Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-06-01
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Hälso- och sjuvårdskuratorsexamen Omg. 4
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla

utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet beskriver i ansökan att det redan finns en upparbetad struktur för att studentrepresentanter ska finnas med i alla beslutande organ vid lärosätet, både centralt vid lärosätet samt vid hälsohögskolan. Studentinflytandet är uppdelat mellan studentkårens centrala del samt lokala studerandeföreningar där i detta fall hälsohögskolans studerandeförening Hälsosektionen är aktuell. Hälsosektionen finns redan idag representerad i de beredande och beslutande organ som finns vid hälsohögskolan.

Lärosätet beskriver i sin ansökan ett redan upparbetat system för kursvärdering där en kursvärderingsenkät görs efter varje kurs och där kursvärderingen sammanställs av kursansvarig och sedan publiceras och utvärderas på ett kursråd där studentrepresentanter deltar. Förutom kursvärderingarna beskriver lärosätet i ansökan att det kommer ske studerandeforum i slutet av varje termin där studentrepresentanter tillsammans med programansvarig går igenom läget på programmet samt terminens kurser och kursvärderingar.

Vid intervjun med studenter på det närbelägna socionomprogrammet framkom att studenterna uppfattar att socionomutbildningen är välfungerande och att studenterna får vara med och påverka utbildningens utveckling och att studenternas åsikter kring utbildningen blir tillvaratagna.

Bedömargruppen anser att den tilltänkta utbildningen verkar för att studenterna ska få en aktiv roll i utbildningens framtida utformning och utveckling.

Bedömargruppen hade dock önskat att studenterna hade en mer framträdande roll i ansökan kring examen för Hälso- och sjukvårdskurator. Studenternas delaktighet gällande ansökan nämns inte i den skriftliga ansökan och framkom inte vid intervjuerna. Bedömargruppen hade önskat att studenterna i högre grad fick vara delaktiga i planerandet och utformandet av ansökan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)