Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Resurseffektiv byggd miljö - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-01-18
Lärosäte: Högskolan Dalarna
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan Dalarna - Resurseffektiv byggd miljö
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Doktorandperspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

I ansökan framgår det att det finns ett doktorandråd för varje forskarutbildning vid lärosätet och att den föreslagna utbildningen också har inrättat ett sådant 2020. Av intervjun framgick att råden har högskolans uttryckliga stöd, men att de står fria från direkt inflytande från densamma. Doktorander vid lärosätet är representerade i beslutande och rådgivande organ och från och med 2021 kommer de även ingå i institutionernas ledningsråd. I ansökan framkommer att det pågår ett utvecklingsarbete för att utöka doktorandinflytandet, bland annat genom att skapa ett högskoleövergripande doktorandråd och ge ut en doktorandhandbok där rutiner för inflytande ska vara dokumenterade. Vad gäller en doktorandhandbok vill vi upplysa om att SFS-DK nyligen lanserade en sådan på https://phdhandbook.se.

Som ett led i sitt kvalitetsarbete genomför Högskolan Dalarna även en årlig anonym medarbetarenkät om arbetsmiljö. Resultaten av denna diskuteras på de olika nivåerna inom organisationen. Av intervjun framgick att enkäten uppfattas som ett givande inslag där doktorander har möjlighet att uttrycka sina åsikter och påverka sin utbildning, men det faktum att vissa enheter har så få doktorander gör att anonymiteten kan bli svår att upprätthålla. Detta är något bedömargruppen anser att lärosätet bör hålla i åtanke.

Ur ett doktorandperspektiv är det enligt bedömargruppen viktigt att det finns tydliga rutiner för byte av handledare. Både ansökan och intervjuer visar att dessa rutiner finns vid lärosätet och att det finns resurser i den ansökande miljön för att hantera sådana situationer framöver. Något som bedömargruppen menar behöver ses över är hur reglerna för prolongation för doktorander som tar förtroendeuppdrag kan förtydligas och göras mer tillgängliga för alla doktorander, till exempel genom att publiceras på högskolans webbsida. Att också göra en översättning av den individuella studieplanen till engelska skulle enligt bedömargruppen underlätta tillgängligheten. Detta med tanke på den höga internationaliseringsgraden bland doktorander och att många inte kan förväntas bemästra svenska språket vid antagning.

Sammantaget anser bedömargruppen att utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)