Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-09-21
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Malmö universitet - Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen. Utbildningens innehåll inklusive inriktningar har rimlig omfattning och avgränsningar i förhållande till yrkesexamen. I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Malmo? universitet anso?ker om tillsta?nd att utfa?rda tandhygienistexamen. Bedo?margruppen konstaterar att angiven examen a?r reglerad och ryms inom examensordningen.

Den trea?riga utbildningen a?r planerad att anta 20 studenter årligen och kommer att besta? av sex kurser med 30 ho?gskolepoa?ng vardera, vilket bygger på motsvarande upplägg av nuvarande tandläkarutbildning och tidigare tandhygienistutbildning vid lärosätet.

Bedömargruppen anser att programmets inneha?ll beskrivs styra mot en tydlig och specifik professionskompetens och delvis utformat med en progression genom kurserna. O?versikt o?ver utbildningens struktur i ansökan visar riktning mot ba?de a?mnes-, och professionsinriktning fo?r yrkesexamen men med en o?vervikt pa? klinisk fa?rdighetstra?ning.

Huvudomra?det som benämns Oral ha?lsa a?r enligt ansökan inra?ttat pa? odontologiska fakulteten da?r Tandhygienistprogrammet planeras starta. I kursplanerna anges huvudomra?det odontologi. Vid intervjun framkom att huvudområdet oral hälsa inte var inrättat vid tidpunkten för att kursplanerna beslutades och att huvudområdet ska justeras till oral hälsa i samtliga kursplaner. Bedömargruppen anser detta vara en förutsättning för utbildningen.

Huvudomra?den bygger på en definition vilket ligger i linje med befintliga definitioner av området. Vid intervjun framkom att definitionen är framtagen bland annat baserat på andra tandhygienistutbildningars definitioner av oral hälsa. I ansökan beskrivs tydligt hur begreppet "oral ha?lsa" arbetas med som en utga?ngspunkt fo?r utbildningen, vilket bedömargruppen ser positivt på. I ansökan anges och blandas begreppen Oral Ha?lsa, Munha?lsa och Odontologi, vilket bedömargruppen anser ger en otydlighet och inkonsekvens kring begreppen. Bedömargrupper rekommenderar en översyn av hur begreppet oral hälsa uttrycks.

Bedömargruppen menar att det samlade underlaget visar att lärosätet strävar efter ett helhetsperspektiv på oral hälsa. I ansökan beskrivs innehåll inklusive inriktningar som att utga?ngspunkten fo?r utbildningen a?r oral ha?lsa som en del av allma?n ha?lsa liksom den orala ha?lsans betydelse fo?r individen och dennes livssituation. Vidare beskrivs att utbildningen tydliggo?r vikten av ha?lsopromotion, att fo?rebygga utveckling av sjukdom och o?ka fo?rutsa?ttningarna fo?r tillfrisknande samt att fo?rhindra fortsatt sjukdomsutveckling na?r va?l sjukdom uppkommit. Till detta la?ggs a?ven betydelsen fo?r ett patientperspektiv samt tandhygienistens huvuduppgift kring arbete med ha?lsofra?mjande arbete.

Enlig ansökan pågår ett omfattande pedagogiskt utvecklingsarbete vid Odontologiska fakulteten som riktar sig till samtliga utbildningar inklusive tandhygienistprogrammet. Utbildningen planeras bygga på ett utmaningsbaserat lärande, vilket är en ny modell som nyligen börjat användas på tandläkarutbildningen. Modellen ämnar uppmuntra till studenternas egna kunskapsinhämtning, vilket av bedömargruppen uppfattas som främjande för utbildningen förutsatt tydlighet i kursinnehåll, lärandemål och examinationer.

I ansökan redovisas även att 90 procent av klinisk utbildning kommer genomföras på fakultetens studentklinik och avtal finns mellan lärosätet och Folktandvården Skåne gällande platser för verksamhetsförlagd utbildning. Bedömargruppens uppfattning är därmed att den kliniska delen i utbildningen framstår som väl anpassad.

