Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Arbetsterapeutexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Tillfredsställande
Publicerad: 2023-02-28
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Uppsala universitet - arbetsterapeutexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Uppsala universitet ansöker om tillstånd att utfärda arbetsterapeutexamen. Bedömargruppen konstaterar att angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen. Den planerade utbildningen leder också till kandidatexamen inom huvudområdet arbetsterapi.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar bedöms ha rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

Lärosätet planerar att starta utbildningen hösten 2023 och man räknar med att anta 50 studenter varje höst. Utbildningen har två profilområden: Hälsofrämjande och preventiv arbetsterapi samt Innovationer i arbetsterapi. Med dessa profilområden antar utbildningen ett utvecklingsperspektiv på yrkesutövningen. Av utbildningens 180 högskolepoäng utgör 126 högskolepoäng arbetsterapi och 54 högskolepoäng utgörs av relaterade ämnen. Av ansökan och intervjuerna framgår att de relaterade ämnena ska integreras med arbetsterapi. Av de 126 högskolepoängen i arbetsterapi kommer 25,5 högskolepoäng att utgöras av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med möjlighet till ytterligare 7,5 högskolepoäng som valbar kurs i termin 6. Utbildningen kommer belysa hur arbetsterapeuter kan bidra till folkhälsoarbetet inom både traditionella och nya arenor för arbetsterapeuter, samt hur metoder för innovativa arbetssätt kan vara ett redskap för att möta behov hos nya klientgrupper i samhället. Utbildningen är utformad för att ge beredskap att arbeta både hälsofrämjande, preventivt, rehabiliterande och habiliterande i kommande yrkesutövning. Bedömargruppen anser att profilområdena är högst relevanta för en yrkesexamen inom arbetsterapi, men ser också att utbildningen har ett traditionellt medicinskt fokus. Detta är i sig inte något negativt, men skapar en viss diskrepans mellan profilområdena och det tydligt medicinska paradigmet som genomsyrar utbildningen. Sammantaget anser bedömargruppen att programmet har en rimlig omfattning och avgränsning.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

I ansökan beskrivs att den nationella efterfrågan på arbetsterapeuter bedöms öka med drygt 15 procent fram till år 2035, vilket antas kräva stor utökning av antalet utbildningsplatser per år utöver de platser som finns idag. Efterfrågeökningen förklaras av befolkningsökningen samt en ökad andel äldre vilket påverkar efterfrågan på arbetsterapeuter inom hälso- och sjukvård och äldreomsorg. En stor utmaning för befintliga arbetsterapeututbildningar i Sverige är dock de relativt låga ansökningstalen. Detta är dock inte något som påverkar bedömargruppens bedömning, utan mer en reflektion att beakta för lärosätet.

Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Två universitetslektorer i arbetsterapi, varav en docent, är idag anställda vid utbildningen. Dessa har motsvarande 40 procent vardera kopplat till utbildningen. Vid intervjun framkom att en av dessa erhållit forskningsmedel vilket kan påverka tiden i utbildningen. Inför uppstart hösten 2023 anger lärosätet i ansökan att ytterligare två universitetslektorer, med förenade anställningar, och 4,5 heltidsadjunkter planeras att anställas vid utbildningen.

Enligt bedömargruppen har nuvarande två universitetslektorer adekvat vetenskaplig, pedagogisk och professionsrelaterad kompetens. Bedömargruppen anser dock att fler lärare med kompetens inom huvudområde och profession behöver finnas på plats för att stå i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen ser också svårigheter med möjligheten att rekrytera kompetenta lärare, såväl vetenskapligt som pedagogiskt då rekryteringsunderlaget till högre akademiska tjänster inom arbetsterapi är begränsat.

För att identifiera och säkra lärarresurser med adekvat ämneskunskap i relaterade ämnen beskriver lärosätet i ansökan att ett samarbete påbörjats med representanter för institutionsledningar vid universitetets tre vetenskapsområden. Samarbetet regleras av en avsiktsförklaring och avser lärarresurser inom medicinsk vetenskap, pedagogik, psykologi, sociologi, informationsteknik samt i hållbar utveckling och innovationsprocesser. Bedömargruppen ser detta som positivt, men ser också riskerna att starta en yrkesutbildning i arbetsterapi med ett fåtal lärare anställda inom huvudområdet.

