Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Arbetsterapeutexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2023-02-28
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Uppsala universitet - arbetsterapeutexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

I ansökan har bilagts såväl utbildningsplan som kursplaner för samtliga ingående kurser inklusive valbara kurser. Bedömargruppen anser att lärosätet redovisar i ansökan en god struktur för utveckling och utvärdering av kurser och program. Bedömargruppen ser även positivt på att utbildningen arbetats fram av en arbetsgrupp bestående av representanter från Uppsala universitet, Akademiska sjukhuset, Region Uppsala, Uppsala kommun och förbundet Sveriges Arbetsterapeuter samt en referensgrupp med yrkesverksamma arbetsterapeuter inom Region Uppsala och Uppsala kommun har medverkat i utformandet utbildningen. En studentgrupp bestående av arbetsterapeutstudenter från andra lärosäten har bevakat studentperspektivet. Två professorer och en docent i arbetsterapi vid andra lärosäten har ingått i en grupp av critical friends och bidragit med återkoppling avseende ämnes-, vetenskaps- och utbildningsperspektivet för utbildningen.

Säkring av examensmål

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Utbildningen i sin helhet är utformad för att ge studenter kunskap och färdigheter att arbeta både hälsofrämjande, preventivt, rehabiliterande och habiliterande med individer och grupper och därmed ge beredskap att möta nuvarande och kommande behov av arbetsterapeutisk kompetens inom både den nära vården, specialiserad vård och nya arenor. Enligt ansökan ska studentaktiverande pedagogik användas. Universell design för lärande (UDL) är en modell för lärande som används som en röd tråd genom utbildningen medan interprofessionellt lärande används i termin 1, 4 och 6. Bedömargruppen anser att utbildningen har ett relevant upplägg för en arbetsterapeutexamen. Det noteras att gällande de relaterade ämnena finns det en övervikt åt de medicinska vetenskaperna trots att de båda profilområdena har en mer samhällsinriktning i sitt innehåll.

I ansökan finns bilagt en målmatris som redovisar samtliga kursmål och dess progression i relation till nationella mål för arbetsterapeutexamen. Målmatrisen ger bedömargruppen en tydlig bild av progression i kompetens genom fördjupning och breddning av kunskaper och färdigheter genom utbildningen.

I ansökan finns också bilagt ett dokument med konstruktiv länkning för alla planerade kurser i utbildningen. I dokumentet kopplas respektive kursmål i utbildningen till de nationella examensmålen för arbetsterapeutexamen och en redovisning av typ av examination för respektive kursmål samt studieform. Den konstruktiva länkningen ger bedömargruppen en övergripande och god bild av utbildningens studieformer och hur kunskaper och färdigheter som lärs ut under respektive termin examineras. I några av kurserna examineras cirka 40 procent av kursmålen i grupp/seminarier. Vid intervjun framkom att bedömningskriterier för individuell bedömning ska utvecklas för alla examinationer med tydliga kriterier för godkänt för respektive kursmål för säkring av examensmål även vid gruppexaminationer. I ansökan beskrivs en organisation där ett examinatorsråd ska inrättas där examinatorerna på utbildningen ingår och har till uppgift att säkerställa att betygskriterier och examinationer motsvarar kursmål och examensmål över tid. Alla som utses till examinatorer genomgår en kurs i Examination, bedömning och återkoppling. Alla kursledare ingår i sin tur i ett kursråd som sammanträder regelbundet och diskuterar kursernas upplägg och utveckling i relation till utbildningen som helhet. Examinator och kursledare för respektive kurs kommer att arbeta tillsammans i par. I ansökan anges att formativ utvärdering av studenternas lärande ges vid minst ett tillfälle per termin.

VFU genomförs under sammanlagt 17 veckor. Peer-learning kommer att användas som pedagogisk modell för handledning, vilket innebär att två studenter handleds av en till två handledare. Bedömning av studenternas kompetens genomförs i ett trepartssamtal mellan student, handledare och lärare halvvägs genom respektive VFU-period med formativ utvärdering. Vid VFU-periodens slut bedömer handledaren om studenten har uppnått lärandemålen som helhet. Inför halvtid respektive slutbedömning används ett inplanerat patient-/klientbesök som bedömningsunderlag för studentens färdigheter i relation till kursmålen. I ansökan anges att för examination av VFU finns bedömningsformulär med bedömningskriterier. Bedömargruppen noterar med tillfredställelse att det finns en relevant struktur för bedömning av måluppfyllelse på VFU.

Det finns också möjligheter till internationalisering och globalt engagemang inom programmet där lärosätet lyfter fram en etablerad avsiktsförklaring med universitetet i Trondheim för framtida utbytesstudier. Detta menar bedömargruppen är en god kvalitetsaspekt.

Bedömargruppen konstaterar sammantaget att lärosätet i ansökan och vid intervju ger en genomtänkt och tydlig bild av hur utbildningen är utformad samt hur utbildningen ska genomföras och examineras. Det är dock väsentligt att lärosätet har tillgång till lärare, kliniska mentorer och VFU-handledare med adekvat kompetens i utbildningens olika delar för att planerna ska kunna realiseras och för studenter att nå examensmålen.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

I ansökan framkommer att lika villkor vid lärosätet innebär att alla som är verksamma vid eller kommer i kontakt med universitetet har lika rättigheter och möjligheter vilket bland annat inkluderar ett jämställdhetsperspektiv. Det finns två samordnare för lika villkor på lärosätet som arbetar strategiskt med villkorsfrågor. Samordnarna erbjuder seminarier och workshops och arbetar för studentmedverkan kring olika villkorsfrågor. En del av arbetet med lika villkor och inkludering är att synliggöra kommunikationsvägar för studenter som känner sig utsatta eller som har förslag på hur utbildningen kan förbättras ur ett lika villkorsperspektiv. I kursvärderingar kommer studenter att tillfrågas om förslag som kan främja lika villkor och inkludering i utbildningen.

Utformning, genomförande och resultat

I ansökan redovisas en god struktur för utveckling och utvärdering av kurser och program samt att utbildningsplan och kursplaner finns. Bedömargruppen anser att lärosätet i ansökan ger en tydlig bild av hur utbildningen är utformad. Bland annat visar en bilaga över den konstruktiva länkningen en övergripande och god bild av varierade studieformer och hur kunskaper och färdigheter examineras. Det är dock enligt bedömargruppen väsentligt att lärosätet har tillgång till lärare och VFU-handledare med adekvat kompetens i utbildningens olika delar för att planerna ska kunna realiseras och för att studenterna ska ha förutsättningar att nå examensmålen. Bedömargruppen kan inte med presenterad tillgång på lärare i huvudområdet och kliniska handledare se hur lärosätet säkerställer detta.

I ansökan framkommer att lika villkor vid lärosätet innebär att alla som är verksamma vid eller kommer i kontakt med universitetet har lika rättigheter och möjligheter vilket bland annat inkluderar ett jämställdhetsperspektiv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)