Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen framgår att programmet antar 48 studenter på 38 platser varje år. Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen och professionskompetensen är tillfredsställande. Utbildningen bemannas i huvudsak av sex lärare. Samtliga har professionskompetens som specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård. Tre har vetenskaplig kompetens som disputerade, varav två är docenter. Lärartiden i utbildningen motsvarar ungefär en heltidstjänst, vilket bedömargruppen anser är relativt lite sett till antalet studenter. Vid intervjuerna framkom förvisso en god tillgänglighet till lärare, men även ett behov av mer lärarledd undervisning. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att göra en fördjupad analys av hur lärarnas kompetens tas tillvara i utbildningen, och att i en sådan process inkluderar både studenter och lärare. Utifrån självvärderingen anser bedömargruppen att den pedagogiska kompetensen är tillfredsställande. Alla lärare har högskolepedagogisk utbildning om minst 12 högskolepoäng och erbjuds utöver det pedagogisk kompetensutveckling.

Sammantaget konstaterar bedömargruppen att det finns en stabil och kompetent lärargrupp knuten till programmet som väl motsvarar utbildningens behov på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Av självvärderingen framgår att studierna bedrivs på halvfart vid olika studieorter eller online med ett pedagogiskt upplägg utifrån problembaserat lärande. Bedömargruppen ser att problembaserat lärande medför utmaningar när det gäller att säkerställa att studenterna får en likvärdig utbildning, särskilt som studenterna fördelas i olika basgrupper utifrån studieort. Det finns dock en medvetenhet och goda förutsättningar att hantera dessa utmaningar genom att samarbetet i lärarkollegiet bidrar till en samsyn över de olika miljöerna, något som framkom vid intervjun. Bedömargruppen konstaterar att problembaserat lärande genom fokus på utforskande och kritisk reflektion bidrar till att studenterna utvecklar ett vetenskapligt förhållningsätt.

Utifrån självvärderingen anser bedömargruppen att den vetenskapliga miljön är tillfredsställande. Det finns en aktiv forskningsmiljö inom omvårdnad där det bedrivs forskning inom psykiatrisk vård och omvårdnad. Bedömargruppen anser att det är en styrka att lärarna föreläser om sin forskning och att studenterna sedan bearbetar ämnet i olika studieuppgifter och examinationer. Av självvärderingen framgår goda exempel på hur forskningen används i utbildningen och att examensarbeten genomförs i anslutning till forskningsprojekt. Bland annat bedriver lärare forskning i vård av suicidnära personer som presenteras i en föreläsning och bearbetas i en workshop och en studieuppgift i en av kurserna. Ytterligare exempel på forskning med tydlig relevans för utbildningen är ämnen som livsstilsförändring vid psykossjukdom, självskadeproblematik samt vårdrelationen och vårdvetenskaplig teoribildning inom psykiatrisk vård.

Utifrån självvärderingen och intervjun anser bedömargruppen att den professionsinriktade miljön är tillfredsställande. Tre av lärarna har kombinerade uppdrag som innefattar både akademi och klinik, vilket bedömargruppen ser som en styrka. Det är även en styrka att samtliga sex lärare har klinisk erfarenhet av psykiatrisk vård samt att utbildningen innehåller 15 högskolepoäng verksamhetsförlagd utbildning.

Utifrån det samlade underlaget anser bedömargruppen att sambandet mellan forskning och utbildning är tillfredsställande, särskilt genom det sätt på vilket forskning integreras i undervisningen och examensarbetena genomförs i anslutning till forskningsprojekt.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Det finns en utbildningsmiljö som är både vetenskaplig och professionsinriktad. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Att lärare som bedriver relevant forskning medverkar i utbildningen och att den forskningen används i utbildningen är en styrka. Så även förekomsten av kombinerade uppdrag. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att göra en fördjupad analys av hur lärarnas kompetens tas tillvara, för att möta upp det identifierade behovet av mer lärarledd tid i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)