Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikalisk gestaltning - konstnärlig master Bedömningsområde: Förutsättningar

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-06-20
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Karlstads universitet - Musikalisk gestaltning
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Område och huvudområde

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Den ansökta masterutbildningen omfattar 120 högskolepoäng (hp), inkluderar självständigt arbete och för antagning krävs kandidatexamen i musik, musiklärarexamen eller annan examen på grundnivå om minst 180 hp som innehåller kurser om minst 90 hp inom musikområdet. Utifrån ansökan och inskickade styrdokument konstaterar bedömargruppen att angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Området är definierat i relation till den konstnärliga grunden. Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har inte rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området.

Såväl område som huvudområde för den planerade masterutbildningen är musikalisk gestaltning. Musikalisk gestaltning är ett brett huvudområde som lärosätet avser inrätta på avancerad nivå. I nuläget har lärosätet en kandidatutbildning i musik. Bedömargruppen anser att området och även huvudområdet är väl definierat i relation till den konstnärliga grunden. Masterutbildningen planeras ha inriktningen västerländsk konstmusik.

Enligt ansökan planerar lärosätet att till en början anta 5-6 studenter per läsår till utbildningen. Den till antalet begränsade studentgruppen i kombination med det breda valet av huvudinstrument (både orkester- och icke-orkesterinstrument samt sång) utgör enligt bedömargruppen ett problem, då utbildningen enligt ansökan och intervjuerna skall ge goda förutsättningar för att söka arbete i professionell orkester. I ansökan skriver lärosätet att detta kompenseras med studenter från det konstnärliga kandidatprogrammet och musiklärarutbildningen. Detta är bra, men det kompenserar inte tillräckligt förutsättningarna för studenter på konstnärlig masternivå att lära av andra studenter inom samma specialisering enligt bedömargruppen. I både ansökan och intervjuerna beskrivs att utbildningen även skall förbereda studenterna för ett yrkesliv som frilansande entreprenör, samt att kunna tillgodogöra sig en forskarutbildning. Att ta del av andra studenters arbeten och processer resulterar ofta i ett lärande som har stor betydelse på den avancerade nivån. På avancerad nivå förutsätter detta att tillräckligt många av studenterna är inriktade mot liknande fortsatta karriärer (exempelvis orkesteranställning, entreprenörskap eller doktorandstudier/forskarkarriär). Detta menar bedömargruppen att lärosätet får svårt att upprätthålla med programmets breda utformning tillsammans med ett litet antal studentplatser. Bedömargruppen är även tveksam till den femårsplan som presenteras där utbildningen ska växa sett till antalet studenter men samtidigt breddas med fler genrer, ytterligare instrument, ensembleledning samt komposition.

Enligt ansökan blir de huvudinstrument som är möjliga att antas till vid utbildningens start samma instrument som nu finns inom kandidatprogrammet, nämligen piano, violin, viola, violoncell, kontrabas, sång, flöjt, klarinett och gitarr. I närtid planeras en utökning av instrument, en operainriktning, ensembleledning och att även studenter inriktade mot komposition ska kunna antas. Vidare ska andra genrer än västerländsk konstmusik kunna rymmas inom utbildningen. Bedömargruppen anser sammantaget att den föreslagna utbildningens bredd inte står i rimlig relation till antalet studenter.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Det finns ett antal masterutbildningar i musikalisk gestaltning med inriktning mot västerländsk konstmusik i Sverige, och ett stort antal internationellt. Det finns redan ett stort antal studenter som har en masterexamen i musikalisk gestaltning eller motsvarande, och som därmed är behöriga att söka vidare till utbildning på forskarnivå. Bedömargruppen anser därför att det inte finns ett allmänt intresse att utfärda denna examen för att tillfredsställa behovet av personer som har behörighet att söka vidare till utbildning på forskarnivå inom ämnet. Däremot anser bedömargruppen att det för utvecklingen av svenskt musikliv är värdefullt med fler masterutbildade inom musikalisk gestaltning. Hög kompetens behövs för dagens och framtidens utmaningar, inte minst inom västerländsk konstmusik. För utvecklingen av svenskt musikliv finns ett behov av musiker med hög konstnärlig kompetens förenad med den reflektiva och kritiska verbala framställningsförmåga som forskningsförberedande kurser och det självständiga arbetet i ett masterprogram möjliggör.

Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna konstnärliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Vid lärosätet finns sammantaget en god kompetens. I den inskickade bilagan över lärarresurser listas tre konstnärligt befordrade professorer, sju lektorer (varav två är antagna som doktorander vid ett annat lärosäte) och nio disputerade lärare inom olika områden. Antalet disputerade inom olika ämnen, lektorer och professorer är tillfredställande för att genomföra en masterutbildning i musikalisk gestaltning givet kursinnehållet som presenteras i utbildningsplanen. Det finns lärare med relevant kompetens inom de instrumentgrupper som utbildningen riktar sig mot. Bedömargruppen finner att lärarnas sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt. Bedömargruppen ser positivt på att rektor vid lärosätet beslutat om att tillsätta en heltidsprofessur i musikalisk gestaltning under 2021 vilket kommer bli ett viktigt komplement till den konstnärliga forskningsmiljön. Det finns dock enligt bedömargruppen en sårbarhet kopplat till det stora antal instrument, sång och profiler som erbjuds relaterat till lärarresurserna.

Det bedömargruppen saknar för en mer långsiktig bedömning är en kompetensförsörjningsplan där exempelvis pensionsavgångar och andra planerade kompetenstapp kan mötas med långsiktiga strategier. Enligt ansökan tänker sig lärosätet att utvidga miljön till fler genrer och ytterligare inriktningar, ensembleledning, opera och komposition. Bedömargruppen kan bara yttra sig om lärarkapaciteten utifrån västerländsk konstmusik där vi ser att lärosätet succesivt har byggt upp kompetens som vi bedömer adekvat i proportion till innehållet i utbildningen.

Utbildningsmiljö

Det finns inte en relevant konstnärlig och professionsinriktad miljö.

Miljön inom området musikalisk gestaltning är relevant för den tänkta masterutbildningen. Även om utbildningen är placerad i en mindre ort så är omfattningen av konsertverksamheten hög och samverkan sker även med andra musikaliska institutioner och festivaler för att berika den viktiga delen av en högre musikutbildning. Flertalet av lärarna är aktiva musiker och forskare vilket stärker och gör miljön relevant.

Utifrån de antalet instrument, inklusive sång som studenter till det kommande masterprogrammet ska kunna antas till anser bedömargruppen att det finns en risk kopplad till miljön som lärosätet inte kommer kunna råda över. För att tillgodogöra sig studier och musicerande på avancerad nivå menar bedömargruppen att studenter behöver en utbildningsmiljö med andra studenter med liknande inriktning att lära av och tillsammans med. I synnerhet orkesterträning kräver ett betydligt större antal medstudenter på samma eller motsvarande nivå med orkesterinstrument som huvudämne för att utbildningsmiljön skall bli tillfredsställande. Detta kan inte i tillräcklig grad kompenseras av gemensamma aktiviteter med studenter på grundnivå. Utifrån ansökan och intervjuer är det för bedömargruppen fortfarande oklart hur lärosätet ska kunna säkra en hög kvalitet för samtliga eventuella instrument och framtida inriktningar för studenter på avancerad nivå. Det finns förutsättningar för en utbildningsmiljö av hög kvalitet även med det planerade studentunderlaget, men för att säkerställa detta menar bedömargruppen att en mer avgränsad och profilerad utbildning behöver presenteras.

Miljön inom området är av sådan kvalitet och omfattning att högskolan kan erbjuda utbildning med nära anknytning till utbildning på forskarnivå.

Lärosätet har systematiskt byggt upp en forskningsmiljö vid musikhögskolan över tid och har en plan för fortsatt uppbyggnad. Det finns samarbete med ett annat lärosäte kring utbildning på forskarnivå där två av lärarna är antagna som doktorander. Även vad gäller handledarsamarbete finns ett utvecklat samarbete.

Enligt ansökan finns det en "stor potential att utveckla systematisk samverkan med andra kunskapsområden som vilar på vetenskapliga grunder" inom lärosätet. Ansökan pekar även på andra möjligheter till gränsöverskridande samarbeten för masterprogrammet, till exempel gränsöverskridande samarbeten med dans samt med konst- och bildkurserna. Under intervjun beskrevs samarbetet med lärosätet som utvecklat och med många skikt, och pågående samverkansprojekt beskrevs. Dessa samverkansmöjligheter och pågående projekt tycktes dock i inte vara bekanta vid musikhögskolan. Att kännedom om befintliga resurser är så bristande på dessa nivåer ser bedömargruppen som ett problem. Givet lärarnas konstnärliga utvecklingsprojekt och forskning, den framtida rekryteringen av en fulltidsprofessor samt att två av lärarna genomgår utbildning på forskarnivå finner bedömargruppen att miljön har en tillräcklig anknytning till utbildning på forskarnivå.

Studenterna tar aktiv del i högskolans forskningsmiljö.