Antalet av 20 platser motiveras vid intervjun mot bakgrund av beräknat ratio och lärarkapacitet. Bedömargruppen noterar dock att antalet platser är betydligt lägre i jämförelse med övriga tandhygienistprogram i landet. Utifrån ett rikstäckande perspektiv och ett allmänt intresse för utbildningen, rekommenderar bedömargruppen att beakta förutsättningar för en ökning av antalet platser inför framtida intag.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande

Enligt ansökan finns det idag fyra heltidsanställda adjunkter och en halvtidsanställd lektor med docentkompetens inom ämnet oral hälsa knutet till tandhygienistprogrammet. Därtill finns två externa tjänster på 20 procent genom samarbetsavtal med Karolinska Institutet och Ho?gskolan Kristianstad. Totalt finns motsvarande 4,9 heltidstjänst. Samtliga lärare har tandhygienistexamen med minst magisterexamen. Bedömargruppen bedömer att utbildningen pra?glas av tandhygienistens ka?rnkompetens med utvecklande av en professionsidentitet. Det finns undervisande och forskande la?rare som a?r legitimerade tandhygienister vilket bedömargruppen anser a?r fo?rdelaktigt utifrån ett professions- och huvudområdesrelaterat perspektiv.

De två doktoranderna planeras bli ersatta av 1,4 vikarierande universitetsadjunkter fra?n höstterminen 2022, då de avser att gå upp till 100 procent doktorandtjänstgöring. Både i ansökan och i intervju framkommer det att det inte finns någon oro inför tillsättande av dessa vikariat då efterfrågan är stor och behöriga finns tillgängliga. Bedömargruppen ser i sak mycket positivt på möjligheten till doktorandstudier för adjunkter. Bedömargruppen önskar dock beakta betydelsen av att det finns ett seniort stöd till adjunkter och kliniska handledare i syfte att integrera forskning och utbildning, i synnerhet till adjunkter med ringa eller ingen erfarenhet av akademisk undervisning. Att vid ett uppbyggnadsskede ersätta två erfarna adjunkter med två helt nya lärare anser bedömargruppen som mycket sårbart för utbildningens genomförande, både avseende den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen.

Ytterligare en doktorand med tandhygienistexamen är knuten till fakulteten. För doktorander inskrivna på forskaskolan Oral hälsa planeras 20 procent undervisning på tandhygienistprogrammet ingå för var och en. Både i ansökan och vid intervjuerna framkommer betydelsen av den nya forskarskolans positiva inverkan på tandhygienistprogrammet då de inskrivna doktoranderna är legitimerade tandhygienister. Doktorander med tandhygienistexamen involveras i tandhygienistprogrammet vilket bedömargruppen anser är fördelaktigt utifrån den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen i utbildningen. Bedömargruppen anser att doktorander dock inte bör betraktas som en hållbar ordinarie lärarkapacitet, då denna resurs är tidsbegränsad och styrd av forskarutbildningen.

I ansökan framgår att det även finns ett antal andra lärare inom och utom fakulteten med andra yrkesexamen som medverkar i teoretiska lärandeaktiviteter och examinationer, såsom tandläkare med olika specialiteter, tandtekniker, fysioterapeut tillika docent i högskolepedagogik samt medicin och fysiologi. Detta anser bedömargruppen är positivt då dessa yrkesexamen involverar kompetens inom tandhygienistyrket. Bedömargruppen saknar dock beskrivning på specifik kompetens inom hälsopsykologi och kommunikation samt beteendevetenskapliga områden, vilka är centrala områden inom tandhygienistens kompetensområden.

Enligt ansökan har tre av lärarna (docent och två adjunkter) högskolepedagogiska kurser mellan 5-35hp. Vid intervjun framkom även att en adjunkt har mycket lång erfarenhet, en doktorand har fem års erfarenhet inom akademin och klinisk handledning och att två adjunkter har lång erfarenhet av klinisk handledning inklusive från tandläkarutbildningen. Enligt ansökan finns enligt avtal, tid avsatt för kompetensutveckling både för lektorer (30%) och adjunkter (20%), vilket per definition avses "utvecklingsarbete, att följa forskningen, egen forskarutbildning eller annan utveckling av den egna kompetensen". I ansökan uppges att innan programstart 2022 skall lärare utan högskolepedagogiska poäng ha genomgått högskolepedagogiska kurser om minst 15 hp, vilket anses mycket positivt av bedömargruppen.

Utbildningen planeras bygga på ett utmaningsbaserat lärande vilket ämnar uppmuntra till studenternas egna kunskapsinhämtning. Modellen får stöd av kompetens inom medicinsk pedagogik på fakulteten, vilket också framkom under intervjuerna. Bedömargruppen noterar att modellen är ny för samtliga lärare men att planer finns för att ge möjlighet för samtliga lärarna att få utbildning inom denna modell. Bedömargruppen uppfattning är att pedagogisk kompetens och utvecklingsarbete är av stor betydelse för kvaliteten i utbildningen, speciellt i ett uppbyggnadsskede. Sådant arbete kräver tid i anspråk vilket bedömargruppen ser med oro på i förhållande till lärarkapacitet.

