Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Det finns en utbildningsmiljö som är både vetenskaplig och professionsinriktad. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Att lärare som bedriver relevant forskning medverkar i utbildningen och att den forskningen används i utbildningen är en styrka. Så även förekomsten av kombinerade uppdrag. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att göra en fördjupad analys av hur lärarnas kompetens tas tillvara, för att möta upp det identifierade behovet av mer lärarledd tid i utbildningen.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformerna kunskap och förståelse samt värderingsförmåga och förhållningssätt. Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna visar kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att fortsätta det initierade arbetet att uppdatera kursmålen med utgångspunkt i identifierade förbättringsbehov, för att ytterligare stärka sambandet. Utbildningen möjliggör och säkerställer även att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Bedömargruppen vill särskilt framhålla den tydliga förankringen i problembaserat lärande som ett gott exempel på hur utbildningens upplägg stödjer studentens utveckling av värderingsförmåga och förhållningssätt.

Bedömargruppen konstaterar att det finns oklarheter i hur den verksamhetsförlagda utbildningen knyter an till lärandemålen och hur den verksamhetsförlagda utbildningen examineras. Det har sådan betydelse att bedömargruppen anser att utbildningen inte möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen färdighet och förmåga, men är samtidigt så avgränsat att bedömargruppen anser att det kan hanteras med en rekommendation till lärosätet.

Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att vidta följande åtgärder:

Lärosätet bör tydliggöra konkreta former för examination i samband med bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Lärosätet bör tydliggöra sambandet mellan verksamhetsförlagd utbildning, lärandemål, bedömning och examination i kursplanerna och studiehandledningen.

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas och förankras i utbildningen. Det finns kursmål och kursinnehåll som har relevans för ett jämställdhetsperspektiv.

Lärosätet har ett väl utvecklat kvalitetssystem som innebär att utbildningen på ett systematiskt sätt följs upp och att uppföljningen resulterar i relevanta åtgärder och återkoppling.

Frånsett bristerna i måluppfyllelse inom kunskapsformen färdighet och förmåga, anser bedömargruppen att utbildningen i övrigt håller tillfredsställande kvalitet. Därför är bedömargruppens sammanvägda bedömning att utbildningens utformning, genomförande och resultat är tillfredsställande.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenter vid utbildningen får olika möjligheter till delaktighet och inflytande. I utvärderingsunderlaget framkommer att lärosätet tar tillvara studenternas perspektiv och att det leder till konkreta förändringar i utbildningen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen och intervjun anser bedömargruppen att utbildningen ger studenterna beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har strukturer för samverkan med regionen och kommunerna som har relevans för utbildningen. Bedömargruppen ser en styrka i att flera av lärarna har kombinerade tjänster inom vårdverksamhet och akademi. Utbildningen sker i nära samverkan med det omgivande samhället och ger studenterna goda förutsättningar att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)