den vetenskapliga kompetensen i huvudområdet socialt arbete finns enligt bedömargruppen ett antal frågetecken. Då yrkesutbildningen är en utbildning på avancerad nivå i socialt arbete krävs att personalen har fördjupad vetenskaplig kompetens i ämnet. Det finns personer som är disputerade i socialt arbete, men deras andel undervisning uppgår endast till cirka en tredjedel av den totala undervisningen på utbildningen. Ansökan anger att två av de planerade kursledarna inte är disputerade. Bedömargruppen anser att detta inte är tillfredsställande för en utbildning på avancerad nivå.

I ansökan anges att endast ett fåtal ur personalen har egen professionsspecifik kompetens från hälso- och sjukvårdskuratorns område. Det redovisas inte specifika forskningsprojekt med deltagande av personal som närmare studerat detta yrkesområde. Vi konstaterar att det finns annan relevant forskningserfarenhet från personalgruppen som på ett bra sätt kommer att bidra med vetenskaplig kunskap, men vi saknar ändå professionsspecifik kompetens i detta avseende. Vid intervjuerna framkom att lärosätet är medvetet om detta och att det finns planer att – efter ett positivt besked – utlysa en tjänst som universitetslektor/adjunkt för att stärka upp denna kompetens. Ytterligare disputerad och professionsspecifik kompetens skulle enligt bedömargruppen kunna bidra med nödvändig kompetens för att vidareutveckla den planerade utbildningens innehåll och genomförande i arbetet med en ny ansökan om examenstillstånd.

Enligt bedömargruppen är beskrivningar av vilka krav som kommer ställas på handledare verksamma i de fältanknutna momenten begränsade. Vid intervjuerna framkommer att handledarna ska ha två års erfarenhet av yrket och någon form av handledarutbildning.

Enligt ansökan finns goda kontakter och möjlighet att utveckla samarbetet med yrkesverksamma kuratorer inom hälso- och sjukvården. Här finns dock mest övergripande beskrivningar av hur detta ska se ut. Framgent skulle detta kunna utvecklas ytterligare för att säkerställa att nödvändig professionsspecifik kompetens finns tillgänglig för utbildningen. Sammantaget menar vi att personalens lärarkompetens som den används i utbildningen inte är tillfredställande.

Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Den planerade utbildningen till hälso- och sjukvårdskurator kommer att placeras vid Hälsohögskolan i Jönköping, avdelningen för socialt arbete. Denna avdelning har lång erfarenhet av att bedriva socionomutbildning. De bedriver också magisterutbildning i socialt arbete samt har forskarutbildningar med relevans för socialt arbete (Välfärd och socialvetenskap samt handikappvetenskap) om än inte i ämnet självt.

I ansökan anges fem forskningsmiljöer som har verksamhet med betydelse för den sökta yrkesutbildningen (ADULT; ARN-J; CHILD; IMPROVE och SALVE) och där personal som kommer att bedriva undervisning är engagerade. Inom ramen för forskningsmiljöerna bedrivs bland annat forskning om äldre, om barn, om kommunikation och om funktionsnedsättningar. Flera av dessa forskningsmiljöer bedriver forskning som är relevant för den sökta utbildningen. Bedömargruppen noterar att det dock inte framgår hur kopplingen mellan dessa forskningsområden och hälso- och sjukvårdskuratorsutbildningen mer konkret ser ut.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Lärosätet tillhandahåller högskoleservice med avdelningar för bibliotek, campusservice, HR, IT-service, studentstöd och service, studieservice med mera. Av ansökan framkommer att dessa resurser i flera avseenden är väl utbyggda. I ansökan beskrivs även informationstekniska resurser som kommer att vara viktiga då stora delar av den sökta undervisningen ska ges på distans. Vid intervjuerna framkom att det senaste årets Covid-pandemi inneburit att socionomutbildningen vid lärosätet till stor del genomförts digitalt, vilket har medfört en rejäl kompetensökning bland personalen och att olika delar av infrastrukturen stärkts inom detta område.

Sammantaget ger ansökan och intervjuer en bild av att de resurser som utgör lärosätets infrastruktur utnyttjas effektivt.

Förutsättningar

Den angivna examen är reglerad och har en inriktning och omfattning som ryms inom examensordningen. Det finns såväl ett regionalt som nationellt intresse av att utbildningen ges. I två avseenden med koppling till personal är utbildningen inte tillfredställande. Det gäller dels försäkran om tillräcklig kompetens inom huvudområdet socialt arbete dels den professionsspecifika kompetensen från hälso- och sjukvårdskuratorsområdet. Lärosätets utbildningsmiljö samt dess möjlighet att förmedla verksamhet med nära relation mellan forskning och utbildning bedöms som goda. Det gäller även lärosätets resurser och möjligheter för studenter att få tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur som ger en hög kvalitet i verksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)