Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikterapi - kandidat Bedömningsområde: Arbetsliv och Samverkan

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-09-14
Lärosäte: Centret för funktionsinriktad musikterapi
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Lärosätet och centret för FMT-metoden - Funktionsinriktad musikterapi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Arbetsliv och Samverkan

Utbildningen är inte användbar och förbereder inte studenter för ett föränderligt arbetsliv. Relevant samverkan sker inte med det omgivande samhället.

Det framkommer inte i ansökan på vilka sätt utbildningen ger beredskap att möta samhälleliga förändringar i form av människors varierade behov av olika musikterapeutiska insatser. De studenter som genomgått utbildning i "Funktionsinriktad Musikterapi enligt Hjelms Approach" riskerar därför enligt bedömargruppen att ställas inför förväntningar och krav som de inte klarar att uppfylla då de genomgått en utbildning som utgår från en snäv och begränsad användning av musik. Användningen av musik och särskilt de specifika sätt musik används på i Hjelms approach, sker också på oklar teoretisk grund.

Det är av vikt att forskningssamarbeten med andra professioner kommer till stånd, och att den kunskap och erfarenhet som kommer ur dessa bidrar till utveckling av utbildningens innehåll, det vill säga utveckling av metoden. Då utbildningen bygger på en metod som inte är föränderlig och påverkbar, bedöms den inte förbereda studenter för ett föränderligt arbetsliv.

I ansökan anges att de undervisande lärarna har varit yrkesverksamma som terapeuter i Hjelms approach sedan lång tid tillbaka och därmed haft god kontakt med yrkeslivet. För programansvarig har i ansökan avsatts 20 % av tjänst för att fungera som koordinator för samverkan med yrkeslivet och det omgivande samhället. Det framkommer att nätverk för dem som utbildats i Hjelms metod ses som av vikt och att deltagande i Förbundet för Musikterapi i Sverige rekommenderas. Föreliggande ansökan har dock tagits fram endast i samarbete med de personer som idag är verksamma i utbildningsanordnarens regi. Inga övriga aktörer har varit inbjudna som t ex utbildningsanordnare inom Funktionsinriktad musikterapi eller andra aktörer inom det musikterapeutiska området. Enligt bedömargruppen har därmed relevant samverkan inte skett under framtagande av föreliggande ansökan och det är därför tveksam på vilka sätt samverkan med ett omgivande samhälle ska kunna ske både på kort och lång sikt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)