Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konstnärlig kandidatutbildning i grafisk design - konstnärlig kandidat Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-02
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Grafisk design - konstnärlig kandidatexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömargruppens bedömning är att samverkan, mötet med bransch och arbetsliv, är tillfredsställande. Samverkan sker dels inom ramen för undervisningen, dels genom olika format som erbjuds utanför undervisningen. Att lärarna delvis är yrkesverksamma vid sidan av sin undervisande tjänst, bedöms som att studenterna möter dagsaktuell konstnärlig och professionskompetens och därmed får en grundläggande exponering för branschen.

I självvärderingen framgår att en person i lärarlaget har ett särskilt ansvar för arbetslivs- och branschanknytning, vilket innebär att hen har i uppgift att särskilt uppmärksamma studenter på tillfällen och sammanhang där de kan möta branschen. Lärosätet ser själva en utvecklingspotential i att utöka samverkan med branschen inom ramen för utbildningen genom att införliva samarbeten och verkliga fall i kurser och kursuppgifter. Lärosätet behöver också utveckla en tydligare struktur för studiebesök, praktikplatser och medverkan i projekt och tävlingar. En annan utvecklingspotential handlar om att stärka och införa moment som etablerar kunskaper i entreprenörskap, något som för närvarande erbjuds genom valfria kurser. Bedömargruppen instämmer i utvecklingsbehovet och ser positivt på den inslagna vägen.

I termin fyra ges kursen Branschreflektion som ger en möjlighet till praktik på en designbyrå eller annan relevant verksamhet på halvtid. Under övrig tid får studenterna utrymme för reflektion genom skrivövningar och i seminarieform. I intervjuerna framgår att utbildningen även bjuder in gästföreläsare regelbundet, som i viss mån innefattar alumner som studenterna kan spegla sig i.

Lärosätet ger även möjlighet till möten mellan studenter och bransch genom ytterligare träffytor utanför ramen för undervisningen. Utbildningen samverkar med det regionala klustret för kreativa näringar Creative North, genom månadsvisa inspirationsföreläsningar och en årlig mediavecka med tävling och "byråvandring". I självvärderingen framgår att lärosätet har ett centralt organiserat karriärscenter som ansvarar för arbetslivssamverkan och alumnverksamhet. Av intervjuerna framgår dock att detta center saknar specialiserad kompetens för grafisk design. Lärosätet är medvetet om detta och har inlett en diskussion med centret om hur det kan utvecklas för att bli mer användbart för studenterna. De har även påbörjat arbete med en handlingsplan för att utveckla ett mentorskapsprogram, där studenter kan få stöttning av både andra studenter och externa personer. Bedömargruppen ser positivt på dessa möjligheter till möte med branschen och lärosätets ansträngningar att utveckla dem.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en god förankring och nivå av samverkan med den omgivande branschen utifrån sina förutsättningar. Av intervjuerna framkommer att lärosätet ser en utmaning i det att de ofta "glöms bort" i sammanhang där designutbildningar överblickas nationellt, som branschtidningarnas utvärderingar av examensutställningar. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet vill arbeta med detta utvecklingsområde, genom att exempelvis utöka kontakten och samarbetet med relevanta aktörer nationellt.

Arbetsliv och samverkan

Bedömargruppens bedömning är att samverkan, mötet med branschen och arbetslivet är tillfredsställande. Samverkan sker dels inom ramen för undervisningen, dels genom olika format som erbjuds utanför undervisningen. Att lärarna delvis är yrkesverksamma vid sidan av sin undervisande tjänst innebär att studenterna möter dagsaktuell konstnärlig och professionskompetens och därmed får en grundläggande exponering för branschen.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en god förankring och nivå av samverkan med den omgivande branschen utifrån sina förutsättningar. Av intervjuerna framkommer att lärosätet ser en utmaning i det att de ofta "glöms bort" i sammanhang där designutbildningar överblickas nationellt, exempelvis branschtidningarnas utvärderingar av examensutställningar. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet vill arbeta med detta utvecklingsområde, genom att exempelvis utöka kontakten och samarbetet med relevanta aktörer nationellt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)