Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikalisk gestaltning - konstnärlig master Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-06-20
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Karlstads universitet - Musikalisk gestaltning
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Utbildningsplan, kursplaner och relationen där emellan är föredömligt strukturerat.

Utbildningsplan och samtliga kursplaner är bifogade ansökan och uppfattas av bedömargruppen som klara att fastställas. Vidare har lärosätet bifogat en matris som beskriver hur kursernas mål är relaterade till examensmålen för en konstnärlig masterexamen samt en översikt över kursernas struktur över läsåren. Kurserna är sorterade i Huvudinstrument, Ensemble, Entreprenörskap, Forskningsförberedande kurser och Självständigt arbete. Syftet med programmet framgår av utbildningsplanen som att "utifrån konstnärliga perspektiv utforska och utmana olika aspekter av musik och musicerande i nära relation till och med relevans för samhällets kulturliv". Genom lärosätets sammanhållna kvalitetssystem finns en väl avvägd ordning för fastställande av utbildningsplan och kursplaner. Vidare säkerställer det konstnärliga utskottet att innehållet håller för utbildning som vilar på konstnärlig grund. Utbildningsplanen och kursplanerna är utformade enligt praxis och det går enkelt att följa progression mellan kurserna. Även examinationsformerna framgår tydligt av kursplanerna och är relaterade till lärandemålens karaktär. Bedömargruppen finner underlaget som finns bifogat ansökan föredömligt strukturerat.

Säkring av examensmål

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Lärosätet har tagit fram en matris som bifogats ansökan där kursernas lärandemåls relation till examensmålen för konstnärlig masterexamen förtydligas. Det ger en bra översikt över hur utbildningen är utformad för att studenterna ska nå examensordningens fastställda mål. Bedömargruppen finner att utformning, genomförande och examination fungerar väl när det kommer till kurserna i huvudinstrument, entreprenörskap, forskningsförberedande kurs och det självständiga arbetet.

Bedömargruppen har dock frågetecken när det gäller kurserna i ensemble. Bedömargruppen menar att lärosätet kommer att få svårt att uppfylla alla de möjliga profiler som utlovas i ansökan. Ett exempel på det är orkesterspel som skrivs fram som ett innehåll i utbildningsplanen. Vid intervjun förstod bedömargruppen att orkesterspel inte bara är ett väsentligt innehåll utan också en framtida arbetsmarknad. Men givet det breda antal instrument som studenter ska kunna antas till så är det inte säkert att ens ett orkesterinstrument finns representerat i studentgruppen. Här anser bedömargruppen att lärosätet behöver förtydliga och renodla upplägget i ansökan om utbildningen ska kunna genomföras. Under intervjun framkom att liknande problem kunde hanteras när kandidatutbildningen i musikalisk gestaltning startade. Lärosätet kunde då hitta former för ensemblespel utifrån de antagna studenternas instrument och i vissa fall komplettera med att lärare själv var med och musicerade. Bedömargruppen menar dock att kraven på att säkerställa detta är avsevärt högre för utbildning på avancerad nivå och att liknande förslag på lösningar kan bli svårare att ordna. Det framgår av kursplanerna i ensemble att fokus ligger på kammarmusik vilket bedömargruppen menar vore en tydligare avgränsning för att nå examensmålen.

I lärartabellen anger lärosätet att en lektor i musikpedagogik är examinator för samtliga kurser inom musikerutbildningen. Givet att utbildningen vilar på konstnärlig grund fann bedömargruppen detta tveksamt. Under intervjun framgick att detta var på grund av regelverket för examinator vid lärosätet som fastslår att examinator ska vara disputerad på grundnivå och minst docent på avancerad nivå. Det framgick också under intervjun att det gick att göra undantag från denna regel samt att lärare på konstnärlig grund kan anses utgöra motsvarande nivå som disputerad eller docent beroende på ämnets art. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att utse en konstnärligt kompetent examinator för kurser på konstnärlig grund inom masterutbildningen för att säkerställa att examensmålen för en konstnärlig masterexamen ska uppnås.

Sammantaget finner bedömargruppen trots ovanstående påpekanden att bedömningsgrunden är tillfredställande men rekommenderar lärosätet att fastställa en eller flera examinatorer på konstnärlig grund och förtydliga utbildningsplanen när det gäller innehållet i kursen kammarmusik.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer inte att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Det finns en standardformulering i samtliga kursplaner inom utbildningen "Jämställdhet och hållbar utveckling beaktas, framförallt genom rättvis fördelning av aktiviteter och lika bemötande oberoende av kön, etnicitet etc. samt genom väl genomarbetat utbildningsinnehåll, relevant och hållbart för kommande yrkesverksamhet". Bedömargruppen ser positivt på att varje kursansvarig på så vis får ansvar för sig att anlägga ett jämställdhetsperspektiv vilket kan följas upp i kursvärderingar.

Enligt ansökan framgår att lärosätet har nolltollerans mot diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling (sid 40). Men när sedan resultatet av enkätundersökning om jämställdhet och lika villkor presenteras framkommer det att 20 % av de kvinnliga studenterna menar att det förekommit oönskade skämt och att förekomsten av sexuella trakasserier ligger på 7 %. En nivå som lärosätet beskriver som begränsad (sid 41). Bedömargruppen finner detta anmärkningsvärt givet universitetets nolltollerans. Under intervjun ställdes frågor om jämställdhet men det framkom inte att denna typ av jämställdhetsfrågor fick särskilt stort utrymme.

Vid intervjun konstaterade bedömargruppen att lärosätets representanter reflekterade över vikten av ett jämställt repertoarval i utbildningen och konsertverksamheten, vilket bedömargruppen ser positivt på. Lärosätet har ett systematiskt jämställdhetsarbete vilket beskrivs tillfredsställande i ansökan men det är för bedömargruppen i ansökan och efter intervjun inte uppenbart hur detta arbete genomsyrat den konstnärliga miljön vid musikhögskolan. Exemplen som ges i ansökan när det gäller jämställdhet är alla från lärarutbildningen trots att den konstnärliga kandidatutbildningen har funnits i sex år.

Bedömargruppen anser att lärosätet tydligare behöver säkerställa jämställdhetsperspektivet i den konstnärliga miljön vid musikhögskolan.

Utformning, genomförande och resultat

Bedömargruppen finner det samlade bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat tillfredställande trots oklarheterna i jämställdhetsarbetet. Utbildningens upplägg med tillhörande utbildningsplan och kursplaner är väl formulerade och progression mellan kurserna går att följa fram till examensmålen. Examinationsformerna är väl avvägda givet kursernas karaktär men bedömargruppen menar att lärosätet bör säkerställa att examinator för kurserna på konstnärlig grund är anställd utifrån konstnärliga meriter snarare än vetenskapliga. Som helhet bedöms området vara tillfredställande men bedömargruppen uppmanar lärosätet att säkerställa jämställdhetsarbetet vid institutionen. Lärosätet har ett systematiskt jämställdhetsarbete som bör kunna säkerställa att så blir fallet framöver.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)