Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikterapi - kandidat Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-09-14
Lärosäte: Centret för funktionsinriktad musikterapi
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Lärosätet och centret för FMT-metoden - Funktionsinriktad musikterapi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen. Lärandemålen i utbildningsplanen är tydligt avstämda mot kursplanerna. Utbildningens progression visas också tydligt genom kursplanernas behörighetskrav, brister förekommer dock när det gäller litteraturens progression då en stor del av kandidatutbildningens litteratur gällande metoden utgörs av samma kapitel/avsnitt i samma litteratur som i den samtidigt sökta högskoleutbildningens litteratur. Då kandidatutbildningen beskrivs som en påbyggnadsutbildning bör en progression gällande litteratur i förhållande till högskoleutbildningen vara tydligt utarbetad. Bedömargruppen har också funnit att kurslitteraturen som rör själva metoden utgörs främst av examens- och studentarbeten på icke-akademisk nivå samt att vetenskaplig litteratur gällande musik och musikterapi saknas.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas

I högskolelag och förordning (§ 8 HL 8§ samt HF Bilaga 2) anges att studenter ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar samt utveckla förmåga att "självständigt urskilja, formulera och lösa problem inom huvudområdet för utbildningen". I föreliggande ansökan under lokala mål, anges att färdighet och förmåga ska visas genom utvärdering och kritisk granskning av resultat "av den stödjande verksamheten". Detta tolkar bedömargruppen som att utvärdering och kritisk granskning endast kan ske av de resultat som metodens terapeutiska behandlingar uppvisar, inte att studenterna ges möjlighet att formulera och lösa problem inom själva metoden "Funktionsinriktad Musikterapi enligt Hjelms NNA Approach". Under intervjuerna framkommer också att metoden inte kan förändras och att detta beror på att "grundprinciperna är ändamålsenliga". Studenterna måste därav följa och arbeta enligt metoden då det annars inte längre är frågan om "Hjelms approach". Bedömargruppen anser därför att studenterna inte uppmuntras att inta ett kritiskt granskande förhållningssätt gentemot den färdighet och bakomliggande teori de lär sig under utbildningens gång gällande "Hjelms Funktionsinriktade musikterapi och approach för naturlig utveckling".

I de nationella målen ska "studenten visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen". I de lokala målen samt i innehållet i utbildningsplan och kursplaner, finner bedömargruppen att etiska frågeställningar av vikt för en utbildning i en behandlande metod, saknas. Under intervjuerna hänvisas till dokument framtagna på 90-talet, det framkommer även att det idag saknas en organisation för etiska frågor för utbildade FMT-terapeuter.

I ansökan preciseras hur de olika målen i examensordningen ska säkerställas i de olika kursmomenten. Under kunskap och förmåga anges som nationellt mål (från HF Bilaga 2); "att studenten ska visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området". Här menar bedömargruppen att ansökan beskriver hur studenten ska visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området men att brister i områdets vetenskapliga grund föreligger samt att tillräckliga exempel på andra tillämpliga metoder inom området musikterapi och särskilt inom området funktionsinriktad musikterapi, saknas.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer inte att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

I ansökan framkommer att utbildningsanordnaren avser att använda ett problembaserat förhållningssätt till frågan om jämställdhet. Under intervjuerna framkommer att programmets huvudämne har ett jämlikhetsperspektiv i sin värdegrund eftersom Hjelms perspektiv och approach sätter fokus på människans möjligheter till utveckling oavsett ålder eller förutsättningar eller inställningen till individen i välfärdssamhället. Åtgärder för att väga upp det faktum att huvudämnet är skapat av en man och bygger på litteratur författad av denna man saknas dock i ansökan varför jämställdhetsperspektivet ej kan anses vara uppfyllt.

Utformning, genomförande och resultat

Gör en samlad bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat baserad på det samlade underlaget och utifrån samtliga bedömningsgrunder.

Bedömargruppen anser att utbildningsplan och kursplaner är utformade i enlighet med högskoleförordningen när det gäller behörighetskrav men att kursplanerna uppvisar brister när det gäller kurslitteratur. Brister gällande studenternas möjlighet att utveckla förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar samt utveckla förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem inom huvudområdet föreligger. Brister föreligger även när det gäller huvudområdets vetenskapliga grund, etiska frågeställningar samt exempel på andra tillämpliga metoder inom området musikterapi och särskilt då inom området funktionsinriktad musikterapi. När det gäller frågan om jämställdhet poängteras ett jämlikhetsperspektiv, inga åtgärder presenteras för att väga upp det faktum att huvudområdet/huvudämnet är skapat av en man och bygger på litteratur författad av denna man varför jämställdhetsperspektivet ej kan anses vara uppfyllt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)