Enligt ansökan finns en kontinuerlig seminariemiljö där studenterna tar del av forskningen vid institutionen. Under intervjun framkom att studenter förefaller omedvetna om och sällan medverkar i denna miljö. Studenterna möter forskning främst via deras lärares egen forskning (i de fall läraren forskar). Det är enligt bedömargruppen en förutsättning att ett forskningsseminarium är upprättat (bland annat på grund av avsaknaden av utbildning på forskarnivå vid institutionen) och bedömargruppen ser det som ett utvecklingsområde för institutionen att i högre grad bjuda in studenter och låta studenternas frågor finna utrymme i seminariemiljön. Utifrån utbildningsplanen och kursplanerna kan bedömargruppen se att de blivande studenterna kommer att bli delaktiga i forskningsmiljön genom de forskningsförberedande kurserna och det självständiga arbetet.

Utbildningens innehåll och utformning ger studenterna tillräckliga förkunskaper för att kunna söka till utbildning på forskarnivå.

Det finns en forskningsförberedande kurs inom programmet som tillsammans med det självständiga arbetet utgör basen för studenternas eventuella framtida forskning. Under intervjun betonades att det är den musikaliska praktiken som studenternas självständiga arbeten ska avhandla och något som hela utbildningen kretsar kring. Även den forskande miljö som har byggts upp vid institutionen kretsar kring musikens praxis, lärande och relaterade frågeställningar. Den forskningsförberedande kursen ger studenterna ökade förutsättningar för fortsatta studier på forskarnivå vilket bedömargruppen finner positivt.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

Bedömargruppens uppfattning är att det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig materiell infrastruktur. De materiella resurserna för en masterutbildning med denna inriktning som exempelvis tillgång till flyglar, övningsrum m.m. tycks vara på plats. Under intervjun framkom inga tvivel angående de materiella resurserna för ett kommande masterprogram utifrån den planerade utbildningens volym.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Bedömargruppen anser att lokalerna (som är byggda för musikundervisning) är stabila och ändamålsenliga. Lokalerna inkluderar konsertsal, kammarmusiksal, inspelningsstudio, undervisningsrum av olika kategorier, samt övningsrum och arbetsrum för lärare. Även instrumentarium för konstnärlig masterutbildning i musikalisk gestaltning med den inriktning som planeras som flyglar av bra kvalitet och ålder finns. Biblioteket har samma inriktning som den som planeras för masterutbildningen, och används flitigt. Det närliggande musiklivet används även fördelaktigt som resurs.

Det är av stor vikt att kännedom om befintliga resurser finns över hela institutionen, i synnerhet bland de grupper som förväntas använda dem. Bedömargruppen vill understryka vikten av att resurser kommuniceras och används. Under intervjun framkom en bristande kännedom om vilka resurser som finns inom universitetet och medvetenhet om fördelarna med interdisciplinär samverkan (som nya intryck och kunskaper, breddad kompetens, vidgade perspektiv samt inte minst möjligheter för studenterna att utveckla nätverk, konstnärliga såväl som icke konstnärliga). Bedömargruppen anser att studenternas möjligheter till nätverksbyggande är begränsad på en liten ort som Arvika och därför ett särskilt utvecklingsområde för lärosätet att utveckla.

Som helhet finner bedömargruppen att institutionen har tillfredställande resurser för att genomföra en masterutbildning i musikalisk gestaltning.

Förutsättningar

Bedömargruppen anser inte att området förutsättningar är tillfredställande. Utbildningens huvudområde är definierat och inriktat mot västerländsk konstmusik. Dock finner bedömargruppen att en avgränsning eller tydligare profil krävs för att möjliggöra hög kvalitet på utbildningen. Det finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas för att berika svenskt musikliv. Vidare finns det en sammantagen god kompetens med tillfredställande nivå på lärarkåren på kort sikt. Utbildningsmiljön är god men bedömargruppen finner studentgruppen alltför liten för att uppnå en kritisk massa. Forskningsmiljön har systematiskt byggts upp men bedömargruppen önskar att studenterna tog en mer aktiv del av den. Vid musikhögskolan finns en stabil och ändamålsenlig infrastruktur som nyttjas effektivt.

Sammantaget bedöms området förutsättningar som i nuläget inte tillfredställande. Bedömargruppen anser att det vid lärosätet finns tillräckliga förutsättningar, men att lärosätet behöver profilera utbildningen tydligare för att säkerställa att utbildningsmiljön ska hålla hög kvalitet för studenter på avancerad nivå. Bedömargruppen anser att lärosätet inom sex månader har möjlighet att komplettera ansökan med en framskriven profil inom inriktningen västerländsk konstmusik som gör att utbildningen kan garantera en tillfredsställande nivå trots ett begränsat antal studentplatser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)