Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2022-09-06
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Linnéuniversitetet - Ämneslärarexamen årskurs 7-9 i teknik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Ansökan innehåller ett antal kursplaner som beskriver nödvändiga förkunskaper såväl som information om lärandemål, innehåll, undervisningsformer, examination, kursvärdering samt kurslitteratur. Behörighet och nivå på kurserna följer en naturlig progression då de beskrivs som grundläggande teknikkurser (1 - 45 högskolepoäng) och fördjupande kurser (46 - 90 högskolepoäng). De senare kurserna beskrivs som mer inriktade mot specifika ämneskunskaper och samläses med ingenjörsstudenter, men rymmer en didaktisk strimma om 1,5 högskolepoäng per kurs som ska hjälpa studenterna i att omsätta ämneskunskaper i teknik till undervisning. Lärosätet beskriver både i ansökan och intervjuer en strävan att erbjuda studenterna en holistisk tekniksyn med fem fokusområden och bedömargruppens bedömning är att styrdokumenten möjliggör detta. I intervjuer med lärosätet framkom att olika delar av lärosätets organisation är engagerad i utformandet av ansökan och att lärarkollegiet haft en viktig roll i att initiera arbetet med att utforma den föreslagna utbildningens kurser.

Bedömargruppens uppfattning är att de studenter som planeras att studera teknik som förstaämne på ett naturligt sätt kommer att följa en tänkt progression i teknik och teknikdidaktik. Bedömargruppen upplever en viss osäkerhet gällande progressionen när teknik utgör andra- respektive tredjeämne, men ser ändå en grundläggande tydlighet i att samtliga studentgrupper planeras läsa de grundläggande kurserna om 45 högskolepoäng. De som studerar teknik som andraämne har möjlighet att göra ett självständigt arbete i teknikdidaktik om 15 högskolepoäng. Bedömargruppen anser att lärosätet har hanterat utbildningens upplägg, inklusive självständiga arbeten, på ett gott sätt.

Lärosätet beskriver i ansökan hur nämnden för lärarutbildningen fastställer utbildningsplanen minst ett år innan första antagningen och lärosätet beräknar starta utbildningen höstterminen år 2024. Lärosätet har som en komplettering till ansökan tillhandahållit en preliminär utbildningsplan, som saknar förkunskapskrav för utbildningen. Bedömargruppen förutsätter att den utbildningsplan som senare (vid ett beviljat examenstillstånd och därpå följande inrättande av utbildningen) beslutas kommer att inkludera information om vilka förkunskaper som krävs för att vara behörig till utbildningen.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

I intervjuer och ansökan framgår att programrådet kommer att ha en central roll för att säkerställa att studenterna erhåller utbildningen på ett sådant sätt att måluppfyllelse uppnås. Det beskrivs hur programrådet ska arbeta för att säkerställa att alla kursansvariga i utbildningen har fokus på både examensinnehåll och respektive kursmål. Programrådet har också en viktig roll i att granska kursplanerna utifrån ett måluppfyllelseperspektiv. I ansökan framgår att lärosätet arbetar med både interna och externa utvärderingar för att identifiera och kunna åtgärda brister. Under intervjuerna framkom även att lärosätet genomför interna utvärderingar för att under pågående kurser kunna förbättra undervisningen.

Lärosätet redogör både i ansökan och under intervjuerna för en avsikt att ha varierade examinations- och undervisningsformer. Vissa kurser kommer att erbjudas på distans och andra genomförs på plats. Av intervjuerna framkom att kursinnehållet påverkar huruvida kurser/kursmoment kan genomföras på distans eller på campus. Lärosätet har för avsikt att när så är möjligt och lämpligt skicka utbildningsmaterial till de studenter som inte har möjlighet att delta på campus. Lärosätet planerar för att inom utbildningen till ämneslärare i teknik anordna dialogseminarier där forskare och studenter ges möjlighet att tillsammans problematisera teknikdidaktiska dilemman.

Bedömargruppen anser att lärosätet har visat att utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställer att studenterna når målen i examensordningen.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Det framgår av ansökan att lärosätet arbetar på flera nivåer med ett aktivt jämställdhetsarbete. Det framgår dock inte av ansökan eller intervjuerna exakt hur jämställdhetsperspektivet ska behandlas inom de kurser som är tänkta att ingå i utbildningen till ämneslärare i teknik. Lärosätet framför i ansökan och under intervjuer att man har tagit intryck av en rapport från Skolinspektionen år 2014 (en kvalitetsgranskning av teknikämnet) där det bland annat framkommer att undervisningen inom teknikhistoria ofta har ett eftersatt innehåll. Lärosätet vill adressera detta genom att erbjuda blivande ämneslärare en holistisk utbildning. Med detta avser lärosätet ett planerat utbildningsinnehåll som speglar människor från olika tider, kulturer och kön – ett innehåll som bedömargruppen anser kan väcka ett vidgat intresse för att bli tekniklärare.

I ansökan och vid intervjuer framgick att utbildningen kommer att omfamna mångfaldsperspektivet på olika sätt, vilket bedömargruppen ser ett stort värde i. Förutom det som finns beskrivet i ansökan framgick under intervjuerna att lärosätet avser att i utbildningen beakta relationer mellan olika studentgrupper som samläser, relationer mellan kvinnor och män samt teknik som inte domineras av ett västerländskt perspektiv. Bedömargruppen anser att intervjuerna visar att lärosätet kan uppfylla detta. I ansökan framgår att ett av utbildningens grundläggande perspektiv, lika villkor, styr valet av kurslitteratur och att man har för avsikt att lyfta fram ett genusperspektiv i flera av de tekniska ämneskurserna. Bedömargruppen har dock inte kunnat identifiera några texter om genus i litteraturlistorna, men sådan litteratur kan finnas i övrigt material som tillhandahålls under pågående kurs.

Utformning, genomförande och resultat

Bedömargruppen konstaterar att utbildningen bygger på en genomtänkt ämnesprogression med en mångfald av undervisnings- och examinationsformer. Lärosätet har former för kvalitetssäkring som bland annat inkluderar interna och externa utvärderingar, vilket bedömargruppen ser positivt på. Bedömargruppens helhetsintryck är att utbildningen med teknik som förstaämne, vilket är det som bedömargruppen har att ta ställning till, ger studenter möjlighet att uppnå alla examensmål. Bedömargruppen förutsätter att den utbildningsplan som slutligen fastställs för utbildningen kommer att vara försedd med förkunskapskrav. Bedömargruppen anser att bedömningsområdet jämställdhet är tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)