Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Musikalisk gestaltning - konstnärlig master Bedömningsområde: Studentperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-06-20
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Karlstads universitet - Musikalisk gestaltning
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar inte för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Av ansökan framgår att lärosätet centralt har ett genomarbetat kvalitetssystem som musikhögskolan följer. Det finns ett flertal olika sätt för lärosätet att fånga upp studenters synpunkter på utbildningen. Bedömargruppen ser positivt på att det planeras programnära skriftliga utvärderingar som komplement till de nuvarande program- och kursutvärderingarna och vill uppmuntra lärosätet att fortsätta arbetet med att göra detta till ett utarbetat och effektivt system för studentinflytande.

Det framgår av underlaget att lärosätets kommunikationskanaler vänder sig till studenter vid respektive utbildning direkt, ofta genom muntliga återkopplingar. Bedömargruppen anser att lärosätet i högre grad skulle kunna inkludera studentkåren i det kvalitetssäkrande arbetet i utbildningen. Bedömargruppen kan utifrån ansökan konstatera att det finns organ med studentrepresentation där studenter ges möjlighet att komma till tals. Vid intervjun framgick dock att musikhögskolan inte i tillräcklig grad inkluderar studenterna, och inte heller återkopplar utvecklingsarbetet i tillräcklig grad till studenterna.

Vid intervjun framkom att ledning och lärare vid utbildningen i informella sammanhang är lyhörda för synpunkter på utbildningens innehåll och genomförande och engagerade i mötet med studenterna, vilket bedömargruppen ser positivt på. Denna styrka kan dock enligt bedömargruppen inte kompensera för bristerna som identifieras i de formella möjligheterna till inflytande. I en sådan liten utbildningsmiljö är det viktigt att upprätthålla studenternas formella möjlighet till inflytande, exempelvis vad gäller anonymitet och vid eventuell konfliktsituation. Bedömargruppen anser att det som framkommit av intervjuer och underlag visar på en otillräcklig medvetenhet kring de svårigheter som detta innebär i en miljö med små studentpopulationer, och där lärarnas kompetens ofta har styrt valet av utbildningsort, och att därför ett aktivt arbete behövs från lärosäte och programledningens sida för att upprätthålla och stödja de formella möjligheterna till studentinflytande.

På grund av de ovan nämnda bristerna anser bedömargruppen att den formella möjligheten för studenter på musikhögskolan att utöva inflytande måste ses över och tydliggöras för alla inblandade för att detta område skall kunna anses tillfredsställande. Detta menar bedömargruppen att lärosätet rimligen bör kunna åtgärda och komplettera med inom sex månader.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)