Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikterapi - kandidat Bedömningsområde: Förutsättningar

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-09-14
Lärosäte: Centret för funktionsinriktad musikterapi
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Lärosätet och centret för FMT-metoden - Funktionsinriktad musikterapi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Huvudområdet

Angiven examen är inte reglerad och ryms inom examensordningen.

Huvudområdet är inte definierat i relation till de vetenskapliga/ konstnärliga grunden.

Utbildningen innehåll inklusive eventuella inriktningar har inte rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till huvudområdet.

I ett rikstäckande perspektiv finns inte ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Lärosätet och centret för FMT-metoden "Funktionsinriktad Musikterapi enligt Hjelms NNA Aproach" ansöker om tillstånd att utfärda högskoleexamen om 120 hp. Bedömargruppen konstaterar att metoden "Hjelms Funktionsinriktade musikterapi och approach för naturlig utveckling" inte vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Därmed ryms den sökta högskoleexamen inte inom examensordningen (1992:1434 samt 2 § 1993:792).

I ansökan anges även att metoden utgör huvudområde/huvudämne, men då en beskrivning av metoden som huvudområde/huvudämne saknas i ansökan kan utbildningens innehåll gällande omfattning och avgränsning samt dess vetenskapliga grund i förhållande till huvudområdet ej bedömas.

Ifråga om allmänt intresse saknas i ansökan en omvärldsanalys, inga rekommendationer från Socialstyrelsen har heller visats vilket torde vara av vikt när det gäller en behandlingsmetod. Under intervjuerna med representanter för lärosätet framkommer att det föreligger ett lokalt och anekdotiskt intresse i form av förfrågningar från presumtiva studenter samt elevhälsa och skolvärld. Bedömargruppen anser att utbildningsanordnaren därmed inte påvisat att ett allmänt intresse för en högskoleexamen i metoden föreligger.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga/konstnärliga/professionsrelaterade

och pedagogiska) är/är inte adekvat och står/står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Den professionsrelaterade kompetensen hos lärarna vid Lärosätet och centret för FMT-metoden är enligt bedömargruppen god, relativt god är även den pedagogiska kompetensen medan den vetenskapliga kompetensen och forskningserfarenheten är begränsad. Lärarnas sammantagna antal och kompetens anses dock adekvat och stå i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande.

Utbildningsmiljön

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och

verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Det framkommer under intervjuerna att metoden "Hjelms Funktionsinriktade musikterapi och approach för naturlig utveckling" är upphovsrättsligt skyddad gällande skriftlig beskrivning av metoden samtidigt som "koderna", det vill säga de melodier som används i metoden, är skyddade av Hjelms familj. Detta innebär att upphovsmannen har rätt att bestämma över vilka som får tillgång till metodens innehåll. Enligt bedömargruppen kan utbildningsanordnaren därmed inte erbjuda en för utbildningen tillräckligt säker och trygg vetenskaplig och professionsinriktad miljö, utbildningsanordnaren har därmed inte heller visat att ett adekvat samband mellan forskning och utbildning föreligger.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig

infrastruktur.

Infrastrukturen är väl beskriven, väl genomtänkt och utvecklad. Det finns tillgång till kurslitteratur genom lärosätets eget bibliotek, universitetsbiblioteken i de respektive städer där utbildningen genomförs samt genom e-resurser. För kommunikation mellan studenter och lärare används läroplattformen "Moodle" och för distansbedriven undervisning används plattformen "Zoom". Lärosätet har inte egna lokaler i någon av de fyra städer där undervisningen planeras att bedrivas, men lärosätet har avtal med externa organisationer som ger tillgång till adekvata lokaler för undervisning.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten genom att de flesta lärarna har ett flertal olika funktioner. Handledning gällande examensarbete och praktik ges i god omfattning. Ett hinder för att lyckas med utbildningen är att "adepter" och plats för "Verksamhetsintegrerat lärande" anordnas av studenterna själva. Trots detta anser bedömargruppen att utbildningsresurserna överlag är tillräckliga.

Förutsättningar

Gör en samlad bedömning av bedömningsområdet förutsättningar baserad på det samlade underlaget

och utifrån samtliga bedömningsgrunder.

Examen ryms ej inom examensordningen varför utbildningens innehåll ej kunnat bedömas gällande omfattning och avgränsningar i förhållande till högskoleexamen. Ur ett rikstäckande perspektiv, finns ej heller ett allmänt intresse av att examen får utfärdas. Lärarnas kompetens är god, även om deras vetenskapliga kompetens är av begränsad omfattning. Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning på grund av att metoden är upphovsrättslig skyddad. Det föreligger dock en god infrastruktur framför allt när det gäller tillgång på litteratur, tillfredställande är även tillgången på lokaler och att lärarna överlag har ett flertal olika funktioner som syftar till att bistå studenterna. En svaghet är att studenterna själva måste ordna "adepter" och plats när det gäller kurserna i "Verksamhetsintegrerat lärande".

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)