Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-09-21
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Malmö universitet - Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande

I ansökan beskriver lärosätet att det finns väl inarbetade strukturer för studentinflytande vid lärosätet respektive på fakultetsnivå och att dessa strukturer kommer att implementeras i det nya

tandhygienistprogrammet. Under intervjun framkom det att vikten av studenternas inflytande prioriteras högt på fakulteten och vid lärosätet, vilket bedömargruppen anser vara positivt.

Av intervjun framkom det att diskussioner med studentrepresentanter angående ansökan har skett i Utbildningsnämnden. Av intervjun framkommer att det inte funnits studentrepresentation i den arbetsgrupp som inrättats för utveckling av det treåriga programmet. Av bedömargruppen anses det vara adekvat att involvera studentrepresentation även i denna arbetsgrupp.

Bedömargruppen anser att det av ansökan framgår en tydlig struktur kring hur kursutvärderingar

genomförs, analyseras och återkopplas till studenterna. Kursansvarig lärare ansvarar för att

utvärderingen genomförs och informerar studenter på kommande kurs om eventuellt vidtagna

åtgärder. Utifrån intervjun menar bedömargruppen att kursutvärderingsprocessen sker kontinuerligt och återkopplas till studenterna. Kursutvärdering sker av teoretisk såväl som praktisk undervisning av intern utbildning. Av bedömargruppen anses det ej framgå huruvida kursutvärdering berör extern verksamhetsförlagd utbildning, vilket anses vara en viktig aspekt.

Studentinflytande säkerställs genom programråd vilka sker två gånger per termin där kursansvarig har en kontinuerlig och nära dialog med studentrepresentanter. Av intervjun framkom att lärosätet möjliggör att studenter engagerar sig till exempel via schemaläggning av dessa programråd samt inbjudan till densamma. Utöver programrådet finns det andra aktiviteter vid lärosätet som bedömargruppen anser främjar studentinflytande, vilket av bedömargruppen anses vara fördelaktigt för ett ökat studentinflytande.

Bedömargruppen anser det vara av stor betydelse att lärosätet säkerställer möjligheten för representation av framtida tandhygieniststudenter i de olika råden beaktat antalet studenter som planeras för programmet.

Sammantaget är bedömargruppens uppfattning att det finns ett väl upparbetat studentinflytande som ger goda förutsättningar för att det fortsatt kommer att bedriva på samma sätt inom den nya treåriga

utbildningen.

Bedömargruppen anser att lärosätet bör se över sitt arbetssätt för att säkerställa att

studenter ges möjlighet att delta i beredning samt utveckling av utbildningen, till exempel i de

arbetsgrupper som inrättas.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)