Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-09-21
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Malmö universitet - Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen

Bedömargruppen finner att utbildningsplan och kursplaner är framtagna för hela programmet. I ansökan framgår att utbildningsplan och kursplaner har utarbetats utifrån examensordningen i Högskoleförordningen, Sveriges universitets- och högskoleförbundets rekommendationer och Malmö universitets anvisningar för kurs- och utbildningsplaner. Av utbildningsplanen framgår att lärosätet valt att använda den tidigare gällande engelska översättningen "Higher Education Diploma in Dental Hygiene" istället för den uppdaterade och nya översättningen "Degree of Bachelor of Science in Dental Hygiene" som kom år 2019 och som framgår av universitets- och högskolerådets författningssamling. Bedömargruppen rekommenderar att detta justeras. Av ansökan framgår att huvudområdet oral hälsa har inrättas vid Malmö universitet. Av kursplanerna framgår dock att huvudområdet i respektive kursplan är odontologi. Vid intervjuer redovisade lärosätet att skälet till den motsägande skrivningen är att beslutet om det nyinrättade huvudområdet oral hälsa kom först efter det att kursplanerna fastställts och att justering av huvudområdet kommer ske i samband med kommande revidering av kursplanerna. Kursplanerna beskriver att förslag till litteratur tillhandahålles senast 8 veckor innan kursstart. Efter komplettering fick bedömargruppen tillgång till en sammanställning av föreslagen litteratur. Vid intervjuer redovisade lärosätet att denna kommer att uppdateras inför respektive kursstart. Bedömargruppen rekommenderar att litteratur som tydligt tillhör andra professionsutbildningar då ersätts med litteratur mer relevant för tandhygieniststudenterna, att litteraturen uppdateras till senaste versioner samt kontrollerar att litteraturen är tillgänglig för studenterna.

Det framgår i ansökan att utbildningsplan fastställs och revideras av Fakultetsstyrelsen vid Odontologiska fakulteten. Förslag till utbildningsplan bereds av Utbildningsnämnden vid Odontologiska fakulteten. Den instans som vid lärosätet beslutar om fastställande av kursplaner ansvarar också för kvalitetssäkring av formaliakrav. Programansvarig har ansvar för att programmet håller hög kvalitet och en curriculumkommitté, som består av ämnesansvarig samt examinations- och kursansvariga lärare, utgör stöd i kvalitetsarbetet. Det framgår också i ansökan att det finns ett utvecklat kvalitetssystem där det ingår kurs- och programutvärderingar samt dialoger i olika sammanhang med studenter. Curriculumkommittén föreslår tillsammans med programansvarig eventuella förändringar i utbildningsplanen och kursplaner till Utbildningsnämnden. Bedömargruppens uppfattning är att det finns en organisation och rutiner för framtagning och beslut av utbildningsplan och kursplaner.

Sammantaget finner bedömargruppen att det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen, men att det finns detaljer som behöver justeras. Bedömargruppen anser att det finns en plan för att utveckla dessa detaljer i kursplanerna. Bedömargruppen ser också att det finns en organisation och struktur för kvalitetssäkring av styrdokument som kommer säkra att de kvarstående bristerna i kursplanerna, som påtalas ovan, är åtgärdade vid kommande revidering och inför planerad programstart.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenter uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Av ansökan framgår att det finns en utarbetad struktur för kvalitetssäkring av tandhygienistprogrammets ingående kurser samt av programmets integration, progression, vetenskaplighet och professionsförankring i förhållande till utbildningsplanens mål. Ämnesansvarig för oral hälsa svarar för ämnets progression, vetenskaplighet, professions- och ämnesförankring i förhållande till utbildningens innehåll. Program- och kursansvarig ansvarar för programmets respektive kursens planering och genomförande. Som stöd för programansvarig finns en curriculumkommitté, bestående av ämnesansvarig samt examinations- och kursansvariga lärare, vars huvudsakliga uppgift är att säkerställa konstruktiv länkning mellan examensmål – lärandemål – lärandeaktiviteter – examination. Av intervjun framgick att flera av de i lärartabellen angivna lärarresurserna, med tandhygienistkompetens, varit delaktiga i framskrivandet av kursplaner och kursmål medan ämnesansvarig för oral hälsa arbetat med säkring av examensmålen i ansökan och i målmatrisen för att visa på progression och säkring av examensmålen.

