Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Sophiahemmet högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredställande i nuläget. Det finns god tillgång på disputerade lärare inom närliggande områden - två professorer, två docenter och två lektorer. Dessutom finns även en adjunkt antagen som doktorand. Självvärderingen och lärartabellen anger att det finns fem lärare med specialistkompetens och kombinationstjänst inom ambulanssjukvård. En lektor har avslutat sin tjänst och nyrekrytering pågår. Lärosätet skriver i självvärderingen att de har en övergripande plan för kompetensförsörjningen för de nuvarande lärarnas kompetens och behov, och gör en strukturerad behovsanalys vid nyanställningar.

Strategin för rekrytering av en lektor är något oklar, men lärosätets mål är att anställa en doktorand där ambulanssjukvård och akutsjukvård är prioriterade inriktningar. Lärosätet genomför även programövergripande seminarier, som kompensation för brist på seniora lärare inom ambulansinriktningen. Det finns även sju adjungerade kliniska adjunkter i Region Stockholm som delas med andra lärosäten och som är anställda av respektive vårdgivare.

Bedömargruppen anser därmed att lärosätet har en tillfredställande professionsrelaterad kompetens. Den totala lärargruppen bidrar till både vetenskaplig och professionell kompetens med föreläsningar och handledning. Föreläsare från olika discipliner bidrar med specialistkunskap inom sina områden. I självvärderingen framkommer att förutom lärarna och de adjungerade kliniska adjunkter som är verksamma i utbildningen, finns även en god professionell kompetens bland de handledare, specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård, som studenterna möter inom den verksamhetsförlagda utbildningen, där lärosätet har formella och långsiktiga avtal. Bedömargruppen anser att lärarnas sammantagna vetenskapliga och professionsrelaterade kompetens står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt, men rekommenderar att lärosätet upprättar en tydligare plan för rekrytering och kompetensutveckling för redan anställda lärare för att säkerställa kompetensen på lång sikt.

Den pedagogiska kompetensen bedöms utifrån självvärderingen som tillfredställande. Målet är att alla anställda lärare ska ha behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning om 15 högskolepoäng 2025. År 2022 har 100 procent 7,5 högskolepoäng och mer än hälften har 15 högskolepoäng. Dessutom har lärare genomgått instruktörsutbildningar, som hjärtlungräddning, prehospital sjukvårdsledning och prehospital trauma lifesupport. Lärosätet anger att det har en stabil struktur för kompetensutveckling och ordnar intern pedagogisk fortbildning med varierande teman.

För de handledare som är verksamma inom den verksamhetsförlagda utbildningen gäller förutom den specialistsjuksköterskekompetens och magisterexamen inom ambulanssjukvård som krävs, även att det är önskvärt med handledarutbildning. Det är dock bara en tredjedel av handledarna som har handledarutbildning. Det finns inom lärosätet handledarutbildningar som i samarbete med verksamheterna och andra lärosäten kan erbjudas till handledande sjuksköterskor.

Vid intervjuerna bekräftades att det inte finns krav på handledarutbildning och att lärosätet inte heller har kontroll på vilka krav som ställs inom den verksamhetsförlagda utbildningen vare sig inom Region Stockholm eller i andra regioner. Bedömargruppen anser att det är en svaghet och rekommenderar att lärosätet genomför en gemensam satsning på handledarutbildning tillsammans med de verksamheter som erbjuder klinisk utbildning. Lärosätet bör prioritera att öka antalet specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvården med handledarutbildning med ett mål på 100 procent för att säkerställa kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Självvärderingen ger ingen tydlig bild av en vetenskaplig och professionsinriktad miljö med fokus på forskning inom ambulanssjukvård och närliggande områden. Bedömargruppen anser dock att eftersom lärosätet fick examensrätt för forskarutbildning så sent som 2017 har forskarna och lärarna inte kunnat utveckla forskarmiljön Akutsjukvård mot ambulanssjukvård i den omfattning som är önskvärt på längre sikt. Det är bara i begränsad omfattning publikationer och forskning med adekvat inriktning förekommer. Lärarna deltar i forskningsseminarier där doktorander och forskare presenterar och diskuterar sin forskning samt relevanta begrepp och teorier för att öka studenternas kunskap om sitt akademiska ämne och sitt professionskunnande.

Studenterna inbjuds till forskningsseminarier, doktoranders halvtidsseminarier och disputationer, och får på det sättet ta del av forskares projekt även inom närliggande områden som akutsjukvård. En av doktoranderna, som även är adjunkt inom ambulansprogrammet, har studenter som deltar i datainsamlingen till sitt projekt och på så sätt får de en inblick i det vetenskapliga förhållningssättet och kan därmed se sambandet mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen och vid intervjun framkom att forskningsnämnden gör en genomlysning under våren 2022 av lärosätets forskningsmiljöer. Eftersom forskningsområdet akutsjukvård enligt lärosätet är ett utvecklingsområde förväntas det kunna stärkas och då även prioritera forskningen mot ambulanssjukvården.

Den vetenskapliga miljön bedöms som svag, men med god utvecklingspotential. Bedömargruppen anser att om lärosätet vill utveckla specialiseringen mot ambulanssjukvård, så bör lärosätet göra ytterligare satsningar på samverkan i form av till exempel finansiering av postdoktorer vid andra lärosäten, fler doktorander med samfinansiering och nyanställningar av disputerade lärare. En möjlighet är att inrätta kombinationsanställningar, där lärare även har en del av sin anställning i ambulanssjukvården. På så sätt främjas ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärarnas sammantagna vetenskapliga och professionsrelaterade kompetens står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt, men rekommenderar att lärosätet upprättar en tydligare plan för rekrytering och kompetensutveckling för redan anställda lärare för att säkerställa kompetensen på lång sikt. Den pedagogiska utbildningen för lärare är tillfredställande, förutom för kliniskt verksamma handledare, vilket bedömargruppen anser är en svaghet. Det finns exempel på samverkansutbildningar med både regionen och andra lärosäten för att öka kompetensen hos handledare. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet genomför en gemensam satsning på handledarutbildning tillsammans med de verksamheter som erbjuder klinisk utbildning.

Den vetenskapliga miljön bedöms som svag, men med god utvecklingspotential. Eftersom lärosätet fick examenstillstånd för forskarutbildning så sent som 2017 har forskarna och lärarna inte kunnat utveckla forskarmiljön akutsjukvård mot ambulanssjukvård i den omfattning som är önskvärt på längre sikt. Bedömargruppen anser att om lärosätet vill utveckla specialiseringen mot ambulanssjukvård, bör lärosätet göra ytterligare satsningar, som samverkan i form av till exempel finansiering av postdoktorer vid andra lärosäten, fler doktorander med samfinansiering och nyanställningar av disputerade lärare. Att inrätta kombinationsanställningar, där lärare även har en del av sin anställning i ambulanssjukvården, kan vara ett sätt att främja ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)