Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konstnärlig kandidatutbildning i grafisk design - konstnärlig kandidat Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-11-02
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Grafisk design - konstnärlig kandidatexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Övergripande menar bedömargruppen att studenterna får goda möjligheter att utveckla sin gestaltande förmåga genom kurser, tillgång till lokaler, utrustning och tekniskt stöd.

Bedömargruppen vill lyfta fram det positiva i studenternas täta informella samarbete med både medstudenter och lärare, som en viktig förutsättning för att de ska kunna uppleva att de har stöd i att ta risker och pröva nya vägar.

Ett utvecklingsområde som bedömargruppen har identifierat är ge studenterna bättre stöd i att kreativt vidareutveckla, anpassa och välja metoder för sina projekt.

Bedömargruppens uppfattning är att studenternas gestaltningsmässiga kompetens, inklusive förmågan att välja metoder och planera för genomförandet, är på en god nivå i för en kandidatexamen.

Genom hela utbildningen får studenterna många tillfällen att utveckla sin förmåga att kommunicera med olika grupper. Bedömargruppen finner att utbildningens kvalitet på denna punkt är tillfredsställande.

Internt inom utbildningen tränas studenterna genom muntliga presentationer av designprojekt, diskussioner och studiosamtal med lärare och medstudenter, vilket framkom under intervjuerna.

När det gäller förmågan att kommunicera med olika grupper utanför universitetet, tränas studenterna i att diskutera med olika avnämare och intressenter under andra årets kurser. Där ligger fokus på att arbeta med designuppdrag i ett sammanhang.

När lärosätet i självvärderingen lyfter fram behovet av att utveckla former för konstnärligt akademiskt skrivande, vill bedömargruppen instämma i det. Det är inte minst viktigt mot bakgrund av att det finns ett motstånd hos många studenter att engagera sig i skrivande, enligt självvärderingen.

Utifrån självvärderingen och bedömningen av de självständiga arbetena anser bedömargruppen att lärosätet arbetar tillfredsställande med de samhälleliga och etiska aspekterna. Dessa berörs uttryckligen i kursbeskrivningar och de tar stor plats och görs tydliga i de självständiga arbetena.

Däremot anser bedömargruppen att kvaliteten är bristande när det gäller konstnärlig bedömningsförmåga. Självvärderingen och intervjuerna visar på en viss allmän otydlighet i utbildningens konstnärliga grunder. Sammantaget demonstrerar inte heller självständiga arbeten relevant konstnärlig bedömningsförmåga på ett övertygande sätt. Detta är ett tydligt utvecklingsområde, där tydlighet i konstnärliga frågeställningar som är relevanta för grafisk design bör stå i centrum, som kunnande och profession.

Bedömargruppen anser att lärosätet har ett väl utvecklat system för regelbunden uppföljning av utbildningskvalitet med en tydlig ansvarsfördelning, vilket bedömargruppen ser mycket positivt på.

Bedömargruppen ser positivt på hur den övergripande uppföljningen är organiserad på fakultetsnivå och då särskilt att den konstnärliga kompetensen garanteras i beredning och bedömning.

Det är enligt bedömargruppen också tydligt att problem åtgärdas och att återkoppling når fram till programmets studenter. Utbildningen ger också studenterna stöd att bli klara med kurser i tid.

Genom hela utbildningen får studenterna många tillfällen att utveckla sin förmåga att se kritiskt på jämställdheten i förhållande till design. Exempel som nämns är att reflektera kritiskt över redaktionella produkter i exempelvis bild och typografival, samt att skapa alternativa lösningar för dem.

Bedömargruppen anser att redogörelsen i självvärderingen visar på ett väl genomtänkt jämställdhetsarbete, där både ambitioner och strategier finns. Vi uppfattar att de tycks ha kommunicerats och förankrats väl internt i personalgruppen.

Studentperspektiv

Bedömargruppen anser att det framkommer i självvärderingen och intervjuerna att det på utbildningen finns både formella och informella möjligheter till studentinflytande. Det finns en fastställd arbetsordning på alla nivåer och beslutsorgan för studentinflytande på lärosätet.

Av intervjuerna framgår att studiemiljöns arkitektur och det nätta studentunderlaget bidrar till att skapa en kamratlig miljö. Studenterna har nära till varandra över årskursgränser samt nära till undervisande personal och ledning, vilket enligt bedömargruppen ger goda möjligheter till studentinflytande.

Bedömargruppen ser positivt på att det finns en flora av olika forum och format för studentinflytande, och att både personal och studenter arbetar för att förbättra och utöka möjligheterna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)