I ansökan beskrivs lärarresurser, där adjunkterna inom sin tjänst förutom avsatt kompetensutvecklingstid även har 20 procent egen klinisk verksamhet vilket betyder att 60 procent av tiden avsätts till utbildning. För adjunkt med programansvar planeras även 25 procent avsättas, vilket anses positivt. Bedömargruppen anser att det i sak är nödvändigt att lärare har tid för kompetensförsörjning och positivt med egen kliniktjänstgöring. Av intervjun framkom att man upplevde att förutsättningar fanns och att lärarnas olika bakgrunder kompletterade varandra tillsammans med stöd från doktoranderna. Bedömargruppen anser dock det mycket såbart att programmet byggs upp av enbart två ordinarie adjunkter och en 50 procent lektor tillsammans med två nya adjunkter med motsvarande fördelning av tjänst.

I ansökan uppges att docenten med 50 procent tjänst kommer ha många ansvarsuppgifter såsom ämnesansvar, examinationsansvar, att länkning mellan examensmål och lärandemål samt vetenskap och utbildning uppfylls i kursplaner. Inom ramen för denna tid inryms även 20 procent för forskning och kompetensutveckling. Bedömargruppens uppfattning är att ansvarsuppgifterna kräver resurser och engagemang vilket gör att tiden blir mycket sårbar, speciellt i ett uppbyggnadsskede.

Vid intervjun framkom att docenten sedan två år är tjänstledig 50 procent från lärosätet där ordinarie tjänst är förlagd. Det framkom även att tjänstledigheten inom kort upphör och att det pågår förhandlingar kring fortsatt samverkan med lärosätet. Vid intervjun framkom medvetenheten av nationell brist på kompetens avseende disputerade tandhygienister där man uttryckte förhoppning på samarbete mellan lärosäten i olika former. Positivt är att lärosätet planerar förutsättningar för utveckling av forskarskolan i oral hälsa samt att möjliggöra för disputerade tandhygienister att forska efter doktorsexamen genom postdoc och biträdande lektorat, vilket framkom både i ansökan och intervjuerna. Bedömargruppen uppfattar i dagsläget en stor osäkerhet och brist avseende både lärarkompetens och lärarkapacitet, speciellt under ett uppbyggnadsskede.

På programmet är enligt ansökan två externa disputerade tandhygienister knutna med ansvar för det självständiga arbetets planering och säkerställande av arbetenas relevans för huvudområdet oral hälsa samt bistå med ämnesspecifik undervisning och examinationer i syfte att bidra till den vetenskapliga strimman. Detta ser bedömargruppen som positivt, men ser också en sårbarhet relaterat till den tid som uppges för detta samt med beaktande av en långsiktig hållbarhet med anledning av pensionsavgångar.

I ansökan beskrivs att studenternas kliniska verksamhet sker under handledning. I avtal med Folktandvården Skåne, ska kliniska handledare förutom tre års erfarenhet ha genomgått en pedagogisk handledarutbildning om 7,5 hp. Detta bedöms som positivt av bedömargruppen. Vid intervjuer framkom dock att merparten av de kliniska handledarna inte har någon sådan formell poänggivande utbildning men att ca 20 tandhygienister har gått Folktandvården Skånes interna handledarutbildning. Hur denna utbildning är uppbyggd samt dess innehåll framkommer inte i ansökan eller under intervjun. Under intervjun framkom att det finns ett inrättat handledarkollegium samt att regionen arbetar med handledarkompetensen. Även om möjligheter finns för handledarutbildning framkom ingen plan för att säkerställa handledarkompetensen i ansökan, vilket bedömargruppen anser bör förtydligas.

Bedömargruppen anser att den sammantagna pedagogiska kompetensen är under uppbyggnad om tillräckliga förutsättningar avseende tid för detta finns. Beaktas bör, att denna tid också skall hinnas med inom ramen för annat arbete relaterat till nya kurser, ansvar och engagemang i ett uppbyggnadsskede, vilket av bedömargruppen i dagsläget upplevs osäkert i relation till lärarkapacitet.

Mot bakgrund av ovanstående är bedömargruppens uppfattning att det finns en stor osäkerhet kring den nuvarande vetenskapliga kompetensen och både dess kortsiktiga samt långsiktiga hållbarhet för ämnet oral hälsa avseende lärarkompetens och lärarkapacitet.

Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning

I ansökan beskrivs att Odontologiska fakulteten vid lärosätet bedriver forskning inom oral ha?lsa och odontologi samt flera relaterade medicinska och vetenskapliga discipliner.

