Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Utbildningsvetenskap - Licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-09-06
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan i Gävle - Utbildningsvetenskap
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Doktorandperspektiv

Omdöme: Tillfredsställande

Motivering: Utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

I ansökan framkommer att det vid lärosätet finns strukturer för doktorandinflytande som kan tillämpas i den planerade forskarutbildningen. Enligt ansökan innebär arbetet med att doktorander ska ta aktiv del i att utveckla utbildning och lärprocesser främst att se till att doktorander är aktiva i olika forum och är representerade i de organ som tar upp frågor rörande forskarutbildning. Vidare följer forskarutbildningen högskolans övergripande policy för kursutvärderingar. Ett doktorandkollegium för doktorander i utbildningsvetenskap ger doktorander möjlighet att utbyta erfarenheter av att vara doktorand och genomlysa utbildningen ur ett doktorandperspektiv. Det har även framkommit att en doktorandrepresentant har haft en aktiv roll i ansökningsprocessen, genom deltagande vid ett flertal möten och diskussioner.

För att öka förutsättningar för psykosocial arbetsmiljö strävar utbildningen för att doktoranden tillhör ett väl fungerande sammanhang. Doktoranden förses därmed med en egen och väl utformad arbetsplats som har närhet till forskningsmiljön.

En annan aspekt av doktorandernas möjlighet till deltagande och påverkan beskrivs i relation till det Högre seminariet i utbildningsvetenskap, där doktoranderna har möjlighet att påverka utformningen genom exempelvis förslag på relevanta teman och tänkbara gästföreläsare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)