Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2022-09-06
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Linnéuniversitetet - Ämneslärarexamen årskurs 7-9 i teknik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I lärosätets ansökan beskrivs hur studenterna ges tillfälle att påverka sin utbildning i formaliserade processer. Studenterna finns representerade i formella beredande och beslutande organ på lärosätet genom platserna avsedda för studentrepresentanter. Dessutom beskrivs hur studenterna kan lämna synpunkter på sin utbildning i kurs- och programvärderingar och hur dessa återkopplas till studenterna.

Av intervjuerna framkommer även hur studenterna och lärosätet arbetat för att komplettera dessa processer med informella forum, för att diskutera förändringsförslag under pågående kurser genom att använda sig av mittvärderingar och dialog mellan studenter och undervisande personal. Bedömargruppen ser sådana informella forum som goda exempel på hur lärosätet uppmuntrar studenter att påverka utbildningen. Trots sådana insatser kan det påpekas att hög arbetsbelastning och/eller administrativa problem förts fram som hinder för ett effektivt tillvaratagande av studenters synpunkter. Möjligheten för studenter att utvärdera enstaka kurser/delkurser, ämnesdidaktisk anknytning i kurser som samläses, och tillgängligheten av undervisande personal oberoende av ort, beskrivs som viktiga förbättringsområden.

Bedömargruppens uppfattning är lärosätet för den planerade utbildningen kommer att verka för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)