Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Civilingenjörsexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-12-21
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Ämne: Sveriges lantbruksuniversitet - Civilingenjörsexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Av ansökan framgår att studenter finns representerade i de beredande och beslutande organ som rör utbildningsrelaterade frågor samt i arbetet med kvalitetssäkring av utbildningen. Utifrån UKÄ:s granskning av lärosätets kvalitetssäkringsarbete som genomfördes under 2019 bekräftades att studenterna vid lärosätet generellt sett har goda möjligheter att utöva inflytande över sin utbildning och studiesituation samt att lärosätet är mån om att involvera studenter i lärosätets arbete med att utveckla utbildningarna. Platsbesöket bekräftade ytterligare att studentinflytandet är välfungerande på lärosätet, särskilt för de studenter som väljer att engagera sig i studentrepresentantuppdrag.

I ansökan beskriver lärosätet hur man på olika sätt bidrar till att möjliggöra för samt motivera studenter till att engagera sig i lärosätets utvecklingsarbete genom att exempelvis ge arvode till förtroendevalda studenter i olika beredande och beslutande organ och till studenter som är kursrepresentanter i arbetet med kursvärderingen. Lärosätet underlättar studenternas medverkan ytterligare genom att företrädelsevis förlägga sammanträden för icke-beslutande organ på de undervisningsfria onsdagseftermiddagarna som lärosätet har. I de organ som studenterna är representerade i ingår dessutom en stående punkt om information från studenterna i dagordningen. Vidare stöttar lärosätet förtroendevalda studenter genom att bidra till en flerdagars-workshop som hålls i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitetets samlade studentkårer (SLUSS). Utifrån detta anser bedömargruppen att lärosätet verkar för att studenter, som på olika sätt är representerade i beredande, beslutande organ samt tillfälliga grupperingar på lärosätet, ges goda förutsättningar att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Av bedömningsunderlagen framgick även att studenter har varit involverade i processen med att ta fram programförslaget, framförallt i ett tidigt skede, samt att programråden kommer att spela en central roll för att utveckla utbildningen då utbildningen finns på plats. I programråden är det tänkt, likt för lärosätets befintliga utbildningsprogram, att studentrepresentanter ska ingå och ges möjlighet att påverka utbildningen. Utöver det nämns även utbildningsnämnden och den framtida referensgruppen som viktiga organ för att fånga upp studenternas åsikter. Något som inte framgick helt tydligt var dock hur studenter har varit involverade sedan ansökan skickats in samt hur studenter skulle involveras från ett eventuellt godkännande fram till att utbildningen finns på plats.

Lärosätet framhäver kursvärderingarna som centrala för studenternas möjlighet att påverka kvaliteten på sin utbildning och lärosätet hanterar dessa i ett centralt elektroniskt system. Resultaten från kursvärderingarna diskuteras av kursansvarig samt en kursrepresentant utsedd av studenterna. Bedömargruppen ser positivt på att studenterna på detta sätt ges möjlighet att prioritera bland de inkomna förbättringsförslagen från kursvärderingarna. Under intervjuerna framgår att lärosätet är bra på att samla in åsikter kring förbättringsåtgärder, men att det ibland brister i genomförandet och återkopplingen av dessa. Något som lärosätet har haft som utvecklingsområde utifrån UKÄ:s granskning av lärosätets kvalitetssäkringsarbete är just bristande återkoppling från kursvärderingarna. I ansökan nämner lärosätet att kursansvarig lärare ska presentera tidigare kursvärderingar och eventuella förbättringsåtgärder. Av bedömningsunderlagen framkom dock att det inte alltid görs, men att det fungerar bra när det görs, och bedömargruppen anser att det fortsatt är något som lärosätet kan förbättra i syfte att motivera studenterna att inkomma med åsikter om utvecklingsåtgärder för utbildningen.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet generellt ger studenter goda möjligheter att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningars innehåll och genomförande. Eventuella utvecklingsområden kan vara att ytterligare verka för att studenter som inte aktivt väljer att åta sig studentrepresentantuppdrag ges möjlighet att påverka samt att fortsatt förbättra återkopplingen av kursvärderingar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)