Övriga lärarresurser som finns är yrkesverksamma handledare för VFU. Handledare är legitimerade arbetsterapeuter med minst ett års yrkeserfarenhet och med kompetens att handleda studenter. Vid intervjun framkom att Region Uppsala och Uppsala kommun kommer bistå med VFU-platser. Under intervjun framkom att preliminär planering kring placeringar för verksamhetsförlagd utbildning även finns med Region Dalarna, Region Gotland, Region Västmanland och Region Gävleborg. Bedömargruppen identifierar risker med nuvarande relativt vaga överenskommelser samt att lärosätet på många punkter är i en planeringsfas. En tydligare avsiktsförklaring mellan lärosätet och flera regioner och verksamheter om såväl VFU-placeringar som resurser till utbildningen hade stärkt ansökan. I avsiktsförklaringen som begärdes in som underlag för prövningen framgår varken omfattningen av VFU-platser eller i vilka verksamheter platserna kommer finnas, vilket medför svårigheter för bedömargruppen att bedöma tillgången till kompetenta kliniska handledare. Vid intervjutillfället framkom att stora organisationsförändringar pågår på grund av omställning till god och nära vård, pensionsavgångar och omfattande rekryteringar i de kliniska verksamheterna. Bedömargruppen ser positivt på rekryteringarna på längre sikt, men identifierar också risker med begränsade möjligheter till VFU-placeringar i samband med omorganisation och nyanställda kliniska arbetsterapeuter. Bedömargruppen ser också att det kommer att behövas många utbildningsinsatser för blivande handledare. I ansökan anges att man ska utbilda handledare för VFU, men man anger inte i vilken omfattning.

Kliniskt verksamma arbetsterapeuter inom Region Uppsala och kommunen kommer även tillfrågas om att delta i olika undervisningsmoment. Detta anser bedömargruppen vara nödvändigt och bra för en praxisförankrad utbildning. Beskrivningen av utbildningen är mycket ambitiös kring samverkan med praxis, vilket också ställer stora krav på tillgången av handledare, föreläsare, kliniska mentorer, kliniska examinatorer, med tillräcklig klinisk och pedagogisk kompetens.

Sammantaget ser bedömargruppen goda ambitioner, strukturer och samarbetsformer för att säkra adekvata lärarresurser på sikt, särskilt vad gäller resurser inom relaterade ämnesområden. Däremot anser bedömargruppen att lärosätet i nuläget inte har tillräckliga resurser inom huvudområdet på plats och att man behöver komma längre i den konkreta planeringen med regioner och kommuner för att säkra tillgången på adekvata VFU-platser med kvalitativ god handledning för studenterna i syfte att stärka de professionsrelaterade förutsättningarna. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att fortsätta det påbörjade utvecklings- och rekryteringsarbetet runt den planerade utbildningen.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Inom medicinska fakulteten där utbildningen är placerad finns en omfattande professionsinriktad miljö och lång erfarenhet av att bedriva professionsprogram av hög samhällsrelevans för att främja folkhälsan. Undervisning på medicinska fakultetens omfattar flera utbildningar med vilka ett nära samarbete finns. Programmen samverkar genom representation i GRUNK - kommittén vid medicinska fakulteten för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Samarbete finns även med yrkesutbildningarna vid farmaceutiska fakulteten, receptarie- och apotekarprogrammen. Bedömargruppen anser att det finns en rik professionsinriktad miljö för arbetsterapeututbildningen att ingå i, med goda möjligheter till samverkan mellan professionsutbildningar som bidrar med ämneskunskap och interprofessionellt lärande för studenter. Lärarna som är kopplade till utbildningen reflekterar också väl denna samverkan mellan olika kompetenser.

Enligt ansökan planeras samläsning mellan arbetsterapeututbildningen och fysioterapeututbildningen respektive socionomutbildningen inom områden där kunskaper är gemensamma. Bedömargruppen ser samläsning som positivt där det är relevant. Bedömargruppen har dock erfarenheter av att detta inte fallit väl ut på andra lärosäten där detta prövats. Detta har till exempel handlat om olika ambitionsnivåer mellan utbildningarna inom de relaterade ämnena till huvudområdet. Bedömargruppen kan dock se att den tydliga (men outtalade) profilen med ett starkt medicinskt inslag i denna utbildning kan göra att det fungerar för lärosätet.

Inom institutionen finns en omfattande klinisk verksamhet då lärare vid professionsutbildningarna är verksamma vid Akademiska sjukhuset. Såväl universitetslektorer som adjunkter på arbetsterapeututbildningen beskrivs av lärosätet ha klinisk tjänstgöring, vilket gör att det finns en direkt interaktion och anknytning mellan undervisningen på utbildningen, den patientnära forskningen och den kliniska verksamheten.

