Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konstnärlig kandidatutbildning i grafisk design - konstnärlig kandidat Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-02
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Grafisk design - konstnärlig kandidatexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna konstnärliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser att personalsituationen är tillfredställande på en övergripande nivå, både när det gäller kompetens och arbetstid i utbildningen. Men bedömargruppen anser att det finns utvecklingsområden. Lärarlaget består av fyra lärare som är doktorer eller professorer, två lektorer på konstnärlig grund, fyra adjunkter på konstnärlig grund samt fyra doktorander och fyra externa lärare. Bedömargruppen anser att den sammanlagda arbetstiden i utbildningen är tillfredställande och att ett gott exempel är att fyra doktorander ingår i lärarlaget, eftersom detta stärker kompetensutvecklingen. Av självvärderingen framgår också att lärosätet planerar för adjunkters kompetensutveckling mot lektorsmeritering, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Bedömargruppen anser att antalet lärare med högre akademisk kompetens inom området är bristfällig. Av lärartabellen framgår att av de fyra seniora lärarna arbetar två bara 10 procent respektive 13 procent i utbildningen. Det framgår också att lärarna generellt har lite tid för forskning. Med undantag av doktoranderna inom grafisk design är det bara två professorer och en adjunkt som har viss tid avsatt för forskning och kompetensutveckling, samtidigt som de har relativt lite tid för undervisning på programmet. Bedömargruppen anser att detta skapar viss obalans mellan forskning och undervisning i lärarlaget. För att skapa en hållbar utveckling av utbildningen bör lärarna med högre akademisk kompetens få mer tid för både utbildning och forskning.

Av självvärderingen framgår att det finns tillfredställande professionsrelaterad kompetens i lärarlaget. Det framgår också att utbildningen samverkar med flera av de design- och kommunikationsbyråer som finns i regionen, vilket enligt bedömargruppen ytterligare stärker utbildningens professionsrelaterade bas.

Av självvärderingen framgår att alla lärare har genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng. Intervjuerna visade också att det i lärarlaget pågår en levande diskussion kring pedagogiska frågeställningar, och då alldeles speciellt i relation till konstnärlig utbildning. Bedömargruppen ser positivt på att utbildningen på detta sätt har stöd i ett aktivt pedagogiskt utvecklingsarbete.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen konstnärlig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att utbildningsmiljön är tillfredställande. Intervjuerna visade att utbildningen drivs av engagerade lärare och att både lärarna och ledningen arbetar målmedvetet för att utveckla utbildningsmiljön, bland annat genom veckovisa ämnesseminarier och terminsvis återkommande längre ämnesseminarier.

Av intervjuerna framgick det enligt bedömargruppen att tillgången till designstudior, verkstäder och nödvändig utrustning är god och att utbildningsmiljön i bredare mening är integrerad med miljön för teknisk design. Bedömargruppen ser positivt på det eftersom det stärker utbildningens grund i allmänt designkunnande. Campusmiljön beskrivs under intervjuerna som mycket livfull och stimulerande, genom olika kåraktiviteter, en egen programförening, samt närhet till lärarna, vilket bedömargruppen menar bidrar till en positiv utbildningsmiljö.

Den konstnärliga forskningen vid utbildningen är enligt bedömargruppen ett utvecklingsområde, och vilar i stort på de fyra doktoranderna och deras handledare. Bedömargruppen anser att lärosätets satsning på doktorander inom området är positivt för utbildningsmiljön eftersom undervisande doktorander stärker banden mellan forskning och utbildning. Det framgick också av intervjuerna att detta fungerar väl i utbildningen. Det framgår av både självvärderingen och intervjuerna att lärosätet är medvetet om problemet.

Bedömargruppen ser positivt på det långsiktiga arbete som nu bedrivs vid lärosätet för att stärka miljön konstnärligt med ett tydligare fokus på konstnärlig forskning. Av intervjuerna framgick också att det konstnärliga området är ett prioriterat område på lärosätet.

Bedömargruppen ser positivt på den organisationsutveckling som pågår, där all konstnärlig utbildningsverksamhet samlas under samma institution och därmed får möjlighet till en mer systematisk samverkan i olika former. Arbetet har försenats på grund av den pågående pandemin, men bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att fortsätta med arbetet.

Utbildningen delar miljö med området teknisk design men av intervjuerna framgick det att lärosätet diskuterar en framtida utveckling av den konstnärliga miljön där även utbildning på avancerad nivå och forskarnivå kan ingå. Det utvecklingsarbetet ser bedömargruppen positivt på och anser att det är en viktig utveckling av utbildningsmiljön.

Bedömning med motivering

Bedömargruppen anser att personalsituationen är tillfredställande på övergripande nivå, både när det gäller kompetens och arbetstid i utbildningen. För en hållbar utveckling av utbildningen bör dock lärarna med en högre akademisk kompetens få mer tid för både utbildning och forskning. Bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde.

Enligt bedömargruppen är det tydligt att utbildningen drivs av engagerade lärare och att både lärarna och ledningen arbetar målmedvetet för att utveckla utbildningsmiljön, samt att utbildningsmiljön är god när det gäller tillgång till designstudior, verkstäder och nödvändig utrustning. Det framgår också att utbildningsmiljön i bredare mening är integrerad med miljön för teknisk design, vilket är positivt. Campusmiljön beskrivs som mycket livfull och stimulerande, vilket naturligtvis också bidrar till en positiv utbildningsmiljö.

Den organisationsutveckling som lärosätet genomför, där all konstnärlig utbildningsverksamhet samlas under samma institution, ger möjlighet till systematisk samverkan i olika former inom det konstnärliga området. Bedömargruppen anser att detta stärker förutsättningarna för Grafisk Design som ett utbildningsprogram på konstnärliga grund.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)