Examensmålen framgår av utbildningsplanen. Lärandemål, lärandeaktiviteter samt examinationsformer presenteras i ansökans kursplaner och i en målmatris för att visa på progression, länkning och säkring av examensmålen. I ansökan beskrivs en stegvis fördjupning genom krav på uppgifter och patientfall. Bedömargruppen anser dock att detta inte är helt synligt relaterat till lärandemålen, utan att flera lärandeaktiviteter och examinationsformer beskrivs som liknande genom kursplanerna utan tecken på progression. Vidare är det många lärandemål som länkas till examensmål där vissa lärandemål av bedömargruppen inte upplevs som relevanta i förhållande till examensmålen. Exempelvis examensmålet "Visa kunskap om omra?dets vetenskapliga grund och ka?nnedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och bepro?vad erfarenhet och sambandets betydelse fo?r yrkesuto?vningen" som står länkat till lärandemålet "Beskriva vad ho?gre utbildning inneba?r", "Beskriva ta?ndernas anatomi, uppbyggnad, funktion och utveckling", "Redogo?ra fo?r ta?ndernas morfolog". Av intervjun framgår att mycket av arbetet med progression har handlat om att använda olika verb för att synliggöra progression. Bedömargruppen rekommenderar att en generell översyn görs, så att progressionen blir tydligare i förhållande till lärandemålen och examinationer för respektive kursplan samt att relevanta lärandemål från kurser länkas till respektive examensmål.

I ansökan och målmatris beskrivs att några av lärandemålen, länkade till examensmål avseende kunskap och förståelse, och flera av lärandemålen, länkade till examensmål avseende färdighet och förmåga, examineras med hjälp av portfolio. Vid intervjun framgår att portfolio innebär att en helhetsbedömning görs av studenten för att bedöma om studenten är godkänd. Studenten bedöms som godkänd utifrån klara kriterier som ska ligga klart innan kursstart. Det framgår att stor vikt läggs vid att stödja studenternas progression genom programmet vilket bedömargruppen anser vara positivt. Det är dock inte tydligt för bedömargruppen hur portfolion ska kunna säkerställa uppnådda examensmål, speciellt kopplat till den kliniska verksamheten.

Lärandemålen länkade till examensmål avseende färdighet och förmåga beskrivs i ansökan även examineras formativt och bedömas formativt av kliniska handledare/tandhygienister, samt genom invisning för kliniska handledare/tandhygienister. Nivån för godkänt framgår inte av ansökan. Vid intervjun beskrivs att detta ej är en examination utan ingår i portfolion. Det beskrivs betyda att studenten visar upp något för en lärare, att studenten klarar av. Nivån för godkänt framgår ej heller av intervjun. Bedömargruppen anser därför att lärosätet inte kunnat säkerställa att examensmål uppnås.

I ansökan beskrivs att det görs en klinisk examination i kurs 5, vilken innebär att studenten träffar en ny patient som studenten ska undersöka, behandla och göra en terapiplan för. Bedömare är externa tandhygienister från offentlig och privat verksamhet samt tandläkare från fakulteten. I ansökan beskrivs de bedömningskriterier som gäller för examinationen och för vilka examensmål bedömningskriterierna används. Som exempel anges bland andra examensmålen "Visa förmåga att självständigt utföra orala undersökningar samt att utreda och analysera behov av insatser" och "Visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete för såväl patienter som för grupper". I ansökan redovisas att den kliniska examinationen på termin 5 ska säkerställa studentens förmåga till självständighet. Bedömningskriterierna ger dock ingen indikation pa? krav ga?llande sja?lvsta?ndighet varför bedömargruppen vid granskning av ansökan anser att bedömningsgrunderna ej är tillräckligt utförliga för att kunna ligga till grund för en klinisk examination på termin 5. Det är därmed inte tydligt för bedömargruppen hur bedömningskriterierna ska kunna säkerställa studentens självständighet.