Huvudomra?det Oral ha?lsa a?r inra?ttat och till programmet är 0,9 lektorer inom oral ha?lsa tillika med tandhygienistexamen knutna. Fem doktorander med tandhygienistexamen deltar i forskarskolan Oral hälsa där tre är anställda vid fakulteten varav två har tillsvidareanställning som adjunkter i oral hälsa men är nu tjänstlediga för doktorandstudier på heltid. Desa tre planeras medverka 20% i utbildningen. Ytterligare en doktorand med tandhygienistexamen är inskriven vid fakulteten. Bedömargruppen anser att det genom detta fra?mjar möjligheterna till utbildningens vetenskapliga miljö utifrån tandhygienistens kunskapsområde för ett nära samband mellan forskning och utbildning. En viktig förutsättning är att kompetensförsörjning på programmet avseende lärare med tandhygienistexamen och doktorsexamen inom oral hälsa säkerställs på ett hållbart sätt.

Da?rtill uppges i ansökan att flertalet forskningsaktiva la?rare tillika tandla?kare pa? fakulteten kommer medverka i utbildningen, vilket enligt bedömargruppen stärker utbildningens forskningsanknytning snarare än professionsinriktade miljö.

I anso?kan anges fler exempel pa? forskningsprojekt inom fakulteten med vetenskapliga omra?den som kan relateras till av betydelse fo?r tandhygienistutbildningen, såsom genomförande av examensarbete. Att genomförandet av studenternas examensarbeten i oral ha?lsa sa?kras genom forskningsaktiva la?rare med tandhygienistexamen (lektorer, doktorander), bedöms av bedömargruppen som positivt förutsatt en hållbar professionsinriktad forskarmiljö.

Fakultetens grundutbildningsstudenter erbjuds delta vid fakultetso?vergripande "vetenskapliga" aktiviteter sa?som doktorandveckan genom deltagande i work-shops, forskningspresentationer och föreläsningar, vilket bedömargruppen anser stärker möjligheten för en vetenskaplig utbildningsmiljö.

I ansökan och vid intervjuerna framkommer att utbildningens forskningsanknytning beskrivs tillgodoses speciellt genom den pedagogiska modellen med utmaningsbaserat och studentcentrerat la?rande men även genom att docent samt doktorander inom oral hälsa bidrar till länkning mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att det finns förutsättningar för en för utbildningen professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett samband mellan forskning och utbildning.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Bedömargruppen bedömer utifrån ansökan och intervju att lärosätet har goda utrymmen fo?r undervisning, ba?de avseende lokaler fo?r flexibel undervisning, grupprum och bibliotek med inriktning odontologi, medicin, beteendevetenskap och pedagogik. Detta anser bedömargruppen ge förutsättningar för den utmaningsbaserade pedagogiken som beskrivs i ansökan. Bibliotek finns vid även vid Fakulteten fo?r Ha?lsa och samha?lle. Det finns även anpassning fo?r funktionsnedsättning ga?llande lokaler.

Det finns 25 platser pa? ett laboratorium fo?r praktisk fa?rdighetstra?ning eller simuleringslaboratorium och da?ruto?ver ytterligare 24 platser pa? sa? kallat ba?nk-laboratorium. Inom kort planeras en ombyggnation fo?r att uto?ka antalet platser pa? simuleringslaboratorium. Pa? kliniksidan finns drygt 110 behandlingsplatser vilket i ansökan anses tillra?ckligt fo?r att inhysa ba?de tandla?kar- och tandhygienistprogram. Utifrån ansökan är det för bedömargruppen oklart kring logistiken baserat pa? totala antalet studenter på fakulteten som kräver patienter samt variation av patientunderlag. Vid intervjun framkom att det inte upplevdes som något problem med patientunderlag, logistik eller variation varken på fakultetens studentklinik eller vid VFU. För fakulteten finns också en person som ansvarar för den schemamässiga logistiken. Bedömargruppens sammantagna bedömning är att förutsättningar för praktisk färdighetsträning finns.

Lärosätet anva?nder Canvas som nav i studenternas digitala la?romiljo?. Under intervjun framkom att stöd finns både för lärare och studenter för att säkerställa rätt kunskap för användandet, exempelvis genom workshops, lärosätets IT-pedagoger och förinspelade filmer. Bedömargruppen ser positivt på detta.

