Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikterapi - kandidat Bedömningsområde: Studentperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-09-14
Lärosäte: Centret för funktionsinriktad musikterapi
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Lärosätet och centret för FMT-metoden - Funktionsinriktad musikterapi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar inte för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

För arbetet med att utveckla utbildningens genomförande finns strukturer för studentrepresentation på flera/alla nivåer vid lärosätet. Studentrepresentanter har rätt att delta i beslut i utbildningsnämnden, arbetet för likabehandling och jämställdhet och i studierådet. Vidare finns det möjlighet för studentrepresentanter att delta i samverkans-team med yrkeslivet. Klasserna ska ha studentrepresentanter som kursråd och alla studenter ska ges möjlighet till individuella resurssamtal. Löpande under utbildningen får studenterna fylla i kursvärderingar för utvärdering av utbildningen. Det finns flera stödfunktioner för studenterna som får tillgång till en skrivarverkstad och till individuell "coachning" avseende exempelvis studieteknik i samband med distansstudier. Genom ansökan framkom att studenter med särskilda behov har tillgång till extra stöd, både i form av individuellt och grupprelaterat stöd, och möjligheter finns att anpassa examinationsformerna utifrån studenternas förutsättningar.

Trots ovanstående strukturer för studentinflytande och studentstöd anser bedömargruppen att utbildningen inte verkar för att studenterna ska kunna ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll. Detta eftersom utbildningen bygger på att lära ut en specifik, copyright-skyddad metod vilket gör det svårt för studenterna att påverka det metodiska innehållet i undervisningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)