Av intervjun framgår att bedömningskriterierna användes under den 2-åriga utbildningen och att det ännu inte finns någon färdig bedömningsmall att använda vid den angivna kliniska examinationen i kurs 5. Det framgår också att det ej finns några framskrivna krav som ställs på tandhygienisterna från offentlig och privat verksamhet eller tandläkare från fakulteten. Bedömargruppen kan därmed inte avgöra hur denna typ av examination ska kunna säkerställa uppnådda examensmål som den i ansökan beskrivs täcka in.

Flera lärandemål som i matrisen länkas till examensmål, avseende värderingsförmåga och förhållningssätt, framstår för bedömargruppen inte som relevanta då de är riktade mot ämnesområden som inte berör det specifika examensmålet. Nationella examensmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt framstår ändå för bedömargruppen som säkrade genom formulerade lärandemål och formativ bedömning till stöd för progression och måluppfyllelse. Av intervjun framgick hur självständigheten ska säkras vid det självständiga arbetet.

Sammantaget bedöms lärosätet inte säkerställa att studenterna till fullo uppnår samtliga av examensmålen. Bedömargruppens uppfattning av ansökan och intervjun är att lärosätet lägger stor vikt vid att stödja studenternas progression genom programmet, vilket ses positivt på av bedömargruppen. För att lärosätet ska säkerställa att studenterna till fullo uppnår samtliga av examensmålen rekommenderar bedömargruppen att lärosätet tar fram tydliga bedömningsinstrument där det tydligt framgår gräns för godkänt och som kan presenteras som exempel. Bedömargruppen rekommenderar också att en översyn görs för att åstadkomma en tydligare länkning mellan examensmål och kursplanernas lärandemål.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning

I ansökan beskrivs att lärosätet har som målsättning att studenter ska lämna sina utbildningar med tillräckliga kunskaper om genus och jämställdhet för att säkerställa att de agerar på ett likvärdigt och professionellt sätt i sitt kommande yrkesliv. För tandhygienistprogrammet ingår det undervisning om jämställdhet för att skapa en medvetenhet hos studenterna om ett jämställdhetsperspektiv på människors livsvillkor, arbetsvillkor och hälsa. I ansökan ges exempel på hur olika aspekter och perspektiv på jämställdhet kommer att implementeras i utbildningen genom olika lärandeaktiviteter som exempelvis föreläsningar, grupparbeten och seminarier, samt även kopplat till den kliniska situationen. Av ansökan framgår även att studenterna kommer att få undervisning om våld mot kvinnor och barn, för att ur ett genusperspektiv kunna förstå omständigheter kring våld i nära relationer och på bästa sätt kunna bemöta och behandla patienter som blivit utsatta. Mål och lärandeaktiviteter kring detta finns i olika kurser inom programmet. Kursplaner och målmatris styrker bilden av att det finns såväl en bredd som en progression avseende hur dessa aspekter blir belysta i utbildningen med progression mellan momenten. Detta ger bedömargruppen en uppfattning om att tandhygienistprogrammet har för avsikt att i utbildningen hantera jämställdhetsfrågor på ett långsiktigt hållbart sätt.

Av ansökan framgår även att fakultetens utbildningsnämnd och studentkåren i samverkan har utarbetat en likabehandlingsplan för att bedriva ett målinriktat arbete för att aktivt främja lika rättigheter och möjligheter för studenter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion/trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Vidare framgår att skriftliga examinationer liksom kursutvärderingar är anonyma för att undvika att någon student missgynnas. Anonymitet är dock inte möjlig vad gäller exempelvis bedömningar och examinationer i klinisk situation. För att främja lika villkor och motverka att studenter diskrimineras förekommer det regelbundna utbildningstillfällen för lärare vid fakulteten om kvalitet i bedömning. Detta ger bedömargruppen en uppfattning om att jämställdhetsfrågor är ett angeläget fokusområde inom fakulteten.

Sammantaget ger detta bedömargruppen en uppfattning om att jämställdhetsperspektivet kommer att bli tillgodosett i den planerade utbildningen.

Utformning, genomförande och resultat

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)