Av ansökan och intervju framgår att ett projekt pågår med att digitalisera formula?r som skall sto?dja tillga?nglighet av ifyllda formula?r i syfte att ge a?terkoppling till studenterna, samt att sto?dja visualiseringen av progression av fa?rdigheter under utbildningsprogrammet inom framför allt praktiska och kliniska moment. Detta bedöms som ett mycket bra initiativ som kan sa?kersta?lla, fra?mja och hja?lpa studenternas la?rande och mo?jlighet till pa?verkan.

Studentha?lsan och kurser kring studieteknik erbjuds studenterna och beskrivs som en resurs i anso?kan, vilket anses positivt av bedömargruppen. Da?remot framga?r det inte av ansökan hur lärosätet ska sa?kersta?lla att studenterna na?s av informationen av att denna resurs finns tillga?nglig samt sa?kersta?lla att studenter a?ven tar kontakt med studentha?lsan vid problematik. Vid intervjuer framkommer att denna information ges i samband med programintroduktion, kårverksamhet samt är alltid tillgänglig via lärosätets webbsida.

Bedömargruppen finner att administrativt sto?d till utbildningen finns samt även utbildningshandla?ggartja?nst (pa? fakulteten) och universitetsgemensamt sto?d.

I ansökan framgår att fakultetsledningen ansvarar för att sa?kersta?lla att tillga?ngliga resurser anva?nds effektivt och ha?ller ho?g kvalitet där terminsvisa kvalitets- och verksamhetsdialoger med lärosätets ledning go?rs. Utva?rdering av lokalernas tillga?nglighet och utrustning och anva?ndning sker regelbundet med la?rare och studenter genom studentka?ren. Studentrepresentanter deltar a?ven vid arbetsmiljo?ronder.

Bedömargruppen anser sammantaget att lärosätet har de resurser som beho?vs ga?llande fysisk arbetsmiljo?, systemverktyg och infrastruktur fo?r att driva tandhygienistutbildningen.

Förutsättningar

Av underlaget framgår att angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive inriktningar bedöms ha rimlig omfattning och avgränsningar i förhållande till yrkesexamen. Huvudområdet Oral hälsa är inrättat vilket förutsätts uppges i samtliga kursplaner. Det samlade underlaget visar att lärosätet strävar efter ett helhetsperspektiv på oral hälsa och att programmets inneha?ll beskrivs styra mot en tydlig och specifik professionskompetens och delvis utformat med en progression genom kurserna. Utbildningens nya pedagogiska modell uppfattas som främjande för utbildningen förutsatt tydlighet i kursinnehåll, lärandemål och examinationer. I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Inom utbildningen finns undervisande och forskande la?rare som a?r legitimerade tandhygienister med minst magisterexamen vilket bedömargruppen anser a?r fo?rdelaktigt utifrån ett professions- och huvudområdesrelaterat perspektiv. Utbildningen pra?glas därmed av tandhygienistens ka?rnkompetens med utvecklande av en professionsidentitet.

Utbildningens lärarkapacitet bedöms som mycket sårbar både avseende den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen, i synnerhet under ett uppbyggnadsskede. Detta har, enligt bedömargruppen, betydelse för utbildningens genomförande men även för en hållbar vetenskaplig förankring utifrån tandhygienistens kunskapsområde. Utifrån den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen i utbildningen är det fördelaktigt med involvering av doktorander i utbildningen men dessa bör inte betraktas som en hållbar ordinarie lärarkapacitet, då denna resurs är tidsbegränsad och styrd av forskarutbildningen. En mer hållbar försörjning av lärarkompetens och lärarkapacitet som ger bättre förutsättningar för de krav som ställs för genomförande och innehåll av en ny utbildning, är därför angeläget. Lärarkompetensen utanfo?r tandhygienistens profession framsta?r som god i antal men beskrivning på specifik kompetens inom hälsopsykologi och kommunikation samt beteendevetenskapliga områden saknas. Utifrån de nya examensmålen, har dessa kompetensområden stor betydelse för tandhygienistyrket, varför dessa kompetenser bör säkerställas.

Lärosätet bedöms sammantaget ha det finns resurser som beho?vs ga?llande fysisk arbetsmiljo?, systemverktyg och infrastruktur fo?r att driva tandhygienistutbildningen. Lärosätet har idag goda utrymmen fo?r undervisning, ba?de avseende lokaler och bibliotek som ger goda förutsättningar för en ändamålsenlig studiemiljö för den nya tandhygienistutbildningen. En sammantagna bedömning är även att det finns förutsättningar för praktisk färdighetsträning med ett varierat patientunderlag inom ramen för tandhygienistens yrkesutövande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)