Universitetslektorerna vid arbetsterapeututbildningen är aktiva forskare inom arbetsmiljö, arbetsinriktad rehabilitering, högteknologiska hjälpmedel och skolbaserad arbetsterapi med forskningssamarbete nationellt och internationellt. Detta anser bedömargruppen passar väl in i utbildningens profil. Det är dock oklart om hur de framtida lärarnas kliniska kompetens och forskningskompetens kommer att kunna matcha dessa relativt smala profilområden. Detta bedöms enligt bedömargruppen innebära en viss risk.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Enligt ansökan kommer undervisningen till största del att förläggas på Biomedicinskt Centrum, BMC, som är hemvist för vetenskapsområdets övriga utbildningar. Vid BMC finns gemensamma föreläsningssalar, seminarierum, sammanträdesrum och datorsalar som kan bokas och nyttjas av arbetsterapeututbildningen. Bedömargruppen bedömer att det här finns en god och ändamålsenlig struktur.

För att tillgodose arbetsterapeutstudenternas behov av praktisk träning samt kunna genomföra praktiska examinationer på lärosätet har medicinska fakulteten inlett diskussioner med intendenturen vid BMC för att identifiera lämpliga lokaler som kan omvandlas till hemliknande miljöer samt förrådsutrymme för utrustning för arbetsterapeutisk verksamhet som lärosätet i ansökan anger ska köpas in. Vid tiden för ansökan pågår diskussioner med övriga professionsutbildningar vid medicinska fakulteten för att utforska möjligheter till gemensamt bruk av de planerade träningslokalerna för att stärka synergieffekterna, men även optimera resursanvändningen på fakultetsnivå. Detta anser bedömargruppen är positivt, och vill understryka att denna typ av lokaler är viktiga för denna yrkesexamen. Därför bör lärosätet ta denna planering längre än dialoger för att säkerställa en ändamålsenlig infrastruktur för arbetsterapeututbildningen.

Vid intervjun framkom att en stor andel av VFU-platser för studenter vid närliggande utbildningar inte finns i närområdet och att de ibland får besked sent om tilldelad plats. Ersättning för resa och boende utgår till studenterna, men ersättningen täcker inte alltid kostnader för boende på annan ort. Enligt ansökan är en lärare VFU-samordnare och har övergripande ansvar för planering och tilldelning av VFU-platser för hela utbildningen. Verksamhetschef/enhetschef har övergripande ansvar för organisation, planering av handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen och för att personer som handleder studenter har lämplig kompetens.

Studenter kommer i kontakt med hjälpmedel, hjälpmedelanpassning, förskrivningsprocess och bostadsanpassning vid fältstudier hos till exempel hjälpmedelscentralerna i regionen och kommunen och vid VFU. Detta anser bedömargruppen vara positivt ur ett infrastrukturperspektiv, men ser också risker vad gäller samverkanspartners möjligheter att ge alla studenter adekvat stöd gällande detta på kort och lång sikt.

Sammantaget konstaterar bedömargruppen att lärosätet har tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

Förutsättningar

Bedömargruppen anser att angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen. I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas. Lärosätet erbjuder en rik och professionsinriktad miljö med goda möjligheter till samverkan mellan flera professionsutbildningar som kan bidra med ämneskunskap och interprofessionellt lärande för studenterna. Bedömargruppen konstaterar dessutom att lärosätet har en stabil och ändamålsenlig infrastruktur som är väl etablerad för programmet.

Enligt bedömargruppen har lärosätet goda ambitioner, strukturer och samarbetsformer för att säkra adekvata lärarresurser på sikt, särskilt vad gäller resurser inom de relaterade ämnesområdena. De nuvarande anställda lektorerna i arbetsterapi har adekvat kompetens. Däremot anser bedömargruppen att antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens inte står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Det är viktigt att utbildningen vilar stadigt i huvudområdet. Bedömargruppen ser också brister i säkringen av adekvata handledarresurser vid VFU där avsiktsförklaring och intervjuer ger alltför stora luckor i tillgången på kliniska VFU-handledare och de verksamheter där VFU kommer erbjudas. Bristerna i ansökan utgörs av centrala förutsättningar för en utbildning av hög kvalitet. I och med att bristerna ändå är tämligen tydligt definierade och avgränsade anser bedömargruppen att lärosätet inom sex månader har goda förutsättningar att komplettera ansökan med uppgifter som visar att dessa förutsättningar finns på plats före utbildningens start.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)